Meerdere scripts achter elkaar uitvoeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

TomCZEE

Gebruiker
Lid geworden
11 apr 2012
Berichten
27
Ik loop op dit moment stage bij een (storage solutions) training center en mij is gevraagd een script te schrijven waarmee meerdere andere scrips achter elkaar kunnen worden uitgevoerd. Nu ben ik zelf niet zo thuis in scripting, dus ik zou graag wat hulp willen hierbij. Simpelste gedeelte, het linken naar bestanden is nu op zich niet zo'n probleem. Maar het is ook de bedoeling dat pas als script 1 klaar is, script 2 wordt uitgevoerd. En zodra script 2 klaar is, begint script 3 enz. Kan iemand me vertellen hoe ik dit het beste aan kan pakken? Welke commands er nodig zijn etc?

Aanvankelijk zat ik overigens te denken om gewoon een script te maken waarin ik alle losse scripts in zet. Echter ben ik bang dat dit niet erg geordend werkt. Sowieso zou ik dan, als ik script 1 wil aanpassen, dit ook in die 'verzamelscript' moeten wijzigen. Niet erg handig natuurlijk, vandaar mijn keuze om gewoon een soort scriptje te bouwen die andere losse scripts uitvoert. :p

Dank voor de hulp alvast!
 
Scripts die scripts runnen zijn in principe beter omdat ze standaard alles 1 voor 1 uitvoeren. Dat voldoet dus meteen aan je eerste voorwaarde. Voor de rest is er weinig te vertellen.

Aangenomen dat al deze scripts in volgorde runnen ook een doel dient
 
Maar stel dat script 1 vijf minuten nodig heeft voordat deze klaar is, script 2 tien minuten en script 3 twee minuten, hoe wordt dat opgepakt? Want wat ik van jou begrijp is dat een script gewoon standaard script 1 uitvoert en zodra hij 'gelaunched' is wordt script 2 gestart enz. En da's niet de bedoeling. Het is namelijk zo dat de eerste script servers leegmaakt, de tweede configureert een account enzovoort. Allemaal doen ze iets wat tijd in beslag neemt. En ik heb eerder iets geleerd over dat het mogelijk is om een soort van 'delay' tussen commands te krijgen. Weet alleen niet meer hoe dat zit, laat staan of dat in dit geval ook werkt.
 
Een standaard script wacht op een return actie van het uitgevoerde commando. Zolang er geen return actie komt wordt het tweede commando niet uitgevoerd. Maakt in principe niet uit hoe lang die actie duurt. Alleen als het uitgevoerde commando een background mode of early return ondersteund kun je een uitzondering hebben. Echter kun je dan bijna altijd een andere mode instellen of eromheen werken.

Je moet dus even weten wat er uitgevoerd wordt en eventueel welke scripting taal je wil gebruiken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan