Import vanuit Excel in Access

Status
Niet open voor verdere reacties.

TonJanssen

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 apr 2017
Berichten
2
Ik heb met de wizard gegevens uit Excel in Access geimporteerd en kreeg het bericht dat de gegevens waren geimporteerd (ongeveer 150 Excel regels) behalve enige. Die waren gespecificeerd in een tabel fouten en het was logisch dat er twee regels mislukt waren. Echter in het Access bestand waren de geimporteerde regels niet te zien. Wat kan er aan de hand zijn?
 
Lees je eigen bericht eens door, want je geeft zelf het antwoord :) Als bepaalde rijen niet geïmporteerd kunnen worden, worden ze niet geïmporteerd. En staan ze dus ook niet in de tabel. Access maakt dan netjes een tabel voor je aan met daarin de velden en rijen waardoor de import niet lukte. Daarmee zou je in staat moeten zijn om in je Excel bestand de 'fouten' te lokaliseren en te verbeteren/aan te passen.

Dat de import mislukt voor een aantal rijen kan verschillende oorzaken hebben, maar vaak komt dat dus doordat er in een bepaalde rij/cel iets staat wat niet in het format past dat Access heeft gebruikt voor de importtabel. Access bepaalt a.d.h.v. de eerste 5 rijen (of daaromtrent) wat er in een kolom staat en maakt op basis daarvan een veldtype aan. Zet jij in de eerste rijen in kolom C een datum, dan maakt Access een datumveld aan. Staat er in C12 echter een tekst, dan kan dat uiteraard niet in een datumveld worden geïmporteerd. En wordt dat record dus overgeslagen.

Loop dus in ieder geval de importtabel na, en controleer of de veldinstellingen naar je zin zijn en overeenkomen met je Excel bestand. Zitten er veel afwijkingen in (een veld BSN nummer bijvoorbeeld; in Excel zal dat misschien als Tekstkolom zijn opgemaakt, maar Access maakt daar een getalveld van), maak dan de tabel leeg, pas de tabel aan en importeer opnieuw, maar nu dus in de bestaande tabel. Dan zou je veel minder fouten moeten krijgen. Eigenlijk niks :)
 
Ik heb met de wizard gegevens uit Excel in Access geimporteerd en kreeg het bericht dat de gegevens waren geimporteerd (ongeveer 150 Excel regels) behalve enige. Die waren gespecificeerd in een tabel fouten en het was logisch dat er twee regels mislukt waren. Echter in het Access bestand waren de geimporteerde regels niet te zien. Wat kan er aan de hand zijn?

Hartelijk dank voor de reactie.
Het probleem is opgelost. Echter het bericht dat ik van Access kreeg was niet echt duidelijk. Het bleek dat Access niet automatisch de autonumbering aanbrengt voor een nieuw item. Toen ik in Excel zelf de volgnummers had opgenomen is de import gelukt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan