• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vergelijking van periodes

Status
Niet open voor verdere reacties.

tarikhan32

Gebruiker
Lid geworden
27 feb 2014
Berichten
16
Hallo allen,

Ik heb een overzicht van producten waarvan de omzetten per periode is ingevuld. Nu wil ik dezelfde periodes in jaren vergelijken in een grafiek (staafdiagram). Via de standaard grafiek wordt het onoverzichtelijk.
Ik zou daarom een selectievak willen waarbij ik de maand kan selecteren en daarmee die betreffende maand zichtbaar maak in het grafiek.
Hoe kan ik dit het beste doen?
 
Een van de opties staat in de bijlage. Ik heb voor elke regel voorwaardelijke opmaak gebruikt. Dat betekent dat de groene en rode kleuren gebaseerd zijn PER REGEL, dus per product en niet op totaalniveau. Hierdoor zie je binnen een product goed de schommelingen.
 

Bijlagen

  • LR export.xlsx
    21,1 KB · Weergaven: 45
Was benieuwd en ben nog even verder gegaan. Je kan met Power Query een tabel 'omzetten' naar een 'proper data set'. Dit is nodig als je ergens een draaitabel van wil maken en in jouw geval om je data goed te kunnen analyseren. In de bijlage staat een resultaat waarbij ik je data dus heb omgezet in een 'proper data set' en een draaitabel heb kunnen maken, en daar weer een trendlijn met daarbij een 'Tijdlijn' en een 'Slicer' voor de producten. Dit is mijn inziens de beste manier om je resultaat heel visueel weer te geven en gebruikersvriendelijk.

Hoop dat je het wat vindt : -), groet Lennart
 

Bijlagen

  • LR export 2.xlsx
    75,5 KB · Weergaven: 42
Was benieuwd en ben nog even verder gegaan. Je kan met Power Query een tabel 'omzetten' naar een 'proper data set'. Dit is nodig als je ergens een draaitabel van wil maken en in jouw geval om je data goed te kunnen analyseren. In de bijlage staat een resultaat waarbij ik je data dus heb omgezet in een 'proper data set' en een draaitabel heb kunnen maken, en daar weer een trendlijn met daarbij een 'Tijdlijn' en een 'Slicer' voor de producten. Dit is mijn inziens de beste manier om je resultaat heel visueel weer te geven en gebruikersvriendelijk.

Hoop dat je het wat vindt : -), groet Lennart

Dit is inderdaad visueel de beste manier om data inzichtelijk te maken! Dankjewel. Ik kan hiermee verder. Ook een eenvoudige uitleg over hoe je het hebt gemaakt, Top!
 
Was benieuwd en ben nog even verder gegaan. Je kan met Power Query een tabel 'omzetten' naar een 'proper data set'. Dit is nodig als je ergens een draaitabel van wil maken en in jouw geval om je data goed te kunnen analyseren. In de bijlage staat een resultaat waarbij ik je data dus heb omgezet in een 'proper data set' en een draaitabel heb kunnen maken, en daar weer een trendlijn met daarbij een 'Tijdlijn' en een 'Slicer' voor de producten. Dit is mijn inziens de beste manier om je resultaat heel visueel weer te geven en gebruikersvriendelijk.

Hoop dat je het wat vindt : -), groet Lennart

Hetgeen wat je hebt gedeeld, is niet mogelijk in Excel 2007, je hebt hier geen mogelijkheden om slicers en tijdlijnen op te nemen. Enig idee wat het alternatief kan zijn?
 
Dan zou ik het reguliere filter gebruiken, heb in de bijlage de grafiek aangepast en het filter zodat je kan switchen tussen producten.
 

Bijlagen

  • LR export 3.xlsx
    69,5 KB · Weergaven: 34
Dan zou ik het reguliere filter gebruiken, heb in de bijlage de grafiek aangepast en het filter zodat je kan switchen tussen producten.

In 2007 is er ook geen power query, dan zou ik de data handmatig om moeten zetten denk ik, of zijn hiervoor ook alternatieven? En in de draaitabel zie ik dat je 'Jaren' hebt, is dit een berekend veld op de datum, kan het nergens terug herleiden namelijk.
Alvast bedankt!
 
Als je op 1 van de maanden of jaren met rechtermuisknop klikt zie je 'Groeperen'. Dat is een standaard functie in een draaitabel, waar ik heb Maanden en Jaren heb aangevinkt om dit resultaat te krijgen. Je kan ook per kwartaal, dag, etc.

Alternatieven zou ik zo 1, 2, 3 niet weten. Lijkt me bijzonder veel handwerk in ieder geval : )
 
Als je op 1 van de maanden of jaren met rechtermuisknop klikt zie je 'Groeperen'. Dat is een standaard functie in een draaitabel, waar ik heb Maanden en Jaren heb aangevinkt om dit resultaat te krijgen. Je kan ook per kwartaal, dag, etc.

Alternatieven zou ik zo 1, 2, 3 niet weten. Lijkt me bijzonder veel handwerk in ieder geval : )

Dat klopt inderdaad! Maar, ik kan voorlopig wel vooruit. Bedankt voor de info/ input!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan