Kan database alléén openen via Access en niet direct via het bestand.

Status
Niet open voor verdere reacties.

SeringZH

Gebruiker
Lid geworden
18 mrt 2017
Berichten
100
Als ik in W10 direct op het bestand van een database klik om te openen, komt er een melding: can 't find Language DLL msain .dll
Ga ik via Access naar de database dan werkt alles goed.
Dit probleem is ontstaan na een upgrade van W7 naar W10.
Het betreft Access 2016. Herstel uitgevoerd, maar dat veranderd niets.
Wie weet een oplossing?
 
Laatst bewerkt:
Ik neem aan dat je de naam van de DLL verkeerd hebt ingetypt/aangegeven. Het lijkt mij namelijk om msain.dll te gaan.
Indien dat klopt: Bekijk de volgende zoek-opdracht: Google link incl. kernwoorden, dan zul je wel wat kunnen vinden dat je probleem oplost, neem ik aan.

Een van de redenen die het kan zijn is dat je meerdere versies van Office/Access tegelijk op je pc hebt. Als dan de 'andere' versie van Access een update krijgt, dan gaat de zaak in de soep/war. Je zou dan de 'gewenste' versie van Access moeten (her-)'registreren', via aanroep van msaccess.exe (met de juiste padnaam/mapnaam erbij!), daar achter een spatie en dan /regserver
Sowieso zou je dit kunnen proberen, ook als je zeker bent dat er geen andere versie op je computer aanwezig is.
[Het kán zijn dat dit parameter in jouw versie van Access niets doet/niet werkt, maar t/m versie 2010 werkt het in ieder geval.]
[Access Runtime versies vallen ook onder 'meerder versies'. Heb je die geïnstalleerd staan, die dan opnieuw installeren, evt. gevolgd door het /regserver verhaal van hierboven van je volledige/'gewenste' Access versie en/of reparatie van die 'gewenste' versie. Link Access Runtime 2010 NL: hier, 2013 Runtime NL versie: hier, 2007 Runtime NL versie: hier, 2016 Runtime NL versie: hier]

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Fout herstelt.

Dit bericht krijg ik: Kan C:/ (pad) /regserver niet vinden.

Had al diverse van die oplossingen geprobeerd, maar geen resultaat.
 
Ik schreef duidelijk dat er een spatie moet staan tussen het volledige pad naar msaccess.exe en /regserver
De melding lijkt te duiden dat je die spatie niet hebt ingetypt of de mapnaam klopt niet etc.

De volledige aanroep zou iets kunnen zijn als:
[Office 2016 32-bit]
C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\root\Office16\msaccess.exe /regserver
[Office 2016 64-bit]
C:\Program Files\Microsoft Office\root\Office16\msaccess.exe /regserver

De click-to-run versies hebben een ander installatiepad en dus een andere aanroep:
[Office 2016 32-bit]
C:\Program Files (x86)\Microsoft Office 16\ClientX86\Root\Office16\msaccess.exe /regserver
[Office 2016 64-bit]
C:\Program Files\Microsoft Office 16\ClientX64\Root\Office16\msaccess.exe /regserver

Evt. kun je voor de zekerheid (vanwege de spaties in de mapnaam) daar "-tekens omheen zetten. Het wordt dan:
[Office 2016 32-bit]
"C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\root\Office16\msaccess.exe" /regserver
[Office 2016 64-bit]
"C:\Program Files\Microsoft Office\root\Office16\msaccess.exe" /regserver

Click-to-run versies:
[Office 2016 32-bit]
"C:\Program Files (x86)\Microsoft Office 16\ClientX86\Root\Office16\msaccess.exe /regserver"
[Office 2016 64-bit]
"C:\Program Files\Microsoft Office 16\ClientX64\Root\Office16\msaccess.exe /regserver"

PS: Ik ga er hier vanuit dat je Windows 64-bit versie gebruikt. Andere varianten indien Windows 32-bit, zie deze link voor de standaard installatie-mappen van de diverse Office versies onder de Windows 32-bit/64-bit.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Met dit pad wordt access wel geopend, maar verder gebeurt er niets.
C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\root\Office16\msaccess.exe /regserver
 
De melding lijkt (zo goed als) overal op Google gerelateerd aan (het ooit of nu) geïnstalleerd zijn van Access Runtime.
Uiteraard (?) vermeldt je nergens of je Access Runtime (ooit) geïnstalleerd had.
Hetzelfde geldt voor eerdere versies van Office.

Verder weet ik niet hoe je de reparatie van Office 2016 hebt gedaan, maar overal wordt aangegeven dat je dat moet doen via Programma's toevoegen en verwijderen (= appwiz.cpl ) en dan rechtsklikken op Microsoft Office 2016 en dan Repareren kiezen danwel Wijzigen en daar dan Repareren kiezen (welke van de 2 opties/werkwijzen je dan ook maar beschikbaar hebt).

Verdere tips heb ik niet.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de hulp.

Het herstellen is gebeurt zoals ms het aan geeft en dat is zoals je omschreef.
V.w.b. Access Runtime: In principe is dat niet nodig in dit geval, maar toch maar geprobeerd.

Ik heb keus uit 2 downloads:
acceessruntime_4288-1001_x64_nl-nl.exe (1)
acceessruntime_4288-1001_x86_nl-nl.exe (2)

(1)
De 64 bitversie van Office kan niet worden geinstalleerd omdat de volgende 32 bitsprogramma’s zijn aangetroffen op uw pc:
Office 16 Click-to-Run Extensibility Component Microsoft Office Single Image 2010
Verwijder alle 32 bitsprogramma’s van Office en installeer de 64 bitversie van Office. Voer de 32 bitsinstallatie uit als u in plaats hiervan de 32 bitsversie van Office wilt installeren.

(2)
De 32 bitversie van Office kan niet worden geinstalleerd omdat de volgende 64 bitsprogramma’s zijn aangetroffen op uw pc:
Office 16 Click-to-Run Extensibility Component 64-bit Registration
Verwijder alle 64 bitsprogramma’s van Office en installeer de 32 bitversie van Office. Voer de 64 bitsinstallatie uit als u in plaats hiervan de 64 bitsversie van Office wilt installeren.
Hier schiet ik dus ook niets mee op.

De database is gemaakt onder W7 en werkte toen prima. Na upgrade naar W10 ging het dus fout. Nu kan ik wel weer terug gaan W7, maar dat is eigenlijk niet de juiste weg.

Nogmaals bedankt voor de moeite

SeringZH
 
De Windows versie doet helemaal niets af aan de Office installatie, tenzij je bent overgegaan van een W7 32-bits naar een W10 64-bits. Dan zou je wellicht wat problemen kunnen ondervinden. Maar zelfs dat zou niet uit mogen maken.
De tip van dnties was niet om de Runtime versie te installeren, integendeel: hij gaf aan dat een (vorige?) installatie van de runtime versie juist het probleem zou kunnen veroorzaken.
Sowieso raad ik iedereen af om de 64-bits versie van Office te installeren; die voegt niets toe aan je office workflow, behalve problemen... Met name voor databases is dat een probleem, omdat je geen databases kunt uitwisselen tussen een 32-bits db Office en een 64 bits Office. (Nogmaals: heeft dus niets met Windows te maken!) Je kunt dus, als je blijkbaar toch met beide versies hebt lopen klooien, het beste alle versies verwijderen, en met CCleaner dan het register een keer schoon laten maken.
Daarna opnieuw de (32 bits versie) Office installeren.
 
Het is altijd de 32-bits versie geweest en die heb ik opnieuw geinstalleerd, na het schoonmaken met ccleaner. Wat er nu echt fout gaat weet ik niet.
 
En de windows versies? Zijn die overgegaan van 32 naar 64 bits?
 
Je vermeldt zojuist dat de installatie van Access Runtime 'struikelt' over de aanwezigheid van Office 16 Click-to-Run Extensibility Component Microsoft Office Single Image 2010 en Office 16 Click-to-Run Extensibility Component 64-bit Registration.

a. Is de PC (ooit) uitgeleverd (af-fabriek) met Office 2016 click to run [wat (doorgaans) als probeer-versies is bedoeld]?
b. Indien a. correct is: Heb jij die versie wel eerst verwijderd/gedeïnstalleerd voordat je jouw versie van Office hebt geïnstalleerd? (zie ook c.)
c. Is jouw versie van Office 2016 een click to run of een 'normale' versie?

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Het is een normale versie die er later opgezet is.
Maar het wordt nog gekker:
Als ik RKl op een bestand en kies voor openen met: dan staat er 2x access. 1x met alleen een A en 1x met een A en wat lijntjes o.i.d. (Dus het teken van een database)
Klik op A dan komt de foutmelding en klik ik op de andere dan wordt het bestand geopend en is het probleem weg. Hoe dit nu komt weet ik niet en of ik er wat aan kan doen???
 
Ik zou eigenlijk niet meer reageren, maar toch vind ik het vervelend dat je niet mijn vragen hebt beantwoord over een click to run versie die er (mogelijk) ooit opgestaan heeft...

Tijs.
 
Sorry, maar ik bedoelde dat de pc zonder Office geleverd was, vandaar dat ik schreef dat Office er later opgezet is. Misverstandje.

SeringZH
 
Misschien moet je het rechtermuis menu eens aanpassen. Heb je hier wat aan?
 
Er staan aardig wat verwijzingen in het register naar Access en ik weet niet zeker welke ik moet hebben.
Als ik een nieuwe database aanmaak, dan moet ik na het opslaan 1x aangeven in het contextmenu met welke optie er geopend moet worden en dan blijft het goed gaan.
Ik zal het topic op Opgelost zetten, want zo lukt wel
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan