• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule bouwen

Status
Niet open voor verdere reacties.

robske78

Gebruiker
Lid geworden
14 dec 2009
Berichten
164
Ik heb een sheetje, waarin ik als in kolom 2 ABC staat moet x*x worden uitgevoerd, als in kolom 2 DEF staat moet y*y worden uitgevoerd.
HOe kan ik deze formule maken?
 

Bijlagen

  • helpmij test.xlsx
    27,2 KB · Weergaven: 22
Dit?
=ALS(B1="ABC";"x*x";ALS(B1="DEF";"y*y";""))
 
Bedankt die klopt helemaal. Echter een aanvullende vraag, ik berekenen nu bijvoorbeel. (X*5%)+(Y*10), Y is bij mij altijd 1 t/m 10. Ik wil echter als X=0 dat er dan helemaal niks berekend wordt, dus uitkomst moet dan ook 0 zijn ipv 10 (als Y=1).
 
Dan zal je toch met betere voorbeelden moeten komen en uitleggen wat x en y zijn. Ik denk dat ik wel weet wat de formule moet zijn maar die geeft een foutmelding als ik niet de juiste waarde van x weet en dan zal je melden dat de formule niet werkt.
 
C8 in dit voorbeeld geeft waarde 1, maar dat wil ik waarde 0 hebben, omdat C8=0
 

Bijlagen

  • helpmij test.xlsx
    27,7 KB · Weergaven: 24
Probeer deze eens:
=ALS(EN(B8="ABC";C8>0);(((C8/100)*10)+(A8*0,5));ALS(B8="DEF";(((C8/100)*20)+(A8*2));""))
 
komt er geen waarde in te staan, en moet juist echt een waarde 0 hebben
 
Wijzig dan de laatste 2 dubbele quotes in een 0.
 
Zonder alsjes?

Code:
=C1/10*MATCH(B1;{"ABC";"DEF"};{1;2})+(A1*(0,5+(MATCH(B1;{"ABC";"DEF"};{1;2})=2)*1,5))*(C1<>0)
 

Bijlagen

  • Copy of helpmij test.xlsx
    8,8 KB · Weergaven: 20
Mooie!
Maar ik denk dat TS eerst maar eens de ALS en EN functies moet begrijen ;)
 
Dank je. Het is af en toe wel leuk om met dit soort constructies te spelen. Dat het wat minder 'leesbaar' is ben ik met je eens:d
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan