Harde schijf (?) maakt "tokkend' geluid.

Status
Niet open voor verdere reacties.

heinflhs

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2014
Berichten
675
Ik heb twee hd's, een 1Tb Seagate en een 500Gb Wd. Chrystaldisk geeft aan dat de ST reallocated clusters count heeft en de WD Current pending sector (2) heeft. Ik heb op het net geluiden opgezocht die hd's maken en het is geen gierend of schurend geluid. Het lijkt meer op tok tok tok.

Wat zou dit kunnen zijn?
 
De Seagate is dus dusdanig versleten dat er reserve-sectoren gebruikt worden om defecte sectoren te vervangen.
Voor de WD geldt hetzelfde alleen is dat hier nog niet gebeurd, pending sector betekent zoveel als bezig met het verplaatsen.
Anders gezegd, deze schijven zijn op en kunnen elk moment de geest geven.
Crystal discinfo zal bij beide schijven waarschijnlijk een gele waarschuwing "Caution" laten zien ten teken dat de schijven aan het einde zijn en vervangen dienen te worden..?

Dat tokkende geluid komt waarschijnlijk door het heen en terug springen van de leeskoppen bij het proberen data te lezen van een beschadigde sector...
 
Laatst bewerkt:
heb de gratis versie versie van HD regenerator twee keer laten draaien en nu wordt de schijf als foutloos en goed door Crystaldisk gezien zie image WDC WD 500 nu 0 fouten.jpg
de andere zit vol fouten zie dit image ST310 1 TB veel fouten.jpg
 
Hallo

Blijkbaar ben je er in geslaagd om de locaties waar betrokken h.d.d. zijn interne defekten opslaat te overschrijven ...

De defekten lijken weg te zijn .... , uiteraard is dit niet zo , en maakt het nu nog gevaarlijker om betrouwbaar data op te slaan op betrokken h.d.d.

Met het gebruik zullen de defekten in betrokken schijf defektenlijst uiteraard terug komen ... hopelijk voor u niet met dataverlies.

Peter
 
Hallo, Ik houd het, zeker na de waarschuwingen hier, in de gaten. Heb een externe 1,5 Tb WD als back-up medium en hier maak ik enkele malen per week een back-up. Dank voor de reacties.

grtzz..................

Hallo

Blijkbaar ben je er in geslaagd om de locaties waar betrokken h.d.d. zijn interne defekten opslaat te overschrijven ...

De defekten lijken weg te zijn .... , uiteraard is dit niet zo , en maakt het nu nog gevaarlijker om betrouwbaar data op te slaan op betrokken h.d.d.

Met het gebruik zullen de defekten in betrokken schijf defektenlijst uiteraard terug komen ... hopelijk voor u niet met dataverlies.

Peter
 
In de gaten houden? Zo kun je toch niet werken! Laat staan wat de integriteit van die back-ups waard zijn.
 
Lees nou post 2 en 4 nog eens. Jij stelt een vraag en krijgt een duidelijk antwoord. Ik ga dat niet nog eens herhalen. Uit ervaring weet ik dat je met dergelijke schijven niet verder moet werken. Onbetrouwbare back-ups kunnen het gevolg zijn van die defecte schijven.

En of die back-ups nu op een externe schijf staan maakt niet uit. Die externe schijf is in orde maar de back-up niet. Als het back-upprogramma niet de integriteit van de back-up controleert weet je niets. Hoogstens kan het maken van de back-up geweigerd worden met een Cyclic redundancy check data error.
 
Sorry, mijn misverstand. Daar had ik nog niet bij stil gestaan. Ik dacht dat zolang de harde schijf het goed doet dat de back-up ook in orde zou zijn. Dank voor de tip.


Lees nou post 2 en 4 nog eens. Jij stelt een vraag en krijgt een duidelijk antwoord. Ik ga dat niet nog eens herhalen. Uit ervaring weet ik dat je met dergelijke schijven niet verder moet werken. Onbetrouwbare back-ups kunnen het gevolg zijn van die defecte schijven.

En of die back-ups nu op een externe schijf staan maakt niet uit. Die externe schijf is in orde maar de back-up niet. Als het back-upprogramma niet de integriteit van de back-up controleert weet je niets. Hoogstens kan het maken van de back-up geweigerd worden met een Cyclic redundancy check data error.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan