• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Cumulatief uitrekenen bij wisseling van meerdere variabelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

tarikhan32

Gebruiker
Lid geworden
27 feb 2014
Berichten
16
Hallo,

Ik wil het cumulatief bedrag uitrekenen van een groep producten. Door de indeling van mijn data vind ik dit lastig, deze indeling kan/ mag ik niet wijzigen.

Ik moet dus een formule hebben dat het cumulatief berekent en opnieuw begint bij wijziging van de week, jaar en product.

Iemand een idee?

Bekijk bijlage export.xlsx
 
Bedoel je dit
 

Bijlagen

  • Kopie van export.xlsx
    17,2 KB · Weergaven: 32
Bedoel je dit

Nee, ik denk dat ik de vraag niet helemaal duidelijk heb gesteld.

Bij de asperges zou op regel twee het cumulatief bedrag moeten staan €119 (€27+€93) enzoverder. Tot week 1 van het jaar 16 (regel 17) dan zou de telling opnieuw moeten beginnen.
 
Dit naar wens?
Code:
F2: =ALS(OF(D1>D2;A2<>A1);E2;F1+E2)
 
Volgens mij klopt de uitkomst niet. Week 53 in 2016 zou ik corrigeren naar week 1

Met een draaitabel kom ik wel tot een sluitend totaal.
 

Bijlagen

  • export.xlsb
    12,8 KB · Weergaven: 28
De optelling klopt wel, mits de laatste 2 regels worden omgedraaid. Wk53 en wk5 staan daar niet in chronologische volgorde.
 
Volgens mij klopt de uitkomst niet. Week 53 in 2016 zou ik corrigeren naar week 1

Met een draaitabel kom ik wel tot een sluitend totaal.

Als ik de draaitabel na wil bouwen met hetzelfde bereik als jij hebt gedaan dan krijg ik niet de cumulatieve waarden in de laatste kolom. Zit er een berekend veld in de draaitabel?
Sowieso vind ik beide oplossingen geschikt om te gebruiken, alleen krijg ik dus bij de draaitabel zelf niet het gewenst resultaat
 
Je kan in een draaitabel de waarde weergeven als voorlopig totaal in...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan