Helpfile maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

gGerretje

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2008
Berichten
439
Beste helpers,

Ik ben me zelf aan het verdiepen in VBA (in dit geval voor Excel).
Ik gebruik de Microsoft Excel VBA voor Professionals van Wim de Groot (Van Duuren), en daarmee gaat het vast lukken
(maar pin me er niet op vast als ik straks toch nog hier kom met een vraag ;))

Wat ik mis bij de uitleg van MsgBox is hoe je een helpfile maakt en koppelt aan zo'n MsgBox.
Ook de Excel-help is hier niet echt duidelijk over.
De syntaxis van de MsgBox is me uiteraard wel duidelijk, maar hoe creëer je nu zo'n helpfile?

En daarnaast komt bij mij dan meteen ook de vraag op of en hoe ik zo'n helpfile kan koppelen aan mijn zelfgemaakte Excel programma, zodat mijn gebruikers de handleiding daarin kunnen vinden (nu heb ik een extra werkblad gemaakt met een handleiding, maar het zou toch fraaier moeten kunnen).

Ik hoop dat iemand me verder op weg kan helpen.

Groetjes,
Ger
 
Zoiets?
 

Bijlagen

  • verder op weg.xlsb
    20 KB · Weergaven: 73
Hallo Philiep,

Bedankt voor je antwoord. De oplossing die je biedt is me duidelijk.
En inderdaad is die manier om bijvoorbeeld een handleiding te schrijven wellicht mooier dan gewoon op een werkblad.

Maar ik bedoelde specifiek de het bestand in het argument helpfile van de messagebox.
Zoals in de syntaxis van de MsgBox aangegeven wordt:
MsgBox(prompt[, knoppen] [, titel] [, helpbestand, context])

helpfile Optioneel. Een tekenreeksexpressie die het Help-bestand aangeeft dat wordt gebruikt voor contextafhankelijke Help voor het dialoogvenster. Als u helpfile opgeeft, dient u ook het argument context op te geven.
context Optioneel. Een numerieke expressie voor het Help-contextnummer dat de schrijver van de Help aan het desbetreffende Help-onderwerp heeft toegekend. Als u context opgeeft, dient u ook het argument helpfile op te geven.

Volgens het voorbeeld moet je dan de helpfile (met padnaam) benoemen.
Maar hoe maak je dan zo'n helpbestand?

Groeten,
Ger
 
@ Eric:

Ik dacht dat het om een .hlp bestand ging.
Maar dat weet ik niet.
Ik zie ook nergens wat voor soort bestand in die beschrijving van het argument bedoeld wordt.
 
.chm en .hlp zijn beiden help bestandsformaten, maar .hlp type wordt niet meer geopend/ondersteund door de nieuwere versies van Windows.

Tijs.
 
Hallo Tijs,

Tja, dan zal het .chm zijn.
In elk geval: het soort bestand dat bedoeld wordt in de syntax van een MsgBox.
Wat voor bestand het is, hoe ik het kan aanmaken met relevante inhoud als hulp voor de betreffende messagebox en hoe het werkt?
Het is toch vreemd dat elke handleiding begint met een MsgBox "Hello World" en dat je op de hele wereld nergens kunt vinden hoe zo'n helpfile werkt?

Nou ja, hopelijk in de helpmij-wereld wel :)

Groeten,
Ger
 
Hallo Eric,

Bedankt voor je advies.
Ik heb de getoonde bestanden gedownload en die HTML-workshop kan ik openen (dat is al tenminste al iets).
Ik heb ook al iets geprobeerd te maken (Bekijk bijlage gG_handleiding.zip) , maar verder denk ik dat het nog een hele studie op zich gaat zijn om er een mooie Helpfile mee te maken.

En als dat al lukt weet ik nog steeds niet hoe ik die dan aan mijn Excel-bestand of aan mijn MsgBox kan koppelen.
Als je daar een voorbeeldje van hebt, weet ik of dat de moeite loont.

Ik was immers bezig met mijn Excel-VBA handleiding.
In die context kwam ik ook op mijn vraag hoe ik die HelpFile (genoemd in de syntax van de MSgBox) kon gebruiken.
Ik was in de veronderstelling dat dat even simpel een kwestie was van helpbestand koppelen.
Maar ik kan er op het hele internet niets over vinden. Info over MSgBox genoeg, maar dit staat nergens vermeld.
Voorlopig denk ik dat dat stukje info over MsgBox nog even een geheim voor me blijft.

met vriendelijke groeten,
Ger
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan