Zoeken in ander bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

arnoo7

Gebruiker
Lid geworden
24 nov 2014
Berichten
79
Hoi,

Ik wil graag in excel gegevens zoeken in een ander bestand. Nu was ik een heel eind gekomen met een oplossing zonder VBA. Zie bijgaand voorbeeld. De bedoeling is de volgende:
In de kolommen A, B en C heb ik gegevens uit een gegevens dump. Bij deze gegevens wil ik aanvullende data hebben uit een ander bestand. Het is alleen niet zeker of de inhoud in kolom A, B of C de exact juiste data bevat. Ik wil dat de gebruiker uit 1 van de 3 kolommen een herkenbaar gegeven pakt.

In dit voorbeeld zou 44 een klantnummer kunnen zijn. Ik kopieer dan 44 in kolom D en geef in E aan dat ik wil zoeken op klantnummer, of op klantnaam, of een ander veld. Dit bepaalt namelijk in welke kolom ik moet gaan zoeken. Als ik geen goede data uit de omschrijving kan halen dan zou ik ook kunnen zoeken op bijvoorbeeld (een deel) van de klantnaam. In de kolommen G,H,I en J geeft hij dan het resultaat van de zoekactie. Als dit resultaat juist is kan ik daar mee verder werken.

De huidige opzet heeft echter een aantal nadelen:
  • Ik moet het bestand waarin ik zoek open hebben staan, anders zijn de resultaten ook weg.
  • Daarnaast zou het kunnen dat het een zware exercitie wordt omdat de werelijke bestanden vrij groot zijn
  • Op deze manier vindt hij alleen het eerste resultaat. Het zou kunnen dat bijv in dit geval het eerste resultaat niet de juiste is. Bijvoorbeeld door een typefout. Klant nummer 44 is niet de juiste, dan wil ik verder zoeken naar een ander klantnumer waar 44 in zit, dan komt ook nog klant 444 naar voren. Ook in een naam kunnen soms kleine fouten sluipen. Dan kan het handig zjn om op een deel van een naam te zoeken.

Ik heb al lopen googlen en proberen Maar ik kan niet echt een goede basis vinden om op voort te borduren. Wie kan me een eindje op weg helpen?

Groet Arno
 

Bijlagen

  • Klantenbestand.xlsx
    8,5 KB · Weergaven: 29
  • Zoeken.xlsm
    14,4 KB · Weergaven: 38
Een optie is om de gegevens in een array te laden en vervolgens wat met een Userfom te doen. Alles in 1 keer in een userform laden kan natuurlijk ook.
 

Bijlagen

  • Zoeken.xlsb
    18,9 KB · Weergaven: 33
Hoi.

Bedankt voor je reactie. Ik snap je bedoeling. Hij loopt bij mij alleen nog vast op de
Code:
With GetObject("C:\Users\Gebruiker\Documents\Test\Klantenbestand.xlsx")
    ar = .Sheets("Gegevens").ListObjects(1).DataBodyRange

Geeft subscript buiten bereik. Ik heb de bestands- en bladnaam aangepast. Weet je wat dat zou kunnen zijn?

Groet Arno
 
Mijn vermoeden?
Het zal geen tabel zijn (Listobjects) in klantenbestand.xlsx.
 
Kan maar zo eens een goede suggestie zijn.

Doet het nu wel.

Laptop trekt alleen het sorteren net bij een groot zoekbestand. Morgen even uitproberen op mijn andere laptop. Die is wat zwaarder.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan