Bestanden kwijt

Status
Niet open voor verdere reacties.

ThomasD00

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2017
Berichten
7
Hallo allemaal,

Ik startte vandaag mijn laptop op en toen ik hem opgestart had zag ik al dat er een andere achtergrond was en dat er pictogrammen waren verwijderd. Nu is dit mijn grootste zorg niet want toen ik ging kijken waren er heel veel bestanden verloren gegaan...De mappen Afbeeldingen, Bureaublad, Documenten, Downloads, Muziek en Video's zijn helemaal leeg. Ook zijn er enkele programma's verdwenen. Ik heb intussen al een virusscan laten lopen en een malware scan. Beiden niks bijzonder gevonden. Ook heb ik al geprobeerd met het programma recuva bestanden terug te halen maar dat werkte ook niet. :(
Hopelijk is er iemand dat mij kan helpen.
Alvast bedankt!

Groetjes Thomas
 
Laatst bewerkt:
Ben je niet toevallig met een ander ( bijv. als "gast") account ingelogd....?
Paar nuttige tips hier.
 
Er is iets meer informatie nodig, wat is het laatste wat je hebt gedaan op je computer? Zijn er gekke dingen voorgekomen tijdens de laatste sessie? Of is het echt uit het niets verdwenen?
 
Ik was gisteren nog gewoon bezig op mijn laptop. Heb hem afgezet voor ik ben gaan slapen en ik zette hem deze middag aan. Ik merkte dat er een andere achtergrond was (de standaard achtergrond) en dat mijn bestanden weg waren... Nu heb ik wel eens geprobeerd op het gebruikersaccount op mijn laptop en daar kwam volgende melding op:

Er kan niet aangemeld worden bij uw account
Dit probleem kan worden opgelost door u af te melden bij uw account en u dan opnieuw aan te melden.
Als u zich nu niet afmeldt en vervolgens bestanden maakt of wijzingen aanbrengt, gaan al deze bestanden verloren.4

onder deze melding kan ik kiezen tussen afmelden of sluiten. Dit is wel het gebruikers account en niet het administrator account. Maar ik durf niet goed echt afsluiten uit schrik dat ik alles definitief ga kwijt zijn.
 
Welkom op het Helpmij.nl forum.
Vreemd dat het systeem mappen zijn, is er een deel van het register gewist of onleesbaar dan kan je dit herstellen via een systeemherstelpunt. Deze worden automatisch gemaakt. Het is een slecht teken wanneer die verwijderd zijn.

De opdracht die Windows de beveiligde systeembestanden laat controleren is: sfc /scannow

Staan de bestanden niet nog in de prullenbak? Dan ziet Recuva ze misschien ook niet als zijnde gewist.

Hoe ziet de nieuwe desktop er uit? Welke Windows versie heb je? Is er voldoende schijfruimte?

Als je wilt weten wat er op de computer opstart dan het programma AutoRuns draaien. Onbekende namen zoeken met Google.
 
Mijn desktop ziet er gewoon standaard uit, het is windows 10 dus de gewone achtergrond. Er staan een aantal pictogrammen op van willekeurige programma's op mijn laptop. Aan de schijfruimte is niets raar te zien. Er is op mijn C schijf nog 640 van de 890 Gb vrij. Ik ga eerst eens proberen via een systeemherstelpunt.
 
Kan je op windows 10 een systeemherstel doen als je nog nooit een herstelpunt hebt gemaakt?
 
Systeemherstel staat op Win 10 standaard uit, in tegenstelling tot eerdere Windows-versies.
Je moet Systeemherstel op Win 10 zelf eerst inschakelen, anders is het niet bruikbaar en zijn er dus geen herstel-punten.
 
Nu heb ik een systeemherstel opgestart maar het staat al anderhalf uur op:
Uw Windows bestanden en instelling en worden teruggezet. Een ogenblik geduld... Het register herstellen...
Is het normaal dat dit zo lang duurt?
 
Alles wijst er op dat je in een ander account zit. Dan zijn natuurlijk de persoonlijke mappen leeg en het bureaublad anders en snelkoppelingen van programma's verdwenen. Bij mij staan de accountnamen in C:\Gebruikers\ dat zijn C:\Gebruikers\Username en C:\Gebruikers\Gast en op die eerste locatie (jouw account) kun je dan vaststellen of de bestanden verdwenen zijn. Pak bijvoorbeeld de map Desktop daar staat jouw persoonlijke desktopbestanden. Mijn documenten en Mijn afbeeldingen etc. en daar staan jouw persoonlijke bestanden en die verdwijnen niet zo maar. Het wordt anders als jij deze laatste mappen naar een andere locatie hebt verplaatst. Die locatie behoor jij dan te weten. Voor de herstelpuntenmaterie is een link gegeven.

edit:
Nee, dat is niet normaal. Een systeemherstel duurt bij mij gemiddeld 10 minuten incl. opstarten. Ik weet niet of er een knop zichtbaar is met annuleren of error en wat het risico bij onderbreking is. Maar was er überhaupt wel een herstelpunt aanwezig?
 
Laatst bewerkt:
Mijn laptop heeft nu de systeemherstel toch kunnen afronden. Alles is terug is terug orde nu. Bedankt voor alle reacties :)
 
Mooi dat het gelukt is en als het gegaan is zoals jij geschreven hebt dan is maar weer eens aangetoond hoe belangrijk herstelpunten zijn. Dat het anderhalf uur kan duren komt mij vreemd over, maar ik heb een pc met W7 en een i7 processor en die zijn vrij snel. En voor de volgende keer zorg dat je ook minimaal twee systeemback-ups hebt op twee verschillende externe harde schijven en natuurlijk ook back-ups van je persoonlijke bestanden/mappen als je deze op een andere locatie hebt opgeslagen. Dan hoef je niet in paniek te raken en kun je de hele schijf en/of folders en files snel herstellen.
 
Laatst bewerkt:
Vreemd dat Windows zich zo verslikt heeft.

Geef in ieder geval nog de opdracht sfc /scannow en kijk wat er op de computer draait met AutoRuns, schakel dan de indexeerders en updaters of onnodige hulpprogramma's uit. Misschien vind je zo ook malware.

Na terug gegaan te zijn met systeemherstel zal je de Windows updates van na die tijd weer terug krijgen en toen geïnstalleerde programma's weer opnieuw moeten installeren.

Ik hoop dat het systeem nu stabiel blijft. Zijn er wel W10 drivers voor deze laptop en kloppen de minimale systeemeisen? Anders maar weer proberen. Alles terug is geen slecht resultaat. Graag gedaan
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan