3.5 inch harddisk draait niet in externe behuizing

Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Berichten
968
Ik heb een 3,5inch 200Gb Seagate S-ATA harde schijf uit een oude desktop. Die hang ik soms aan mijn laptop of desktop via een usb Quick Port Duo Clone om dingen tijdelijk te back-uppen. Nu heb ik van iemand drie identieke gebruikte kunststof S-ATA usb-behuizingen van WD meegekregen om te zien of ik er een kan gebruiken voor die schijf. Ik moet die behuizingen aansluiten met een mini usb naar usb en met een externe 230V voedingsadapter naar 12V 4A. Zo'n voeding heb ik nog en alles past, maar ik krijg de schijf in alle drie de behuizingen niet aan de praat. Het lichtje werkt wel en de drie (uitwisselbare) printplaatjes zien er ook goed uit, maar de schijf draait in alle drie de behuizingen niet en hij wordt ook niet gezien. Ik heb die schijf eerder wel eens in een Porsche-design behuizing gestopt met hetzelfde resultaat en dacht dat die behuizng defect was, maar vier defecte behuizingen lijkt me sterk. De schijf zelf werkt dus prima in mijn usb QuickPort. Ook mijn 2.5inch schijfjes in externe usb-behuizinkjes doen het prima op laptop en desktop (zowel in Windows en Linux). Wat kan de reden zijn dat die 3.5 schijf niet draait?
 
Zou eens beginnen met die 12V adapter na te meten....als de schijf niet draait mist de 12V...
 
Op die voeding staat 12V 4.16A Max 50W en de middenpin is de +. Hij is oorspronkelijk voor een HP scherm (mijn reserve desktopscherm) en die werkt er nog steeds goed op. Ik heb hem tot voor kort ook regelmatig gebruikt als lader en voeding voor een laptop die officieel een 12V 4.0A voeding had. Hij werkt dus prima (veronderstel ik), maar kan er inderdaad wel eens een meter opzetten. Die Porsche design behuizing had overigens nog wel zijn eigen voeding en daar deed hij het dus ook niet mee (wel lichtje maar niet draaien). Ik heb overigens in een bak vol 12V voedingen mogen grabbelen, maar de middenpin daarvan was altijd net te dik, maar zo weinig dat je het verschil nauwelijks ziet (tijd voor standaardisatie).
 
Ik heb de voeding doorgemeten en die geeft netjes 12V. Ook nog even een gestabiliseerde universeelvoeding met 12V geprobeerd, maar ook daar draait de schijf niet op. Ook aan een andere pc hangen maakt niet uit. Mijn externe 2.5 schijfjes in usb behuizing draaien perfect, maar die gebruiken geen externe voeding. Hopelijk is er nog iemand die hier iets zinvols over kan zeggen.

Vanmiddag de schijf nog maar eens via het printplaatje uit de behuizing aan mijn desktop gehangen en toen werkte hij tot mijn verrassing! Na een minuut of tien uitgezet en de voeding uitgeschakeld. Daarna weer op netspanning aangesloten en toen deed hij weer niets meer. Ook niet na herhaalde pogingen. Alleen het lampje brandt. Heb ook nog een andere 3.5 harddisk met diezelfde voeding geprobeerd, maar hetzelfde verhaal. Alleen het lampje brandt of knippert.
 
Laatst bewerkt:
Heb intussen ook een nieuwe behuizing aangeschaft en daar doet de harddisk het wel in. Aan de schijf ligt het dus niet. De bijbehorende voeding geeft dezelfde waarde als degene die ik op de WD behuizingen heb geprobeerd, maar de stekker past niet op de WD. Daarmee kan ik het dus niet uitproberen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan