phishing

Status
Niet open voor verdere reacties.

B.Veuger

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2001
Berichten
951
Ik krijg regelmatig een bericht binnen met de waarschuwing dat het waarschijnlijk een phising bericht betreft, hoe kan ik zien of dit werkelijk zo is?
 
Hoe, wat, wie, waar, wanneer?
 
De mail komt van lightinthebox.com en ik kreeg hem vanmorgen om 08.10 binnen.
Wel heb ik hem als ongewenste mail aangemerkt en hij komt binnen sinds ik op zoek ben geweest naar led verlichting.
 
Wat staat er in die mail dan? Met de informatie die je geeft kunnen we niet zo veel.
 
Ondanks dat ze daar ook wel hengels en bijbehorend gerei verkopen zal dat niets met phishing te maken hebben.
 
@B.Veuger : als ik mee mag denken? Elke mail die je binnenkrijgt en waarvan je de afzender niet kent / nooit van gehoord hebt : onmiddellijk dumpen / verwijderen. Zéér zeker niet op een linkje in de mail klikken. Zo ja, dan ben je de volgende die toe is aan een forum waar ze een malwareprobleem voor je kunnen proberen op te lossen.
 
Laatst bewerkt:
Phishing is het aftroggelen van persoonlijke gegevens, door zich voor te doen als jouw bank bijvoorbeeld. Controleer dus altijd ...@... afzender adressen bovenaan de pagina voordat u iets met mail doet en maak een lijst van wat de adressen zijn van de nieuwsbrieven en vaak voorkomende post die u krijgt en vertrouwd.

De door u genoemde site lightinthebox.com wordt overigens als betrouwbaar aangemerkt door 65 scanners op VirusTotal: https://www.virustotal.com (de tab URL). VirusTotal is wellicht een handig hulpmiddel.

Bezoek deze site dus gerust. Misschien heeft u daar een vakje voor de nieuwsbrief afgevinkt, ze kennen in elk geval uw e-mail adres. Ook is het mogelijk dat u iets koopt op een site die zus heet maar eigenlijk gewoon van bedrijf zo is.

Behalve opzeggen (controleer het adres van de betreffende opzeglink ook of stuur hun gewoon een e-mail) kunt nog twee dingen doen;

Zend de "header" naar Spamklacht.nl want ongevraagd spam berichten sturen is verboden maar verzeker u ervan dat dit werkelijk het geval is en u niet iets aangekruist heeft gelaten bij het bevestigen van een aankoop of iets dergelijks.

Ga gebruik maken van filters binnen uw e-mail programma. Filters sturen post die aan voorwaarden voldoet van afzender of woorden in onderwerp en bericht door naar een bepaald postvak, gebruik daarvoor dan het Spam vak. Daar kunnen de links niet worden aangeklikt en afbeeldingen worden er niet geladen (door de afbeeldingen, groot en klein, in mail kan je via hun servers verraden dat je het geopend hebt). Het context menu (rechts klik) bevat vaak "Berichten als deze filteren."

Bent u handig met filteren, dan kan u voorkomen dat welke spam dan ook, nog in uw In postvak terecht komt door opvallende woorden in het onderwerp of het spam bericht zelf te zoeken en bovendien dat er gewenste post steeds bij Spam terecht komt door die op afzender adressen te filteren. Spam bevat namelijk vaak woorden als "business" "proposal" "compensation" of iets dergelijks. Meestal is spam in de Engelse taal. Als deze ongewenste post steeds van de zelfde afzender komt, filter dan gewoon op afzender.
 
En waar zie je die melding over Phishing? Virusscanner, mailprogramma of ergens anders?

Lightinthebox is bekend. Doet dropshipping van zowat alles wat uit China gehaald kan worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan