• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

meerdere Dropdown menu keuze in zelfde veld op basis van gegevens

Status
Niet open voor verdere reacties.

WsBus

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2017
Berichten
3
Beste Allemaal,

Na een tijdje te hebben rondgekeken op internet voor een oplossing voor mijn probleem,
kom ik tot de conclusie dat het of helemaal niet kan wat ik wil, of er is wellicht een staaltje hogere school Excel voor nodig.

Nu hoef ik geen kant en klare oplossing, ik vind het ook leuk om het zelf te maken.

waar ik wel naar op zoek ben is dus uitsluitsel of dit wat ik wil mogelijk is, en zo ja, een richting in de te gebruiken formules.


Ik schets de situatie die wil ik bereiken, hopelijk duidelijk genoeg:

Ik heb een dropdownmenu in cel G1. deze dropdown staat voor de hoogte van de korting (in centen)

Nu wil ik ten alle tijden de "maximale korting" in beeld hebben maar deze "maximale korting" varieert op basis van gegevens die staan in A1, B1, C1 en D1,

bijv bij een maximale korting van 0,40. Moet de dropdown 0,40 tonen in beeld, met de optie om via dropdown verplichte stappen van 5 hanteren te nemen, van 0,40 tot uiteindelijk 0.
(dus waarde die dropdown mag geven: 0,40 ; 0,35 ; 0,25 ; 0,20 ; 0,15; 0,10; 0,05; 0 ;)

dit is uiteraard het probleem niet.

Het probleem is wel dat bij een ander product is de korting niet maximaal 0,40, maar 0,60 of 0,35.

Kan ik op basis van de gegevens in A1,B1,C1,D1 zeggen dat er in G1, 1 dropdown komt uit keuze uit meerdere dropdowns op basis van de waarden in A1,B1,C1,D1?.
Meerdere dropdown menu's, maar de gegevens in A1, B1, C1, D1, bepalen welke dropdown er in G1 getoond word?

Of is het mogelijk 1 dropdown te gebruiken, maar de maximale waarde die deze dropdown weer kan geven te laten varieren afhankelijk van de waarden in A1,B1,C1,D1?
(1 dropdown list, met waarden: 0,60; 0,55; 0,50; 0,45 etc t/m 0. met toevoeging (bijvoorbeeld) als(A1=X,;als(B1= Y;als(C1<=100; dan is max waarde in G1 0,40, en bij weer andere waarden voor A1,B1,C1,D1, een nieuwe max waarde voor G1 dropdown: 0,35 etc...)

ja ik zou dit bijv. kunnen oplossen door meerdere dropdowns in verschillende te gebruiken, maar het is juist noodzakelijk dat het maar 1 cel inneemt.

Het is bestand wat ik aan het maken ben is een 'offertemaker', wellicht geeft je ookeen beter idee icm mijn verhaal.

Ik ben een beetje schimmig met de daadwerkelijke informatie die ingevoerd (a1-d1) word daar er ook vertrouwelijke informatie in zit. vandaar dat ik het op deze manier probeer duidelijk te maken.
de info die ingevoerd word is verder niet belangrijk, ik weet welke voorwaarden ik moet hebben, echter gaat het dus om hoe ik dit in 1cel als dropdown krijg met alle voorwaarden daaringesloten.

Ik hoop op jullie hulp en wijsheid.

(en als het niet duidelijk genoeg is mijn excuus, zal ik proberen het te verduidelijken.)

Met vriendelijke groet
WB
 
WB,

Maak een voorbeeld met fictieve gegevens en zet erbij wat je wil.
Denk dat dit met VBA gedaan moet worden, ik kan je daar niet mee helpen.

Heb je het ook al geprobeerd met een macro opnemen?

Suc6
 
dank je wel voor je reactie,

Ik heb even snel mijn document gestript.

Alles wat er staat dus heel basic en aangepast, maar alle benodigde informatie is er.

Ik hoop dat je me kan vertellen of dit op zijn minst binnen de mogelijkheden van excel ligt.

Bekijk bijlage Dropdownvoorbeeld.xlsx
 
Zoek eens op getrapte validatie.
Denk dat daar ook mee zou kunnen lukken.
 
Dank je wel, ik ga daar van het weekend eens mee aan de slag.

Had al wel zoiets gelezen maar weet niet of het afdoende is, ik verwacht dat ik nog wel tegen wat probleempjes aan zal lopen.
 
verwijder eerst de lege rij 1 (gebruik die nl. altijd !)
Gebruik dan:

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
  If Target.Address = "$A$2" Then Cells(2, 15).Validation.Modify , , , "=" & Range("A31:M31").Resize(, Asc(Target) - 64).Address
End Sub
 
@snb,

Mooie oplossing. :thumb:

TS. vraagt;
Dus als ik in A3, via de dropdown product H selecteer, dan moet O3 meespringen naar 0,35.
Waar ik vervolgens handmatig via het dropdown menu een waarde kan selecteren die dus nooit hoger kan zijn dan 0,35 ,
lager moet wel kunnen.

Alleen zie je niet direct het hoogste getal in O3, dat is wat hij wil of kan dit niet?
 

Bijlagen

  • Dropdownvoorbeeld_1.xlsm
    19,8 KB · Weergaven: 76
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan