embedden of linken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Quatsch

Gebruiker
Lid geworden
16 nov 2005
Berichten
617
Heren, Dames :cool:

Mijn vraag is, wat is beter:

Queries voor formulieren en/of rapporten embedden of linken?

Grt Quatsch
 
Ik snap de vraag niet. Een formulier is sowieso niet te linken, en de bron van een formulier moet 100% overeenkomen met de objecten er op anders doet het formulier het niet goed. Dus een gelinkte query is dan niet handig. En qua grootte maakt het volgens mij ook niets uit, en qua functionaliteit ook niet. Alleen het gebruikersgemak dondert onderuit als je de query linkt, en alleen daarom zou ik al zeggen: lokaal laten staan.

Queries die voor alle gebruikers hetzelfde moeten zijn, kun je overigens best linken; dan hoef je de query maar één keer aan te passen als dat nodig is. Maar voor formulieren moet je toch een nieuwe versie uitrollen, en dan zit daar de aangepaste query toch ook al bij, dus ik zie geen winst.
 
Goedendag Octafish,

Bedankt voor uw reactie. Ik bedoel met mijn vraag of er een voor of tegen is om je query, wat voor het rapport gebruikt om deze sql-code van de query geheel in record bron van het rapport te plaatsen en dan de query verwijderen uit het navigatie venster, zodat het navigatie venster wat "overzichtelijker" blijft (waarvan ik denk dat dit het enige voordeel is). Of zijn er nog meer voordelen/nadelen, beter/mindergoed zijn?

Grt Q
 
Dat is een andere vraag, in ieder geval een andere betekenis dan ik verwachtte :).
Zelf maak ik mijn rapporten doorgaans op basis van één query, die dus onder alle rapporten kan hangen. Maar dat hoeft natuurlijk niet.

Er is één substantieel verschil tussen een rapport op basis van een (opgeslagen) query t.o.v. een SQL statement: het rapport op basis van de query kun je filteren op recordniveau. Dat kan niet als je de query maakt op basis van SQL. Althans: als je de wizard gebruikt. Je zult zien dat je bij het openen van een rapport op basis van een query drie opties hebt, en bij queries op basis van SQL maar twee. Daarom raad ik altijd een opgeslagen query aan. Bovendien kun je die onafhankelijk van het rapport uitvoeren/aanpassen.
Bij mij komen de gebruikers nooit in het Navigatievenster; daar hebben ze niks te zoeken namelijk. Dus daar zie ik ook geen probleem. De ontwerper kan makkelijk zoeken/filteren in het navigatievenster.
 
Beste Octafish,

Bedankt voor het duidelijke antwoord :thumb::thumb::thumb:

Groet Q
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan