Zoek en vervang

Status
Niet open voor verdere reacties.

wessel79

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2017
Berichten
3
Vraagje

Hoe ging het ook al weer? Zoek en vervangen van Koppen.
Ik wil een kop met codering zoals onderstaand vervangen voor deze kop in een Kop4 stijl voor het hele document (uiteraard zonder de code eromheen)
Iemand? Bvd!

[k4]Dagboeken[/]

[k4]Grootboekrekeningen[/]
 
Ik snap je vraag niet helemaal, en je voorbeeld tekst helpt daar ook niet bij. Maar als het gaat om het vervangen van de kopstijl dan kun je dat simpel doen met <Zoeken en Vervangen>. Eerst zul je (vermoedelijk) de knop <Meer> aan moeten klikken om de extra opties te zien. Vervolgens klik je, als de cursor daar niet staat, in tekstvak <Zoeken naar> om de zoekoptie te kiezen, en daarna op de knop <Opmaak> onderin. Daar kies je de optie <Stijl...>. Je krijgt nu het stijlenmenu te zien, waar je de stijl kiest die je wilt vervangen. Kop# dus. Daarna herhaal je het proces voor het tekstvak <Vervangen door>, waar je dan Kop4 kiest. Vervolgens op <Alles vervangen>. That's it!
 
Zoek en vervang van gecodeerde koppen in Word

Jammer dat je mijn vraag niet begrijpt.
Ik doe nog een poging dan.

Ik ben bezig met een boek waarin de auteur de kopij heeft aangeleverd als platte tekst.
In dit document zijn alle koppen gecodeerd als: [k4]Dagboeken[/] of [k2]Boekhouden[/] of [k1]Inleiding[/]
Hiermee geeft de auteur aan dat de genoemde koppen een specifieke Kopstijl moeten krijgen. Aangezien het boek 500 pagina's telt wil ik dat in 1 keer doen (voor elke gewenste kopstijl) in plaats van eerst overal de codering []...[/] te verwijderen en handmatig de gewenste Kopstijl te geven.

Dus in mijn voorbeeld moeten de koppen met de blokhaken []...[/] eromheen vervangen worden voor de aangegeven Kopstijl (k1,2,3 of 4).
Uiteraard moeten na de vervangactie de blokhaken []...[/] niet meer te zien zijn.

Dus zo moet het worden na de vervangactie: [k1]Inleiding[/] ---> Inleiding (en dat in één keer voor alle k1 koppen, dus ook voor [k1]Opdrachten[/] [k1]Evaluatie[/] etc etc)

ps Ik weet dat je kunt vervangen naar een specifiek stijl, alleen hoe zoek/vervang je [k1]Inleiding[/] zodat wel de blokhaken verdwijnen én dat - in dit geval - het woord Inleiding hier kop1 meekrijgt (en tegelijk ook alle andere k1 koppen).


Hoop dat het nu wat duidelijker is.

Groet
 
Laatst bewerkt:
Ik was er al bang voor dat je dat bedoelde.... IK vrees dat je dat met een macro zult moeten doen omdat je ook de tekstaanduiding kwijt wilt. En dat betekent dan automatisch dat je een string met variabele lengte moet vervangen, en dat wordt dus redelijk lastig. Ik weet niet of je die macro zelf kunt maken; zo niet, dan kunnen we daar uiteraard wel bij helpen :)
 
Nee geen idee hoe je dat doet met een macro.
Echter het moet ook met Zoek en vervang kunnen desnoods in twee stappen, alleen ik weet niet meer hoe volgens mij ging het met jokertekens.
Er kan zo ontzettend veel met Zoek en vervang als je maar weet hóe...

Het commando moet zijn verwijder blokhaken en alles binnen de blokhaken word stijl k1 (en daarna opnieuw uitvoeren voor k2, 3 etc)
 
Je kunt wel (een vorm van) een Regular Expression gebruiken om tekst te manipuleren, maar dat is behoorlijk ingewikkeld. Ik weet ook niet of die techniek hier opgaat. Ik heb er een half uurtje mee gestoeid, maar ik kwam er niet uit. In die tijd had ik makkelijk 4 macro's kunnen schrijven :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan