Macadres is 00000000

Status
Niet open voor verdere reacties.

PJnijm

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 feb 2005
Berichten
2.021
Wil op mijn werk een "nieuwe" laptop aansluiten op het netwerk (lankabel) Dus WiFi uit kabel erin. CMD ipconfig /all, maar dan geeft het macadres allemaal nullen aan.

Gek vraagje daarbij. IK zie wel dat DHCP op Enalbed NO staat. Moet deze daarvoor aanstaan of heeft dit daarmee niets te maken?

ps. Ben beginnend ICT'er
 
Weet je zeker dat je bij de juiste adapter kijkt? Als dat juist is is er mogelijk een driver probleem. Normaal gesproken zou een fysieke kaart nooit een MAC van 0 mogen hebben.

DHCP enabled kan ook een policy ding zijn, maar dat weet je mogelijk van jouw kant.
 
Dat zouden wel eens die Tunnel adapter kunnen zijn. Oftewel je krijgt geen verbinding via kabel met het netwerk. Want je zou op zijn minst bij IPCONFIG /ALL een APIPA adres moeten zijn bij je adapter.
 
Aansluitend op RogerS: Kijk in Apparaatbeheer (= devmgmt.msc ), onder Netwerkadapters of je daar wel de LAN chip ziet staan. Ik vermoed sterk dat er in Apparaatbeheer óf staat dat de LAN chip is uitgeschakeld (dus met een pijltje naar beneden er naast danwel een rood kruis er door), de (driver van) de LAN chip niet gestart kan worden (dus met een geel uitroepteken ervoor) of dat er helemaal geen driver voor geïnstalleerd is, en de LAN chip dus als onbekend apparaat staat genoteerd (uiteraard dan niet onder Netwerkadapters te zien...)

Uiteraard kan het ook nog zo zijn dat in de BIOS de LAN chip staat uitgeschakeld... Dan zie je in Apparaatbeheer (natuurlijk) helemaal geen LAN chip staan (ook niet als onbekend apparaat).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Klopt inderdaad keek even in de verkeerde adapter. Overigens ben ik er nog niet. Heb handmatig IP adres ingevoerd (Dit adhv) my leases addresses. Als ik nu naar properties internet IPv4 ga heb ik het ip adres ingevuld. subnetmaker en evt. voorkeurs en alternatieve DSN ingevuld. Standaardgate heb ik niets ingevuld. Ook wat betreft de getallen van DNS ben ik niet zeker.
 
Standaardgateway moet wel ingevuld zijn, namelijk het interne ip-adres van de wifi/bedrade router waar de laptop mee verbonden is. Anders geen Internet voor deze laptop...
Voor DNS-servers kun je invullen:
8.8.8.8
en
8.8.4.4
Dat zijn publieke DNS servers van Google.

Tijs.
 
Okay als ik dat doe krijg ik de volgende mededeling

Waarschuwing De standaardgateway bevindt zich niet in hetzelfde netwerksegment (subnet) als dat door het IP adres en subnetmasker is gedefinieerd.

ps werk met lankabel

wifi werkt perfect maar wij hebben de mappings daar niet inzitten.
 
** KUCH ** De standaargateway moet zich altijd op hetzelfde IPv4 segment bevinden als het werkstation waar je het instelt bij de IPv4 instellingen, anders is die standaardgateway niet bereikbaar, hè...
Dus er zal een andere router zijn die (uiteindelijk) de verbinding mogelijk maakt met de router die Internet verzorgt. Van die 'andere' router moet je het IPv4 adres invullen als standaardgateway.

Wat zegt de DHCP serverinstelling m.b.t. standaardgateway daar over? Desnoods even IPCONFIG /ALL doen op een werkstation dat op hetzelfde IPv4 netwerk zich bevindt en kijken wat dáár als standaardgateway staat ingesteld.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Deze regel is leeg.......althans daarvoor want er staat nu natuurlijk 8.8.4.4
 
Laatst bewerkt:
Je bedoelt dat bij andere werkstations in hetzelfde IP/4 segment er in ipconfig /all geen standaardgateway wordt genoemd? Én ze hebben wel Internet?

Ik zou haast het idee krijgen dat het alleen de bedoeling is dat de werkstations met elkaar en met de server kunnen communiceren, maar dat Internet niet bedoeld is óf dat Internet via een proxy server wordt geleid. Bij gebruik van een proxy server is inderdaad geen standaardgateway vereist om toch te kunnen websurfen, want browse-verkeer etc. alles gaat dan via de proxy server, niet rechtstreeks vanaf de werkstations naar de website(s).

Ik neem aan dat het allemaal goed werkt op die andere werkstations, in dat geval kun je natuurlijk de standaardgateway leeglaten (want alleen lokaal verkeer toegestaan of gebruik van proxy server).

Tijs.
 
Hmm ik zie dat hij nog niet hangt in de DHCP. Deze staat op NONE. Dus dat moet ik eerst gaan fixen. Dat staat ook in de cmd DHCP Enabled NO. Dit moet volgens mij YES zijn. Maar hier moet ik me nog goed in verdiepen. Alvast bedankt.
 
Als je een vast ip-adres invult dan is op dat werkstation DHCP uitgeschakeld, natuurlijk. Zet je alles weer terug op Automatisch aldaar, dan staat DHCP weer aan, maar natuurlijk moet er dan wel een DHCP server (bereikbaar) zijn die ip-adressen etc. uitreikt.

Tijs.
 
Ik ga er morgen nog een keer naar kijken. Het is geen vast ip adres. Althans die heb ik geplukt uit de addresses leases. Dus ik moet m handmatig toevoegen in de laptop. Maar ik zie in het systeem staan DHCP none. Dat is dus nog niet duidelijk voor mij. De rest staat daar namelijk op active. Afijn morgen ga ik verder klungelen.
 
Goed lezen is ook een kunst: Ik schrijf dat als je een ip-adres (vast) instelt de DHCP functie wordt uitgeschakeld. Maakt niet uit waar je dat ingestelde ip-adres vandaan hebt gehaald (of zelf verzonnen etc.)

Dus ik bedoel met vast ip-adres een adres dat niet via DHCP wordt toegekend, niet dat het (origineel) ooit (ook) via DHCP is uitgereikt of juist niet.

Tijs.
 
Het had te maken met de versie die erop staat. Wij gebruiken of gebruikte professional. Andere edities accepteert ie domweg niet dat was het euvel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan