• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Optellen tekst en cijfers

Status
Niet open voor verdere reacties.

fke1964

Gebruiker
Lid geworden
2 aug 2012
Berichten
39
goedemorgen,

Ik zou graag het aantal uren willen optellen in een overzicht. Deze uren staan alleen met een letter ernaast in 1 kolom.
onder totalen wil ik de weken gaan optellen. Is hier een gemakkelijke formule voor of moet dat met VBA.
VBA heb ik niet zo veel kennis van dan behalve een code inplakken.

gr,
Frans
 

Bijlagen

  • test1.xlsm
    84,1 KB · Weergaven: 64
Zet die letters in de kolom ernaast.
 
dat zou een optie zijn maar is niet handig. Dan moet je zowel de dienst als het aantal uren aanpassen als je wat wilt veranderen.
 
Combineren van cijfers en letters is niet handig. Je werkt met Excel, dat is een rekenprogramma.
 
klopt maar het is wel mogelijk. het wordt erg gebruikers onvriendelijk als je het los van elkaar gaat gebruiken
 
Code:
=somproduct(--deel(f6:h6;2;3))
 
de formule werkt helaas niet ik krijg de foutcode #name te zien
ik werk met een engelse versie maakt dat wat uit?
 
dan:
Code:
=sUmproduct(--MID(f6:h6;2;3))
 
ik was iets te voorbarig. Ik wil de formule nu gaan aanpassen naar de andere cellen maar krijg een foutmelding omdat ik het uiteraard niet goed doe.

=SUMPRODUCT(--MID(F6:H6;2;3)) was de formule. nu wil ik de gehele week gaan tellen. dat is E6;K6. Dus pas ik F6:H6 aan naar E6:K6 maar dat werkt niet.
Dit komt uiteraard omdat ik de formule niet begrijp. Wat betekenen de 2 en de 3 dan in de formule. Hoe pas ik die toe als ik de formule aanpas?
 
Maak gebruik van <F1> om de functie MID() te begrijpen.

Met een UDF
 

Bijlagen

  • test1.xlsb
    59,8 KB · Weergaven: 39
pas de aan tbv lege cellen

Code:
=SUMPRODUCT(--("0"&MID(E6:K6;2;3)))
 
Laatst bewerkt:
Omdat er lege cellen in het bereik voorkomen.
De 2 in de formule betekent het 2e teken in de cel. Echter is dat niet aanwezig in een lege cel, dus resulteert de formule in een fout.
Code:
=SOMPRODUCT(ALS(ISFOUT(--DEEL(E6:K6;2;3));"";--DEEL(E6:K6;2;3)))
(Matrixformule; Afsluiten met Ctrl+SHIFT+ENTER)
 
Laatst bewerkt:
pas de aan tbv lege cellen

Code:
=SUMPRODUCT(--("0"&MID(E6:K6;2;3)))

als ik deze formule invoer telt ie de 1e 3 prima op maar wanneer ik de 4e kolom invoer klopt het niet meer. ook daarna niet meer
 
Maak gebruik van <F1> om de functie MID() te begrijpen.

Met een UDF

ik zie dat het in jouw bijlage perfect werkt met de formule =vena(E6:K6). als ik die in mijn sheet invoeg werkt het echter niet.
Als ik op F1 druk gebeurd er niets
 
Je moet de code die in module1 staat ook even in jouw bestand zetten. <F1> is normaal gesproken de sneltoets voor de 'help voor Excel'.
 
Je zult ook de UDF moeten kopiëren. UDF betekent nl. dat VenA een functie heeft gemaakt (User Defined Function) die hij aanroept met =vena
 
Je zult ook de UDF moeten kopiëren. UDF betekent nl. dat VenA een functie heeft gemaakt (User Defined Function) die hij aanroept met =vena

ja geweldig het werkt. Morgen maar weer verder knutselen, bedankt allemaal voor jullie hulp

gr,
Frans
 
Ik heb niet veel gedaan hoor ... Maar goed. Als de vraag is beantwoord dan mag je hem nog even op opgelost zetten :)
 
De formule van @EvR werkt overigens perfect.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan