Webcam bij weinig licht

Status
Niet open voor verdere reacties.

dees8

Gebruiker
Lid geworden
28 mrt 2017
Berichten
9
Vraagje
Is het mogenlijk op met een webcam op te nemen zonder dat er bij de webcam een lamp staat het is een vrij simpele webcam (zo'n bolletje laat ma zeggen) ik heb namenlijk gelezen dat wanneer er geen lamp bij de webcam staat dat het beeld dan donker en onduidelijk word, is het dan zo dat je echt niks kunt zien, zo wel hoe duidelijk zullen de beelden dan zijn? (In de avond)
 
Zou zeggen: probeer het en je weet het..
Uiteraard is beeldregistratie afhankelijk van een bepaalde hoeveelheid licht, zowel omgevingslicht als ook de lichtsterkte van de camera-lens.
Met name dat laatste zal bij een goedkoop model webcam wel niet terug te vinden zijn, dus ik neem aan dat er niemand een zinnig woord over kan zeggen.
Dan rest er dus 1 ding: proberen.
 
Zou zeggen: probeer het en je weet het..
Uiteraard is beeldregistratie afhankelijk van een bepaalde hoeveelheid licht, zowel omgevingslicht als ook de lichtsterkte van de camera-lens.
Met name dat laatste zal bij een goedkoop model webcam wel niet terug te vinden zijn, dus ik neem aan dat er niemand een zinnig woord over kan zeggen.
Dan rest er dus 1 ding: proberen.
 
Nou goed het zit dus zo, mijn nichtje is een beetje bang dat zij is opgenomen. Vrij onschuldig maar goed ze vroeg mij dus of dat kon en aangezien in geen webcam heb, vandaar hier mijn vraag.. en hoe zij het beschreef is dus dat er een vrij simpele webcam op het bureau stond en dat er geen lamp of verlichting bij was en het beeldscherm van de pc was ook niet aan, er was alleen in de ruimte zelf wat dimlicht.
 
Vreemd verhaal hoor...hoe komt ze erbij dat ze opgenomen is dan..?
Want als de monitor niet aan stond heeft ze dus geen enkele activiteit op de pc kunnen waarnemen..
 
Klopt het is ook niet zo dat ze zelf wat heeft gezien maar omdat ze die webcam had zien staan ging ze er over nadenken en maakte ze zich een beetje zorgen dat dat is gebeurd zonder dat ze het wist..
 
Het was namenlijk bij iemand anders thuis, dus niet gaar eigen pc (webcam)
 
Er is dus geen enkele zekerheid wat voor soort camera het betreft, kan een webcam maar evengoed een IP-cam zijn die via de router werkt..
Ook is dus niet met zekerheid te zeggen of er in die camer een pc stond en of deze aan of uit stond.
Ik vind het ver gezocht maar als ze zich zorgen maakt over een mogelijke opname van haar "avontuurtje" bij haar vriendje op de kamer ( want daar zal het wel om draaien ) dan moet ze die persoon er gewoon mee confronteren, zo simpel is het.
 
Laatst bewerkt:
Begrijp je antwoord.. maar het grootste belang van de vraag was meer, stel het zou zijn opgenomen, of dat wel echt duidelijke beelden zal geven zonder verlichting bij de webcam.. maar goed weet ook niet zo goed wat ik er mee aan moet vandaar dat ik deze vraag hier stelde
 
Dat hangt volledig af van de omstandigheden, specificaties van betreffende camera en meer.
Het menselijk oog heeft een andere lichtgevoeligheid als een camera-lens en verschilt ook nog eens van de ene persoon en de andere.
Sommige mensen vinden bepaalde omstandigheden donker en anderen niet, de een is overgevoelig voor licht en de ander minder of niet etc.
Anders gezegd: je kunt er geen zinnig woord over zeggen anders dan dat de lichtgevoeligheid van een camera-lens lager is dan die van een mens dus ik zou me niet teveel zorgen maken.
Als er dan al mogelijk iets opgenomen zou zijn is het nog maar de vraag of er iemand op de beelden herkenbaar is als er sprake was van weinig licht..
 
Nee begrijp dat het moeilijk te bepalen is.. in ieder geval bedankt voor je reacties .
 
Heel lastig dit zonder merk/type en LUX meting in de omgeving, maar uit ervaring kan ik je vertellen dat verreweg de meeste webcams behoorlijk wat licht nodig hebben om een duidelijk beeld te kunnen geven.

In de woonkamer kan ik bijv. het 's avonds prima een boek lezen, maar als ik dan de webcam aanzet is het beeld nauwelijks herkenbaar. Ook als ik zorg dat het licht dat er is recht van achteren komt en het optimale contrast levert.
 
Ja is ook wel lastig, ma wel bedankt dat wou ik ook wel graag weten, welke ervaring andere hebben met een webcam bij weinig licht, weet zelf niet hoe ik dat moet voor stellen aangezien ik zelf geen webcam heb..
 
Maar ik weet wel dat het bureau (dus ook de webcam) tegen de muur stond, dus zowel bij de webcam zelf als van achter zou er geen licht zijn gekomen.. ma goed weet niet of dit wat veranderd qua lux meting
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan