Sitecom Nas RAID1 schijf stuk

Status
Niet open voor verdere reacties.

GEKE2

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2017
Berichten
5
Hallo,

Ik zit me een zeer vervelend probleem : Ik had een sitecom NAS, met 2x1T schijven in RAID1 staan.
Plots was de NAS niet meer benaderbaar, en bleek 1 schijf op "rood" te staan..
De Nas is enkel nog benaderbaar als beide schijven verwijderd zijn...

Nu wil mijn data ZEKER NIET kwijt..
Tot nu toe heb ik een clone gemaakt van de goede schijf, gewoon om een dubbeltje hebben voor de zekerheid..

De "goede" schijf wil ik nu kunnen benaderen om mijn bestanden te kopiëren..
Maar ik weet niet hoe.. Als ik ze op een SATA poort van een pc hang , zie ik ze enkel in schijfbeheer, maar kan ze niet openen ..lijkt wel leeg..
Ik weet ook niet welk bestandssysteem gebruikt is door Sitecom ...

Kan iemand me helpen om aan mijn schijf te kunnen , en mijn bestanden (al mijn muziek, foto, boekhouding, emails etc etc etc..) te kunnen ?

mvg
 
De kapotte schijf vervangen door een nieuwe, dan wordt de RAID door de NAS weer opgebouwd en is alle data er weer..:thumb:
 
De kapotte schijf vervangen door een nieuwe, dan wordt de RAID door de NAS weer opgebouwd en is alle data er weer..:thumb:

Ik heb er een SATAIII disk ingestoken van 2T (is dubbel zo groot) , maar die bleef rood branden.... zou dit zijn omdat ze SATAIII is ipv II , of omdat het volle 2x zo groot is ?
 
Volgens mij zou het een schijf van dezelfde grootte moeten zijn, dus 1 Tb.
En je moet de NAS uitzetten als je de schijf vervangt en daarna weer aanzetten...dat moet de re-build initialiseren.
Als de NAS "hotswap" ondersteunt moet het wisselen van de schijven ook kunnen zonder hem uit te zetten..
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij zou het een schijf van dezelfde grootte moeten zijn, dus 1 Tb.
En je moet de NAS uitzetten als je de schijf vervangt en daarna weer aanzetten...dat moet de re-build initialiseren.
Als de NAS "hotswap" ondersteunt moet het wisselen van de schijven ook kunnen zonder hem uit te zetten..

Ik heb eenzelfde scijf gekocht. Steekt er nu al 4 uur in : nada...
 
Heb je geen handleiding bij die NAS dan..?
Daar zal toch wel 1 en ander in staan omtrent dit gebeuren..?
 
Heb je geen handleiding bij die NAS dan..?
Daar zal toch wel 1 en ander in staan omtrent dit gebeuren..?
Zou je denken he..maar nee..
Sitecom nasMD253. niets over te vinden als je 1 disk hebt die failed.
Ondertussen heb ik de 1 goed schijf aan men pc gehangen via aan SATA -US dock station en via een programma de XFS data aan het uitlezen.... Nog 7 uur te gaan..
 
Wellicht kun je iets met deze info..?
Op Tweakers kwam ik een comment tegen van een failed disc in zo'n MD253 waarbij deze niet wilde rebuilden op dezelfde disc met de melding "disc te klein"..?
In de handleiding is inderdaad niks te vinden, beetje triest, vooral als je nagaat dat dit apparaat alleen JBOD en RAID o en 1 ondersteunt, was blijkbaar teveel gevraagd voor dat geld...:(
 
Wellicht kun je iets met deze info..?
Op Tweakers kwam ik een comment tegen van een failed disc in zo'n MD253 waarbij deze niet wilde rebuilden op dezelfde disc met de melding "disc te klein"..?
In de handleiding is inderdaad niks te vinden, beetje triest, vooral als je nagaat dat dit apparaat alleen JBOD en RAID o en 1 ondersteunt, was blijkbaar teveel gevraagd voor dat geld...:(

Thx voor de info...hot swapping ha dik niet opgekomen..ik heb ook al het tegenovergestelde gelezen dacht ik ergens..maar idd : zeer slechte info van sitecom. Dat de NAS niet meer benaderbaar is , op geen enkele manier, nadat er 1 disk fails is helemaal dom...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan