trage linux mint 15 overstappen naar 18?

Status
Niet open voor verdere reacties.

dubber

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2002
Berichten
446
hallo
mijn laptop is traag.
ik heb een I7 met 8 gb ram en een ssd schijf, dus zou snel genoeg moeten zijn.
echter opstarten duurt lang, en laden van foto,s duurt ook te lang.
de verbinding is met 20 mb snel zat.
de telefoon samsung s7 werkt met dezelfde wifi verbinding een stuk sneller.
ik heb er als extra een ssd schijf in de laptop geplaatst, en bij het opstarten start ie niet meteen door.
misschien is een hernieuwde installatie wel de oplossing, maar dan zou ik wel graag de juiste methode
willen zien, dus opstarten vanaf de ssd schijf, en weer lekker snel zoals het ook was.
geen menu tijdens het opstarten (doe je niks dan start ie door na zoveel seconden, druk je op enter gaat ie sneller door)
wat is wijsheid?
 
Linux leest alle cores wel toch? bij die andere kan je handmatig een aanpassinkje doen!
 
Laatst bewerkt:
De delay bij opstarten kun je eenvoudig uitzetten. Aan de andere kant is een nieuwe versie installeren sowieso een goed idee omdat versie 15 "out-of-support" is en een redelijk oude kernel heeft. Om veilig gebruik te maken van je laptop is het dus zeker een goede zet. Ik vermoed echter dat het een schone install moet worden en geen upgrade.
 
Mint 15 wordt allang niet meer ondersteund.
Beer is om een verse installatie te doen van Mint 18.1

Helemaal vers beginnen, en dan zul je zien dat het weer lekker loopt.
Doe wel na installatie dit nog: https://sites.google.com/site/computertip/

ps. Geen upgrade inderdaad, maar een echte verse installatie. Dus even een usb stick maken of een dvd branden met 18.1
 
tijdens opstarten vraagt ie om geavanceerde opties voor linux mint?

ben ik dan ook van de waarschuwing af over adobe?

en kan ik het opslaan op een externe harde schijf en vanuit daar installeren?
of beter gewoon een dvd branden?
 
Laatst bewerkt:
Nee, je maakt of een opstartbare usb stick of je brand de iso als image op een dvd.

download de nieuwste versie van hier https://www.linuxmint.com/download.php

Wie heeft deze installatie gedaan, jijzelf? Zo ja, dan weet je toch hoe het moet zu ik zeggen.
Heeft iemand anders het voor je geregeld, dankan je die weer vragen of gewoon lekker zelf proberen.

Wel een tip:
in de verborgen files in je home staan twee mappen die je even moet backuppen (samen met de rest belangrijke zaken).
Dat zijn .mozilla en .thunderbird
mits je deze twee gebruikt.
Als je dan de nieuwe installatie hebt voltooid, dan zet je deze twee terug. Heb je namelijk al je mail en e-mailadressen en zo weer terug plus je configuratie van Firefox.
 
vorige keer dvd gemaakt en zelf gedaan.
ik weet alleen niet waarom die de optie geavanceerde menu voor linux erbij staat.
tijdens starten zou die gewoon zo snel mogelijk naar de startpagina moeten gaan.
en ik hoop eigenlijk ook van die adobe melding af te komen.
muis werkt ook niet optimaal, maar dat kan ook aan de muis liggen.
dubbelklik werkt niet altijd wat ik ook aan de instelling verander.\
 
Je kan beter even een screenshot maken want ik snap niets van je geavanceerde menu wat verschijnt plus die melding van Adobe.

Dat je muis niet goed werkt, dat heb ik ook weleens gehad. Vraag me niet waarom dat is, maar toen ik een usb muis ging gebruiken, werkte het wel.
Dus mijn vraag: wat voor een muis heb je?

Je merkt, ik kan van achter mijn eigen pc niet veel met je berichten en ik kan ook niet zo 1,2,3 weten hoe en wat.
Misschien dus wat meer duidelijkheid verschaffen met screenshots en omschrijvingen.

En als je overgaat naar versie 18 zou de muis ook verholpen kunnen zijn ;)
 
Dat is de Grub, dat is normaal.

Die kan je uitschakelen maar je kan er ook voor zorgen dat je er maar een seconde of 3 ervan ziet.
Dit menu is bet handig als je terug moet naar een eerdere kernel.

Normaal zie je dit menu eigenlijk niet, zeker niet als je geen dualboot hebt.
Waarom je dit wel te zien krijgt met een single OS is vreemd.
 
misschien een keer "unstable state" gedetecteerd en de vlag niet uitgezet door de omgeving. op de screenshot zie ik overigens duidelijk 17.3 en niet 15.

17.3 is een heel ander verhaal dan 15 natuurlijk. Als je echt 15 had en nu 17.3 zou dat een hoop verklaren qua onverwachte effecten. ;)
 
Dat viel mij ook op, vandaar dat ik dacht dat hij al de nieuwe versie had geïnstalleerd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan