Kali Linux booten vanaf externe harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

pctje1205

Gebruiker
Lid geworden
16 apr 2015
Berichten
104
Hallo iedereen

Ik heb Kali Linux geïnstalleerd op een externe harde schijf. Dat was vrij ingewikkeld omdat ik een UEFI bios heb en geen zin had om telkens over te schakelen van Legacy naar UEFI. Dus ik heb uiteindelijk de EFI image van Kali uitgepakt en de files overgezet op mijn Live USB.

Alles is goed geïnstalleerd (op een paar drivers van Realtek etc na, deze installeer ik als ik kan booten in Kali) op mijn schijf. Ik startte opnieuw op maar ik had geen mogelijkheid om op Kali te booten. Boot volgorde klopt, maar op de boot manager zie ik alleen die van Windows staan. Als ik de USB inplug zie ik ook de USB staan omdat ik de EFI map van de image daar heb gezet. Ik heb ook de mogelijkheid niet gehad om GRUB te installeren op die externe schijf.

Dan maar opgestart via de Live USB en daar de GRUB proberen te installeren. Niets mocht baten. Mijn file system ziet er zo uit:

sdA: interne schijf met Windows
sdB: Live USB
sdC: kali schijf 4 partities:

sdc1: partitie met allemaal WINDOWS bestanden (foto's etc)
sdc2: fat32 partitie met de boot van Kali
sdc3: kali partitie met alle bestanden
sdc4: linux swap

Ik heb de GRUB in sdc geïnstalleerd met sdc3 mount maar dat werkte niet.

Ik ben nu een beetje ten einde raad. Ik weet zeker dat alles in orde is in de BIOS.

Specs laptop:

Interne Toshiba schijf 250GB
Externe WD schijf 2TB
SanDisk 16GB USB

Acer Aspire E5-773G
Intel Core i5 processor, 64 bits
8GB RAM
64 bits OS (windows)
Windows 10 OS
Speccy link voor gedetailleerde specs: http://speccy.piriform.com/results/CzvB7nYaoMZDakrISZQpYpY

Alvast bedankt!!

Bronnen voor installatie Kali:

https://forums.kali.org/showthread.php?21899-Howto-HDD-installation-on-a-USB-key
https://forums.kali.org/showthread.php?22032-How-to-install-Kali-Linux-on-External-Hard-Drive
http://docs.kali.org/installation/dual-boot-kali-with-windows
https://forums.kali.org/showthread.php?271-How-to-EFI-install-Kali-Linux

Bronnen voor installatie GRUB:
https://youtu.be/UQ-EaZcjQtA
https://youtu.be/ayKliN7FyRI
https://forums.kali.org/showthread....h-Kali-Linux-Live-Cd-Dual-Boot-With-Windows-7
 
moet efi niet op sdc1? er zijn geloof ik wat restricties wat betreft waar wat kan staan. Als je nog windows 7 gebruikt kun je mogelijk net zo goed secure boot uitzetten en via de klassieke methode een boot maken.
 
Je hebt hem op de externe schijf geïnstalleerd, staat daar ook de grub op?
Ik denk dat je daarmee de fout in gegaan bent.

Maar misschien is de externe schijf nog niet helemaal klaar als je de pc aanzet.
Dus dan kan hij deze niet vinden, samen met het OS.

Dus ik zou zeggen, zet Kali toch op de interne schijf.
 
@wampier: Dat had ik ook al gevonden maar aangezien daar mijn persoonlijke bestanden opstaan, wil ik toch een beetje oppassen.

@femke98: Ik heb Kali inderdaad op de externe schijf geïnstalleerd maar ik kreeg niet de vraag om grub te installeren. Dat de schijf niet klaar is zou kunnen. Ik heb Kali op de externe schijf geïnstalleerd omdat ik een niet al te grote interne schijf heb (250GB) welke een partitie van 50GB heeft voor persoonlijke bestanden en de rest voor Windows zelf. Ik weet echter niet hoeveel Kali in beslag neemt (incl. swap, boot etc). Ik zal eens overwegen om Kali op de interne schijf te installeren maar alleen als het op de externe echt niet werkt.
 
UPDATE:

Ik heb Kali opnieuw geïnstalleerd op de schijf en de GRUB is ook geïnstalleerd. Wanneer ik echter opnieuw boot, start windows op. Als ik op F12 druk (boot manager) zie ik alleen de Live USB en windows boot manager. Ik kan dus niet op de harde schijf booten. Als ik de bios op legacy zet, kan ik ook niet booten. Hij geeft dan een melding van een missend configuratiebestand of zoiets. Wat mij opviel: er staat geen EFI map op die externe schijf. Iemand een idee hoe ik dan toch kan booten op de externe schijf?

Bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Je zult de USB er wel uit moeten halen!

Ik heb echt het idee dat de externe niet gezien wordt bij opstarten van de pc. Dus hij is niet klaar en heeft een vertraging zeg maar.
 
Wat duidelijk in jouw links staat is dat er een Fat32 partitie moet zijn op de externe harde schijf én dat dat de eerste partitie moet zijn. Daar moet dan die map EFI\Boot op gemaakt worden en bootxx64 en (mogelijk) ook grubxxx64 op gezet worden.

Ik raad je sterk aan om eerst te gaan testen met installatie op een lege tweede usb stick (gisteren nog een 32 gb USB 3 stick bij de Mediamarkt gekocht voor 17,99 euro, dus veel hoeft dat allemaal niet te kosten), en daarbij de externe hdd helemaal losgekoppeld te houden.
Het verhaal/probleem bij jou zit 'm (naar mijn idee) dus in die eerste partitie waar jouw belangrijke data op staat. Dus, als tweede tip: Ga helemaal niet aan de gang met die externe harde schijf voor experimenten zoals Kali!! Je kunt altijd nog kijken of je de externe harde schijf kunt benaderen onder Kali die je op bovenvermelde tweede usb stick installeerde...

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
@femke98: Dat denk ik niet want ook al staat de laptop uit, de led van de schijf is toch aan. Toen ik de EFI map erop plaatste startte hij zonder problemen.

@dnties: Ik heb de data nu allemaal van de schijf afgehaald en Kali opnieuw geïnstalleerd. Ik heb de EFI partitie gemount en de EFI map daar geplakt maar toen ik opnieuw opstartte, startte hij rechtstreeks in de installer. Dus die efi map bevatte de installer en die stond toen op de schijf.

UPDATE:

Ik heb deze link gevolgd en de bestanden BOOTX64.efi en grubx64.efi van deze link gedownload en het bestand grub.cfg heb ik zelf gemaakt met de content van de 1e link. Ik ga nu rebooten (ik stuur deze post via de Live Kali) en dan stuur ik de uitkomst ook.

Er wordt vooruitgang geboekt!!

Ik heb nu geboot op de externe schijf en kwam in de grub boot loader. Toen ik op Kali - Boot Non Persistent Mode klikte, gaf hij de error dat hij files (/live/vmlinuz en /live/initrd.img) niet vond. Een tweede error zei dat ik eerst de kernel moest laden. De vraag is nu: hoe laad ik de kernel en ten tweede: hoe kom ik aan die andere bestanden?

Ik apprecieer jullie hulp heel erg tot nu toe! Bedankt!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
wat heb je in je grub.cfg gezet dan?

Als het goed is staan deze files ergens in je IMG van kali.

Dit is uit de grub file van ubuntu.
Code:
	linux	/casper/vmlinuz.efi  file=/cdrom/preseed/ubuntu.seed boot=casper quiet splash ---
	initrd	/casper/initrd.lz
 
Ik krijg toch ergens het idee dat de installatie niet goed is gegaan.
Je hebt het over de USB die wel wordt gezien bij opstarten maar de externe HD niet.

Heb je dan alleen de ISO op de USB gezet en niet helemaal geïnstalleerd op de externe HD?
Ik krijg echt de indruk dat je de volledige distro Kali niet hebt geïnstalleerd maar dat je alleen de lice cd gebruikt.

Maar goed, dat is mijn idee.....want ik kom er echt niet achter wat je nu allemaal gedaan hebt.
 
Het is gelukt!!

Ik heb geboot op de externe schijf en via de grub command shell de commands

set root=(hd1,1) --> Dit is mijn EFI partitie waar ik de kernel image en de initrd file heb opgezet.
linuxefi /efi/boot/vm.... --> kernel file pad root=/dev/sdb2 --> root partitie
initrdefi /efi/boot/initrd... --> initrd file pad
boot

Iedereen heel erg bedankt voor de hulp!!

Kleine details: als ik muziek via youtube opzet hoor ik niets maar als ik het de speakers test, komt er wel geluid uit. Hoe los ik dit op? Als ik boot en ik wil naar Kali moet ik naar de boot manager en met de pijltjes naar de entry. Hoe verander ik die volgorde? Bedankt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
M.b.t. geluid heb ik geen tip.

M.b.t. volgorde bootmenu etc.: Zie hier over de Grub Customizer (tweede posting).
De derde posting gaat over het handmatig aanpassen ervan, mocht dat je voorkeur hebben.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
@dnties: Het gaat nie om de grub maar om het F12 UEFI menu. Daar staat eerst de Windows Boot Loader en dan 2 entries van Kali: 1 voor de command line en de andere voor de gewone grub. Deze volgorde zou ik willen wijzigen. De volgorde staat nochtans goed in de BIOS zelf. Als ik in Legacy boot, is het een ander F12 menu. Toch al bedankt!
 
Klopt helemaal.
Kali staat er 2x in, omdat de ene de kernel is en de ander is dan het recovery menu.
Tenminste, dat is bij elke Linux distro zo.

Windows bootloader kan wel, maar ik weet niet of dat gaat als een Linux distro op een externe schijf staat.

Lees dit eens:
https://sites.google.com/site/computertip/windowseerst
Dit geldt wel voor Ubuntu en Mint, dus of het bij Kali ook zo werkt (ik denk haast van wel), maar dat is je eigen risico.

Verder heb ik geen kaas gegeten van Kali, de meeste niet. Ik adviseer je om naar het Kali forum te gaan.
Ik heb verstand van Linux Mint en Ubuntu en daar de varianten van (Mint xfce, Xubuntu etc)
 
Laatst bewerkt:
@femke98: ga ik zeker doen! Bedankt iedereen voor de hulp. Hier mag een slotje op
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan