Syncbackfree onder Windows 10

Status
Niet open voor verdere reacties.

ldries46

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2006
Berichten
446
Ik heb een aantal backup taken ingepland met syncbackfree v7.6.50.0 Dit programma loopt via de taskplanner. Deze geeft aan De taak is nog niet uitgevoerd (0x41303) Het back-up programma zelf geeft een output als in de bijlage. De back-up taak staat sinds ik een nieuwere versie heb geïnstalleerd niet meer in het ^ venster maar kan ik nog wel terug vinden via taakbeheer.
Ik stuur de taken naar een NAS server. Op het moment dat ik het backup venster zichtbaar maak en de back-up handmatig opstart worden de taken correct uitgevoerd. Alleen de automatische backup via de task wordt niet uitgevoerd. Volgens de gebruiksaanwijzing wordt zou dat via de Windows taskplanner moeten gebeuren maar daarbij krijg in ge genoemde melding. Syncbackfree is met administrator rechten uitgerust. Wat kan ik nog doen??

Bertus Dries
 

Bijlagen

  • Backup.docx
    82,5 KB · Weergaven: 79
Lijkt mij dat je dan die taak in Taakplanner moet opzoeken en moet controleren. Daar staan Algemeen-Triggers-Acties-Voorwaarden-Instellingen-Geschiedenis. Of je moet die taak aanmaken. Ik heb daar zelf geen ervaring mee.

edit: ik begrijp het iets beter. Die taak wordt in SB aangemaakt. Echter ik krijg direct de mededeling dat ik een wachtwoord moet aanmaken anders wordt de taak niet uitgevoerd. Maar ik kan wel doorgaan en een taak aanmaken. Die zal dan in taakplanner komen te staan en kun je opzoeken. Waar het dan fout gaat kan ik zo niet beoordelen en of er een verband is met de NAS-server weet ik niet.
 
Laatst bewerkt:
Als ik kijk bij de bovenste taak dan zie in de taskplanner:
Onder Algemeen
"Uitvoeren ongeacht of gebruker wel of niet is aangemeld" in aangevinkt
Onder Triggers
"Wekelijks Om !3:00 elke zondag van elke week beginnend op 12-3-2017 Ingeschakeld"
Onder Acties
"Programma starten \\\\SyncBackFree.exe -m Äda Programmas""
 
Lekker allemaal. Zo een paar redenen waarom het niet werkt (en let op: Combinaties van de 3 zijn mogelijk!):
a. Ik neem aan dat je ingelogd moet zijn op de NAS om er iets naar toe te kunnen schrijven of ervan te kunnen lezen. Uiteraard weet de geplande taak niets over een account om op de NAS in te loggen...
b. Te weinig rechten voor de geplande taak. Je kunt proberen om het vinkje te zetten in de taak dat het met "de hoogste priviliges moet worden uitgevoerd".
Google op run with highest privileges scheduled task als je geen idee hebt waar dat is in te stellen etc.
c. Mogelijk moet Syncbackfree toegang tot het bureaublad hebben (dus uitvoer moeten kunnen laten zien). Is dat het geval, dan moet ook dat worden ingesteld in de Geplande taak.

Meeste kans met a. en/of b., lijkt me.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Als dat allemaal niet lukt zou je System Scheduler nog kunnen proberen. Zie afbeelding. Dan moet je de gegevens overnemen zoals die in de taak staan die je bij SyncBack maakt. Schedule en instellingen maken. Bij mij werkt dit goed.

Taakplanner System Scheduler.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nogmaals gecontroleerd of de verbinding met de NAS gemaakt kan worden. Via de testknop blijkt dit goed te gaan. Ik had dit ook al verwacht omdat het zelfde programma wanneer een task manueel wordt gestart wel werkt. Ik heb de taak al administrator rechten gegeven

SyncbackFree maakt automatisch tasks aan in de task scheduler du moet het zo werken
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Precies en dat geeft problemen, immers dan neemt W10 de regie over. Zie post 4. Volgens mij heeft het te maken met All Users en accounts of wachtwoorden. Ik neem aan dat je alle instellingen in Taakplanner hebt nagekeken. En wat staat er dan daar onder Geschiedenis bij gebeurtenissen als de taak is mislukt?

Kijk en als je als proef een nieuwe taak rechtstreeks in Taakplanner zou aanmaken dan moet je het probleem tegenkomen. Het begint al om de het juiste gebruikersaccount vast te stellen (Gebruiker of Groep selecteren).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels twee dingen gedaan. Allereerst in de taskplanner de geschiedenis aan gezet en de taak laten runnen op een opnieuw ingestelde tijd die viel nadat de computer opnieuw was opgestart. De geschiedenis geeft dan alleen aan dat er in de instellingen iets is veranderd.
Het volgende is het lezen van het logbestand en dat is van het laatste correct uitgevoerde backup één dir van af het keyboard is gestart. en deze is correct verlopen. maar de later uitgevoerdei aanpassingen aan tijden en waarbij ik telkens heb gezorgd dat de backup werd uitgevoerd na een restart. Ik zie geen amdere mogelijkheden om informatie te verkrijgen
 
Ik begrijp er niets van. Kan zijn dat W10 dan anders werkt dan W7. Ik heb een taak zonder wachtwoord aangemaakt in SyncBack. Niets bijzonders ingevuld alleen werd gevraagd welke pc\account = gebruiker met computernaam en daar stond JP-Klaassen-PC\J.P. Klaassen, die overgenomen en 17:30 de taak eenmalig per dag gepland en deze is inmiddels uitgevoerd.

Toen naar Windows Taakplanner en onder Bibliotheek voor Taakplanner helemaal bovenste naar beneden scrollen de taak SyncBack > Elke dag 17:30 dan naar > Geschiedenis > Gebeurtenissen: 9 van onder naar boven wordt alles beschreven met info en details.

Taak op schema gestart
Taak-engine heeft een ...
Taak is gestart
Taakproces gemaakt

Dat moet jij toch ook kunnen zien? Als die taak mislukt moet dat ergens daar staan aangegeven.
Als Windows 10 anders is, kan ik je niet verder helpen.

Op deze pagina bovenste afbeelding middelste vak naar beneden scrollen staan de ingevoerde planningen. Verder staan op deze pagina nog meer tips.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels heb ik nog het volgende gedaan en daarvan de screenshots in de bijlage mee gestuurd.

In de bijlage staan weer de screenshot van Syncbackfree en van autoruns In die laatste is te zien dat de in het backup programma genoemde taken zouden moeten worden opgestart maar ik kan ze in taakbeheer na het opstarten niet terugvinden en het Syncbackfree icon staat ook niet in het ^ venster na het opstarten van de computer. Volgens mij verklaard dat waarom de backup niet word uitgevoerd. Het probleem lijkt mij dus te zitten in de vraag waarom deze taken kennelijk toch niet worden opgestart
 

Bijlagen

  • Backup.docx
    112,8 KB · Weergaven: 59
Laatst bewerkt door een moderator:
Jammer dan geef ik het op.
1. In post 3 schrijf je dat de taak in taakplanner staat. Jij hebt alles van Algemeen tot en met Geschiedenis gecontroleerd. Onder Acties staat de opdrachtregel. Deze is ook juist. Vervolgens voer je de taak uit volgens planning en dan wordt de taak niet uitgevoerd en de hele Geschiedenis blijft leeg. Dat heb je nagekeken. Jij zegt dat als de taak zou worden uitgevoerd deze in taakbeheer onder toepassingen zou moeten verschijnen en dat gebeurd niet.
Bij de volgende tabbladen in Taakplanner staat bij mij niets aangevinkt/geactiveerd:

Algemeen, Voorwaarden en Instellingen

Ik heb geen slaapstand en in energiebeheer pc uitschakelen nooit.
Wat kan ik nog meer doen? Ik heb geen Windows 10.

Sysinternals ken ik niet, maar als daar die taken staan dan kun je die daar toch ook uitvoeren en lukt dat niet dan krijg je toch een log-bestand?
 
Ik kan me voorstellen dat je het opgeeft zeker omdat je geen Windows 10 gebruikt. Toch bedank ik je voor wat je gedaan hebt, ik ben weer een stuk dieper in dit soort zaken geweest en heb daarvan toch geleerd. Ik denk dat ik de vraag inmiddels anders moet gaan stellen, misschien dat er dan mensen reageren die een diep inzicht hebben in dit soort zaken. Ik ga deze vraag nu op een algemenere manier stellen op basis van de laatste file die ik heb meegestuurd.
 
Combinatie van Autoruns en Taakbeheer

Ik heb een probleem met het automatisch opstarten van back up taken. In de bijlage ziet U een print screen van het backup programma Syncbackfree en van Autoruns. De laatste is gemaakt direct na het opstarten van de computer. Als ik op dat moment naar het taakbeheer kijk dan zie ik geen van de Syncbackfree taken ergens daarin staan. De backups die op dat moment zouden moeten worden gemaakt worden ook niet uitgevoerd. Als ik op dat moment Syncbackfree opstart kan ik de taken vanuit dat programma met de hand wel uitvoeren. Hoe kan ik zorgen dat Synckbackfree wel wordt opgestart.
 

Bijlagen

  • Backup.docx
    112,8 KB · Weergaven: 55
Ik lees op internet dat je altijd de laatste firmware moet hebben bij een NAS. Verder heb ik weinig ervaring met een NAS. Ik heb nog een test gedaan met een back-up gepland en deze gemaakt naar mijn \\STORA

Gedeelde bestanden
Objectnaam Y
Type: Netwerkstation
Namen van groepen of gebruikers

Y is de schijfletter en wordt dan als opdrachtregel in SyncBack:
bron / doel
C:\TESTMAP\ naar Y:\Backup\
test uitgevoerd in planning en dat werkt goed
Bij jouw staat \\Computernaam\schijfletter\ en dat staat bij mij als er sprake is van een andere computer
Volgens mij is de oplossing vrij simpel als je ervaring hebt met een NAS en Windows 10 en gevolgd hebt wat hier staat beschreven. Dat handmatig de opdrachtregel werkt is vreemd dan kun je alleen maar concluderen dat W10 in taakplanner door de beveiliging dwars ligt of op dat moment geen toegang heeft tot de NAS of de NAS weigert toegang.

Deze kun je nog eens lezen.

Beste Bertus Dries,
het openen van een nieuwe topic met dezelfde vraag/probleem is niet de juiste werkwijze en geeft alleen maar een herhaling van zetten. Nogmaals, jij hebt geschreven dat alle taken van SyncBack in Windows Taakplanner staan. Is dat nu waar of niet waar? Later haal je Taakbeheer erbij. Als SyncBack geopend/geactiveerd wordt zou dat onder toepassingen zichtbaar moeten zijn. Jij zegt van niet dan is er dus geen opdrachtregel geactiveerd.

Als alles waar is wat jij schrijft dan lijkt mij dat Windows 10 bij een planning door SyncBack gemaakt en die dan in Windows Taakplanner komt te staan de NAS op een andere manier benadert dan als jij handmatig de back-up/opdrachtregel activeert.

En hoe dat bij een NAS\netwerk precies werkt weet ik niet. Handmatig wordt de opdrachtregel geaccepteerd maar via Windows Taakplanner niet.

Heb je nog gekeken of je de taak in autoruns kunt uitvoeren? En wat zijn de Eigenschappen van die Entry's die daar staan en kloppen die?
En kijk voor de zekerheid nog even in het planningsschema van SyncBack onder Taak of wel een vinkje staat bij > Ingeschakeld (de geplande taak wordt op de ingestelde tijd gestart)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Allereerst de reden om een nieuw item te openen.
Ik denk dat je goed omschrijft waar het probleem zit namelijk niet bij Syncbackfree maar bij de taakplanner van windows 10.
Door een nieuw item te openen waarin ik het probleem omschrijf als een dergelijk probleem en de screendump van Autoruns toe te voegen en aan te geven dat die kennelijk niet automatisch opstarten hoop ik dat anderen die meer in dergelijke operating systeem problemen bekend zijn geïnteresseerd zullen zijn en dit niet zullen wegleggen als een Backup probleem.

Overgens werkt een NAS precies eender als een externe computer, maar dan één die een eigen operating systeem heeft en de naam \\BACKUP_1 is de computernaam van de NAS
 
Combinatie van Autoruns en Taakbeheer #13

Ik heb een probleem met het automatisch opstarten van back up taken. In de bijlage ziet U een print screen van het backup programma Syncbackfree en van Autoruns. De laatste is gemaakt direct na het opstarten van de computer. Als ik op dat moment naar het taakbeheer kijk dan zie ik geen van de Syncbackfree taken ergens daarin staan. De backups die op dat moment zouden moeten worden gemaakt worden ook niet uitgevoerd. Als ik op dat moment Syncbackfree opstart kan ik de taken vanuit dat programma met de hand wel uitvoeren. Hoe kan ik zorgen dat Synckbackfree wel wordt opgestart.

Attached Files Attached Files

Bestandstype: docx Backup.docx‎ (112,8 KB, 3 views)


Onderwerpen samengevoegd.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels langs diverse wegen geprobeerd mijn probleem op te lossen, maar het is mij nog steeds niet gelukt.
Inmiddels begin ik het idee te krijgen dat wanneer het programma door het systeem beheerd wordt het niet door de juiste gebruiker word ingelogd.. Kan iemand zeggen hoe ik et vakje "Uitvoeren als" kan aanpassen zodat ik daarmee kan experimenteren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan