Middels UserForm een nieuwe map aanmaken, map zoeken en openen

Status
Niet open voor verdere reacties.

isssi

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2015
Berichten
52
Beste experts,

Om een goed dossier te kunnen aanleggen op het werk moeten we in excel gegevens vastleggen. Dankzij HelpMij gaat dat erg gemakkelijk middels een userform. Gegevens worden weggeschreven, kunnen worden gezocht, en worden veranderd. Toch komt het regelmatig voor dat we aanvullende informatie hebben, in WORD of PDF. Dit kan natuurlijk niet in het excel bestand worden opgeslagen, dus maken we een mapje aan om daar dan de documenten in op te slaan.

Ik hoopte dat dit makkelijker zou kunnen door middel van het userform dat ik gebruik. Misschien is het mogelijk een map te kunnen aanmaken aan de hand van ingevulde textboxen. Maar ook zou het erg fijn zijn een map te kunnen zoeken op Naam of Nummer.

Ik heb een uitgeklede versie van het bestand gemaakt (naam+nummer wegschrijven en ophalen uit een excel bestand). Hierin heb ik drie knoppen gemaakt die nog geen functie hebben: een checkbox en twee knoppen). Deze moeten uiteindelijk, als het überhaupt kan, de gewenste map kunnen aanmaken en opzoeken, en openen. Ik heb per knop erbij gezet wat deze moet doen (en reeds doet).

Ik hoop dat iemand ernaar wilt kijken. Ik heb natuurlijk zelf al gezocht, maar deze specifieke functie kon ik niet vinden. Bestaat het antwoord reeds in een andere vraag, en heb ik dat over het hoofd gezien, en ga ik daar natuurlijk graag zelf mee aan de slag. Hoe dan ook, ik ben sowieso blij met iedere hulp.

NB. De twee knoppen zijn vrijwel met dezelfde functie. Ik heb het er toch bij gezet, dan is de strekking van mijn plan wat helderder dacht ik.
 

Bijlagen

  • Map aanmaken1.xlsm
    26 KB · Weergaven: 56
Kan je hier wat inspiratie uithalen?
 

Bijlagen

  • isai.zip
    40,3 KB · Weergaven: 46
Laatst bewerkt:
Hoi gast0660,

Hemeltje lief!

Ik ben wat verbluft van wat ik zie...
Morgen werk ik en ga ik alles rustig bekijken. Niet dat ik geloof dat ik het ga snappen, maar ik ga wel een poging wagen, of twee, drie, of duizend. Ik heb het nu op mijn eigen (oude) laptop geopend, en ik heb er weinig woorden voor anders dan... hemeltje lief :)

Wellicht, of beter gezegd vermoedelijk, dat ik nog wat vragen heb, morgen of de dagen daarna. Echter wil ik je nu alvast hartelijk bedanken voor dit werk, het is heel veel meer dan ik verwacht had...

NB. Gewoon uit nieuwsgierigheid. Ben je een medewerker/vrijwilliger van HelpMij, of een hobbyist die dit voor mij wilde doen?
Ik ben echt zeer verheugd, en ik kan niet wachten dat het morgen is.

mvg
 
Hoi,
Dank voor de feed back,
Als er vragen zijn dan hoor ik het wel.
Ik ben gewoon een vrijwilliger en hobbyist zonder enige verplichting tot.
 
Goedenavond,
Ik ben toch weer even achter de computer gekropen, ik kon toch niet wachten :) Ik heb nog wat vraagjes.

-Is het misschien mogelijk aan de hand van de naam (textbox1), de bijbehorende naam-map te openen? En hetzelfde voor de nummer-map (textbox2)? Indien die mappen niet bestaan, een msgbox.
-Ook springt er een fout in als je per ongeluk een dubbele map aanmaakt (naam of nummer). Is dat te verhelpen met een msgbox "deze naam/nummer bestaat al" ?
-En ik zie dat de code ervoor zorgt dat de naam-map in dezelfde map komt te staan als het bestand zelf (ChDir ThisWorkbook.Path). Kan dat een pad naar keuze worden?

mvg
 
Goedemorgen gast0660,

Ik heb na een kort nachtje al weer wat inspiratie :) en ik ga het zelf eerst proberen.

Ik houd je op de hoogte. Bedankt!

Mvg
 
Hoi, je krijgt van mij straks nog een ander voorzetje.
 
Zo maak je nieuwe mappen aan.
Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
 CreateObject("shell.application").Namespace(ThisWorkbook.Path).newfolder TextBox2.Value
End Sub

Geen foutmelding als de map al bestaat.
 
Hoi,
In bijlage 2de versie,is dit meer in de lijn van wat je aan het zoeken bent?
"C: .... huppeldepup" eerst aanpassen.
 

Bijlagen

  • issai2.xlsb
    37,3 KB · Weergaven: 58
Met de gewone VBA methode mkdir is natuurlijk ook weinig mis.

Code:
Sub M_snb()
  if dir( "G:\OF",16)="" then mkdir "G:\OF"
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Goedemiddag!

Het ziet er fantastisch uit!
Ik ben druk gaande met het bestand voor op het werk. Met jullie hulp wordt het al erg mooi. Ik neem het in principe 1op1 over, met wat kleine aanpassinkies.
Al ik er mee klaar ben laat ik het resultaat zien. Als ik toch nog vragen heb, laat ik van me horen. Tot snel!

mvg
 
Goedenavond,

Het heeft even geduurd. Maar het is af. Telkens bij veranderingen ten goede, sluipen er weer nieuwe vraagstellingen in. Maar het is geworden zoals ik het ongeveer wilde zien. Ik heb het geupload, misschien voor een volgende die het als voorbeeld wilt inzien.

De optie een nummer-map toe te voegen heb ik weggelaten. De code is handig geschreven :) , maar ik vond het toch wat onhandig werken. De naam functie daarentegen is fantastisch en werkt lekker. Het enige waarbij het fout zou kunnen gaan is als je op naam zoekt, waarvan de naam ook voorkomt in het aangegeven pad (dan is het zoekresultaat de eerste map van het alfabet).

Beste gast0660, SNB en HSV, ik wil jullie hartelijk bedanken voor jullie hulp. Ik ben er heel blij mee, en op het werk werken we binnenkort weer een klein beetje efficiënter. Ik hoop dat ik jullie in de toekomst weer mag raadplegen.

Mvg
 

Bijlagen

  • Nieuwww.xlsm
    55,5 KB · Weergaven: 47
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan