Externe HD Toshiba 500 GB werkt niet op desktop win 10

Status
Niet open voor verdere reacties.

schumim

Gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2017
Berichten
43
Beste,

Ik heb een tijdje geleden een externe HD van toshiba 500 GB gekocht, maar werkt niet op mijn desktop pc, deze heeft geen 3.0 usb poorten. Op de laptop van de vrouw waar wel usb 3.0 aanwezig is werkt deze wel. En op de laptop van mij waar geen usb 3.0 aanwezig werkt deze gewoon op de usb 2.0. Toch zou deze op mijn desktop ook moeten werken. Op de desktop wordt hij nergens herkent, niet in deze computer ook niet onder de optie beheren ( schijfbeheer ).
Bij apparaat beheer staat er wel een geel uitroep teken bij massaopslag.


Weet er iemand een oplossing voor dit probleem.
Alvast bedankt hieronder even mijn specs van desktop :

Overzicht
Besturingssysteem
Windows 10 Pro 64-bit ( Insider versie )
Processor
Intel Core 2 Quad Q8200 @ 2.33GHz 86 °C
Yorkfield 45nm Technologie
RAM
4,00GB Dual-Kanaal DDR2 @ 400MHz (5-5-5-18)
Moederbord
ASRock P45TurboTwins2000 (CPUSocket) 33 °C
Grafisch
SyncMaster (1360x768@60Hz)
1024MBATI Radeon HD 3850 (ATI) 39 °C
Opslag
931GB SAMSUNG HD103UJ ATA Device (SATA) 31 °C
1397GB Samsung STORY Station USB Device (USB (SATA)) 27 °C
Optische schijven
HL-DT-ST DVD-RAM GH22LS30 ATA Device
HL-DT-ST DVD-ROM DH16NS10 ATA Device
Geluid
Realtek High Definition Audio
Besturingssysteem
Windows 10 Pro 64-bit ( Insider versie )
Computertype: Desktop
Installatiedatum: 8/04/2017 16:42:27
 
Ik neem aan dat die Massaopslag met geel uitroepteken ervoor alleen verschijnt in Apparaatbeheer zodra die externe harde schijf is aangesloten?
Indien ja, dan eens dat genoemde Massaopslag verwijderen uit Apparaatbeheer, de pc opnieuw opstarten zonder de externe harde schijf eraan en dan nog eens proberen de externe harde schijf aan te sluiten.

Verder zou je kunnen kijken naar driver-updates van de chipset van je moederbord. Omdat het een oud beestje is is er op de website van Asrock geen drivers te vinden voor Windows 10, dus ga naar de auto-detectie tool van Intel en installeer/gebruik die om chipsetdrivers te updaten.

Overigens kan het ook zo zijn dat je voeding onvoldoende is, maar zou ik niet verwachten als de externe harde schijf zijn eigen voeding heeft, dus niet afhankelijk zou zijn van USB voeding.

Verder is er een troubleshooter in Windows 10 die mogelijk je kan helpen. Even een instructie om 'm te starten (uiteraard moet de externe harde schijf op dat moment aangesloten zijn):
Starten van de "Hardware en apparaten" probleemoplosser:
Gebruik Windows + X toetscombinatie en kies Configuratiescherm
Type probleemoplosser in het zoekvakje van Configuratiescherm
Klik op "Problemen detecteren en oplossen"
Klik op "Een apparaat configureren"
[Mogelijk melding over administrator-rechten. Zorg ervoor dat de probleemoplosser effectief gestart wordt.]
Klik volgende en volg de instructies/meldingen van de "Hardware en apparaten" probleemoplosser

Nog wat tips zijn te vinden op deze website, waarbij (o.a.) energiebesparing op de USB poort(en) wordt uitgezet. Ook hier wordt gesleuteld aan energiebesparing als mogelijke oorzaak van je probleem, met wat 'diepere' methodes (alternatieve instructie voor hetzelfde: hier).

Andere suggestie (ook in sommige van de gelinkte sites te vinden) is om in Apparaatbeheer te kiezen voor Beeld -> Apparaten op verbinding
Klik 1x op ACPI xxx based PC en kies daarna de * op je toetsenbord. Alles vouwt dan er onder uit. Zoek je massaopslag apparaat onder de juiste USB Universal Host Controller.
Verwijder de Universal Host controller (indien de muis er maar niet aan hangt, anders ben je die 'kwijt'! Hang die anders even aan een andere USB aansluiting, zodat ze niet beiden op 1 Host controller hangen), herstart de computer via de muis en kijk of het massaopslag apparaat dan wel gevonden wordt (nadat Windows de USB controller weer heeft geïnstalleerd, wat automatisch gebeurt tijdens de herstart van Windows).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt zal dit allemaal deze middag eens uitproberen, hopelijk werkt hij dan wel. Dan laat ik het hier weten.
 
Bij deze laat ik iets weten of het gelukt is, nee is niet gelukt.

Bij het verwijderen van de driver en dan heropstarten blijft het probleem het zelfde.
Bij de installatie van intel automatisch zoeken naar drivers, heeft hij er eentje gevonden, en geprobeerd te installeren maar dit is niet gelukt heeft fout tijdens het installeren, zelfs na op nieuw opstarten werkt deze installatie ook niet.

Het updaten van driver bij aparaatbeheer werkt ook niet heeft ook een foutmelding.

config1.JPGconfig2.JPGconfig3.JPG
 
Heeft er nog iemand eventuele oplossingen die zouden werken, nu heb ik vandaag wel bemerkt als ik de usb kabel aansluit hoor ik een geluid, als ik de usb terug verwijderd dan hoor ik weer het zelfde geluidje. De vorige keer vergeten te vermelden, lichtje van HDD blijft ongeveer 1 min branden en gaat dan uit.
 
Kijk in de logboeken bij windows en systeem wat er loos is met die chipset driver installatie, die is wel nodig om de USB 2.0 poorten te laten werken met USB 2.0 driver/api van Microsoft.
 
Kijk in de logboeken bij windows en systeem wat er loos is met die chipset driver installatie, die is wel nodig om de USB 2.0 poorten te laten werken met USB 2.0 driver/api van Microsoft.

Dat had ik ook al door, maar het vreemde is dat alle andere usb bv: usb sticks, reader voor eid,... wel werken, juist diene externe HDD die voor usb 3.0 bedoeld is niet. Die zou toch normaal op een poort van 2.0 moeten werken.
 
a. De probleemoplosser uit mijn posting deed ook niets?
b. Is het een externe harde schijf met eigen voeding of eentje zonder? Indien eentje zonder, dan zou ik een powered USB hub kopen en die tussen de computer en de externe harde schijf zetten, zoals deze. Alternatief (zou ik doen) kun je een USB 3 insteekkaart kopen, ik neem aan dat je nog PCI-E insteeksleuven vrij hebt daarvoor? [zoals deze of deze]

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan