Windows start niet na geheugenuitbreiding

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ivo1963

Gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2017
Berichten
6
Hallo iedereen,

Na een geheugenuitbreiding start windows10 niet meer op
Het betreft een Toshiba Satellite L555-130 met Windows 10 Home Edition.
Origineel zat er 2x2GB in, nu 1x8GB. Het BIOS herkent het geheugen maar bij het opstarten stopt alles met een cursor in de linker bovenhoek. Er blijkt daarna totaal geen activiteit meer te zijn op de HD, geen enkele toets reageert dan nog.

Iemand een idee hoe ik die terug werkende krijg? Met het oude geheugen doet hij het wel weer.
Het betreft een laptop, origineel geleverd met Windows7, daarna geupdate naar Windows10, hier heb ik dus geen installatieversie van.

Alvast bedankt,
Ivo
 
Heb je wel voor het wisselen van de geheugenbankjes de accu eruit gehaald?
 
Heb je wel het juiste geheugen erin zitten?
Kan het moederbord het aantal geheugen wel aan?

Misschien had je 2 x 4 moeten doen, want sommige moederborden vereisen dat er geheugen in 2 slots moeten.
Kijk hier en scrol naar methode 2: http://nl.wikihow.com/RAM-geheugen-installeren
 
Laatst bewerkt:
Probleem bij deze laptop is dat 8 Gb geheugenbanken niet ondersteund worden.
Uit de specificaties:
Systeemgeheugen standaard : 4,096 (2,048 + 2,048) MB
maximale uitbreiding tot : 8,192 MB
technologie : DDR3 RAM (1,066 MHz)
8 Gb met gebruik van 2 sloten dus 2x 4Gb, niet 1x 8 Gb.
Je moet deze geheugenbank dus ruilen voor 2 van 4 Gb.
 
Dank je wel voor jullie hulp.
Ik had zowat overal rekening mee gehouden, behalve met de maximale uitbreiding.
Wel raar dat het BIOS het toch herkent... Ik ga opzoek naar 2x4GB :)
 
Dat de BIOS het herkent betekent , zoals je nu merkt, niet automatisch dat het ook werkt.
Ik zou, voor alle zekerheid, geheugenbankjes zoeken van hetzelfde merk en snelheid als degene die erin zaten alleen in 4Gb uitvoering.
Er is nl. geen QVL-lijst van geteste merken & types geheugen te vinden voor deze laptop.
Het is dus op voorhand niet met zekerheid te zeggen dat elk merk & type zal werken maar met bankjes van hetzelfde merk verklein je de kans dat het niet werkt wel aanzienlijk.:thumb:
 
Crucial heeft (voor zijn eigen producten) de volgende geheugenmodules als compatible aangegeven: link
En inderdaad gaan die modules niet verder dan 4 GB (evt. als kit van 2x4 GB), dus zal inderdaad per slot maar 4 GB erin kunnen.

Er moet ook ergens een Coolblue website zijn met 'electronische' upgrade adviseur per type laptop, maar ik weet even niet meer welke website dat is.

Tijs.
 
Hij kan overal heen voor ander geheugen maar ik denk dat het zaak is de leverancier van die 8 Gb bank te benaderen en kijken of er iets te regelen valt, anders is het weggegooid geld...
In principe moet dit gewoon geretourneerd kunnen worden...
 
Terug inleveren verliep vlekkeloos :)
Morgen worden de 2x4GB latjes verwacht... :thumb:
 
Mooi, succes daarmee, hoop voor je dat het werkt en daarmee je probleem is opgelost :thumb:
 
Om moedeloos te worden...

Met de 4GB latjes lijkt windows een seconde te starten maar gaat dan over in een blauw scherm met "Kernel Security Check Failure"...
Ik ga ook deze latjes maar terug doen en het laten voor wat het is... :(
 
Heb je het ook met 1 bankje van 4 Gb geprobeerd..?
Overigens, als je Google loslaat op dit probleem zul je zien dat dit zich veel voordoet bij o.a. HP en Compaq laptops.
De bankjes moeten exact gelijk zijn aan degene die eruit komen wat betreft CL-waarde ( bijv. CAS9 : 9.9.9.24 / CAS9: 9.10.9.27 ) snelheid ( PC3-10600 / PC3-12800 ) etc.
In mijn 2e reactie merkte ik eerder al op :
Er is nl. geen QVL-lijst van geteste merken & types geheugen te vinden voor deze laptop.

Enige wat je kunt doen is die lijst of een overzicht van 4 Gb bankjes opvragen bij Toshiba support en geheugen aanschaffen wat zij als "werkend" opgeven.
 
Als ik even google op Toshiba Satellite L555-130 dan kom ik uit op de Toshiba website en zie dan het volgende staan:

4,096 (2,048 + 2,048) MB, DDR3 RAM (1,066 MHz)
standaard : 4,096 (2,048 + 2,048) MB
maximale uitbreiding tot : 8,192 MB
technologie : DDR3 RAM (1,066 MHz)

Dus heb je wel de goede?
Probeer eerst eens eentje van 4 GB.
En als die niet werkt, dan heb je toch niet de juiste.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan