waar is mijn SSD ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gerardbaart

Gebruiker
Lid geworden
15 nov 2007
Berichten
191
Ik ben bezig om een wat oudere laptop te herstellen.
het is een medion akoya met i5-3317u, 4GB, 64 bits
W7 met sp1

er was van alles mis dus, lang verhaal kort: ik heb windows opnieuw geinstalleerd.
alles lijkt het weer goed te doen.
ik wilde ook even weten wat de toestand van de HDD was, dus via crystaldisinfo kome ik er achter dat mijn HDD van 500,1 GB in prima conditie is
deze schijf is verdeelt in 2 delen een "gewone " schijf en een recover gedeelte van ongeveer 50GB
Maar nu komt het ik zie opeens in CDI ook dat ik een SSD van 32GB heb.
Tot zover de intro, nu de vraag, hoe kan ik die schijf benaderen, en waar wordt het voor gebruikt. Ik dacht altijd dat een SSD meestal gebruikt wordt voor installatie van windows en andere belangrijke (opstart) programma's om het opstarten te versnellen. En dat de normale HDD voor documenten en bestanden wordt gebruikt.
Nu zie ik dat windows op de HDD staat, en ik kan nergens de SSD vinden. het lijkt mij een beetje zonde om een SSD ongebruikt te laten.
Of zie ik iets over het hoofd
 
Wat is de volledige typeaanduiding van jouw Medion Akoya? Bijvoorbeeld Medion Akoya S4214.
Ik vermoed dat het een zogenaamde caching SSD is. Vormt een geheel met de harde schijf. Op die caching SSD plaatst Windows zelf de meest gebruikte bestanden zodat die sneller beschikbaar zijn.
Je kunt dus zelf niets op de SSD zetten.
Hier een review over de Medion Akoya S4214: https://tweakers.net/productreview/72439/medion-akoya-s4215.html
Met daarin onder andere deze tekst over die caching SSD:
Een belangrijkere bottleneck voor de prestaties is de harde schijf. Deze is voorzien van een 32GB Samsung PM830 caching-SSD om de Intel Smart Response Technology zijn werk te laten doen, welke veelgebruikte bestanden of sectoren op de harde schijf op de SSD ipv HDD schrijft zodat ze sneller beschikbaar zijn. Dit werkt erg goed. Ondanks de ontzettend trage Seagate Momentus 5400.6 500GB schijf in mijn exemplaar voelde de laptop vrij rap aan in de korte tijd dat ik deze oplossing erin had zitten.

Echter, ik ergerde me dood aan het geluid en de inconsistente snelheid van de harde schijf omdat ik nu al 2 jaar alleen met computers met SSD werk, en ik heb na 2 dagen de HDD vervangen door een SSD. Om precies te zijn de Samsung SSD 840 120GB.

Een HDD met caching SSD voelt dus wat sneller aan dan een traditionele HDD, maar deze combinatie is toch lang niet zo snel als een echte SSD.
 
bedankt voor de snelle reactie:thumb:
het is inderdaad een s4214, met een samsung 32GB SSD. volgens mij geen onderdeel van harde schijf.
k heb toevallig net wat extra geheugen geplaatst (had toevallig nog 2gb liggen) , was 4 nu 6. (scheelt ook weer iets)
en toen zag ik dat dingetje zitten. Lijkt op deze:

http://www.storagereview.com/samsung_pm830_msata_ssd_released_supports_sata_6gbs_speeds

Het klinkt dus wel leuk maar ik heb er dus niet zo heel veel aan:(

Er staat nu Windows 7 op. zou het zinvol zijn om te upgraden naar W10. En gaat windows dan automatisch die SSD gebruiken. of gaat dat niet lukken.
 
volgens mij geen onderdeel van harde schijf.
Daar zul je gelijk in hebben. Ik dacht waarschijnlijk aan een hybride harde schijf (combi van HDD en SSD) zoals die in sommige iMacs is gemonteerd.

Windows 10 is op zich niet sneller dan Windows 7. Ik heb geen idee of Windows 10 ook automatisch die SSD zal gaan gebruiken om daar de meest gebruikte bestanden naar te verhuizen. Mogelijk moet je dat na de upgrade naar Windows 10 zelf nog regelen. Ik vond daarover deze informatie voor je: http://www.pcworld.com/article/248828/how_to_setup_intel_smart_response_ssd_caching_technology.html

De meeste snelheidswinst zul je behalen, wanneer je de HDD vervangt door een SSD. Maar SSD's met een behoorlijke opslagcapaciteit (waarbij ik denk aan 500 GB of meer) zijn nog wel prijzig.
 
nou ik weet genoeg. ik denk niet dat ik het risico wil gaan lopen om bij een upgrade naar W10 mijn cache-SSD wil gaan bypassen. En het lijkt me behoorlijk ingewikkeld om het achteraf alsnog te gaan regelen.
Zolang het nu werkt, is het goed.
bedankt voor informatie en de hulp :thumb:
 
Win 10 is 5-7% sneller als Win7 dus niet echt schokkend.
Verder is het cachen van veel gebruikte bestanden naar die 32 Gb SSD in Win10 zeker aanwezig dus om daarvoor een upgrade achterwege te laten is niet echt een legitieme reden.
Maar, zoals porrelaar terecht opmerkt, de grootste snelheidswinst behaal je door die HDD te vervangen door een SSD, een Crucial MX 300 ( 275 Gb ) kost zo'n € 93 en biedt in de meeste gevallen voldoende ruimte, zeker op de meeste laptops dus wellicht toch het overwegen waard.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan