Hoe .PIC bestand openen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Berichten
949
Ik heb een floppy uit de jaren 80 gevonden met familiefoto's. Het zijn .PIC-bestanden die ik met de verschillende progs zowel in Windows 8.1 als Linux Mint niet kan openen (met een usb floppy-drive). Nu heb ik via File Hippo het freeware programma XnView geïnstalleerd op mijn Windows-laptop (bestaat ook voor Linux). Daarmee zou je PIC-formats kunnen openen, maar ik krijg de melding: 'Bestand heeft onbekende indeling. Voor weergave van incourante beeldformaten: Opties>Algemeen>[x]Alle beeldformaten tonen'. Die instelling heb ik ook uitgevoerd, maar ik blijf dezelfde melding houden. 'Eigenschappen' van de afbeeldingen geeft aan dat het .PIC-format is, maar verder geen nadere details. Wie weet een oplossing?
 
Plaats zo'n .PIC bestand hier eens, dan komt er vast een oplossing.

@evanduinen:
Met de grootste knop op www.helpmij.nl
Die is zo groot dat je er overheen kijkt :p
Helpmij.JPG
 
aftergrasp geeft als een optie oom een PIC-format te openen XnView. Op mijn windows-laptop heb ik dat geinstalleerd maar dat werkte helemaal niet (zie mijn eerste bericht). Daarna heb ik XnView op mijn laptop met Linux Mint geinstalleerd en daar krijg ik niet die melding 'Bestand heeft onbekende indeling'. Als ik zo'n PIC-bestand dan open, krijg ik een schermvullend wit vlak met onderaan de bekende pijltjes heen of terug, stop en pauze, maar meer krijg ik niet te zien. Onder 'eigenschappen' zie ik staan: bestandsnaam: 04_DA.PIC, 43.18Kb, Aangemaakt 1-1-80, gewijzigd 14-4-98. Zo'n bestandje bij deze reactie voegen werkt niet omdat een PIC bijlage niet wordt geaccepteerd.
 
Zip het bestandje en plaats die zip dan hier.
 
Geen idee hoe ik dat moet doen! Moet ik dus uitzoeken. Kan dat ook vanaf mijn linux laptop (ik gebruik voor 99% linux mint) of moet ik daar mijn windows pc voor gebruiken?
 
Heb NippyZip gevonden om er een zip bestand van te maken. Het resultaat is een tar.gz bestand en dat heb ik op mijn bureaublad opgeslagen. Maar als ik dat wil uploaden wordt het geweigerd. Krijg de melding ongeldig bestand, net als toen ik het PIC bestand wilde uploaden.
 
Laatst bewerkt:
Klopt, ik werk altijd op Linux. Houdt dat in dat ik voor het uploaden via 7-zip een windowsmachine moet gebruiken?
 
Ok, dat wist ik niet. 7-Zip is er volgens mij allen voor Windows.
 
Jij hebt het over XnView maar dat is niet hetzelfde als XnViewMP of zit ik er naast?
 
Laatst bewerkt:
XnView is inderdaad hetzelfde als XnViewMP. Ik heb inmiddels een tiental image converters op internet geprobeerd om het PIC bestand om te zetten in iets anders (bv JPG) maar PIC komt niet in hun lange lijsten van formats voor. Verder vind ik alleen maar verwijzingen naar XnView om PIC te openen. PIC zou ook hetzelfde zijn als Pictor en PICT maar ook daarmee kom ik niet verder. Overigens staat PIC voor Generic Picture File en het valt onder de categorie Raster Image Files, maar zo generic is het blijkbaar toch niet. Morgen het tar bestand maar eens op mijn windows pc zetten en kijken wat ik ermee kan. Ik vrees niet veel want als ik het tar bestand in Linux open dan krijg ik gewoon weer het PICbestand-icoontje te zien met als typevermelding HDR-file.
 
Laatst bewerkt:
Deze nog gevonden.
 
Ik had gisteren gereageerd, maar zie mijn reactie niet terug. Dus nu opnieuw: Die lijst had ik nog niet gevonden, dus dank. De progs die PIC moeten kunnen openen zijn jammer genoeg meestal koop-progs en dat betekent een aardige investering zonder te weten of het werkt (bv. XnView staat erbij, maar werkt dus niet). Bij links die deze progs free aanbieden krijg je een hoop ongewenste zooi en het programma werkt dan meestal toch niet. QuickTime voor Windows wordt al jaren niet meer door Apple ondersteund en is zo lek als een mandje (volgens Apple deleten als je het nog gebruikt). Resteerde in de lijst XnView (die dus de PIC niet kon openen) en Ashampoo Photo Commander Free. Die heb ik geïnstalleerd. Mooi programma, maar die kan het bestand echter ook niet openen en geeft aan 'Onbekende compressie' en dat het mogelijk een Windows BM of een OS/2 BM is (BM staat dacht ik voor bitmap). Die OS/2 optie is Apple en zou dus geopend kunnen worden met QuickTime voor Apple. Heb daarom een PIC-bestandje doorgestuurd naar een vriend die Apple gebruikt en gevraagd of hij het kan opnen. Ben benieuwd.
 
Met QuickTime op de Apple is het ook niet gelukt om het PIC-bestand te open. Volgens de Apple is het een Quickdraw-bestand. Maar zoeken op Google heeft nog geen prog opgeleverd waarmee je Quickdraw kunt openen. Heeft iemand nog een suggestie?
 
Plaats eens een bestandje.
Met een Hexeditor kan je dan naar de eerste waardes van het bestanden kijken, deze bevatten vaak belangrijke aanwijzingen.
.PIC zal wel een verkorting van picture zijn, ik schat in dat er wel tientallen verschillende grafische programma's zijn die deze afkorting gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
PIC heet ook wel PICT en Pictor. Kan het bestandje niet uploaden. Krijg melding 'ongeldig bestand'. Je kunt op dit forum maar een beperkt aantal types bestanden uploaden en PIC zit daar niet bij. Er zijn veel conversieprogs die ook PIC kunnen omzetten naar bv Jpeg, maar ze geven de melding 'onbekende compressie', 'onbekend bestand' of ze zien het niet eens. Wat ik tot nu toe op internet heb gevonden is dat .PIC gebruikt wordt in de pro versie van Adobe (dat ik niet heb) en dat het een Vectorbestand is. Ook vond ik dat het gedateerd is (dat kan want het komt uit de nalatenschap van familie in de VS en ik weet dat ze al vele jaren geen diskettetjes meer gebruikten, net als hier). Ook las ik dat er varianten in bestaan (waarschijnlijk die compressie) en een andere site vermeldde 'PIC contains Lotus files'. En regelmatig wordt op internet verwezen naar XnView, maar die kan er ook niets mee
 
Laatst bewerkt:
PIC heet ook wel PICT en Pictor. Als ik het bestand wil uploaden gaat dat niet. Dit forum accepteert maar een aantal types bestanden en PIC zit daar niet bij. Er zijn veel conversieprogramma's die PIC naar Jpeg e.d. converteren, maar ik kreeg dan de melding 'onbekende compressie'. Heb ook ergens gelezen dat het oa gebruikt wordt bij de pro versie van Adobe (dat ik niet heb) en dat het een Vector is. Ook vond ik 'PIC contains Lotus files' en dat het een verouderd bestand is waar ook nog eens varianten in bestaan (waarschijnlijk die compressie).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan