MSI Z170a sli plus icm Samsung EVO960 M.2; Windows start niet na installatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

rolfloonen

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2013
Berichten
13
Allen,

Ik heb een probleem met mijn build. Heb werkelijk alles afgegoogeld op zoek naar de juiste oplossing.
Het probleem is als volgt (zie systeem specs onderstaand);
Een tijdje terug heb ik mijn systeem geupgrade met een Samsung 960 EVO M.2 SSD. Schijf wordt mooi gedetecteerd in het BIOS menu.
Nu heb ik daar windows 10 op geinstalleerd, so far so good. Echter na herstart laadt windows niet, maar herstart automatisch de setup vanaf de USB.
Even gekeken naar het BIOS dus om de boot sequence goed te zetten. Daar de M.2 schijf als eerste boot optie gezet en herstart. Dan krijg ik de melding: ‘ Reboot and select proper boot device or insert Boot media in selected boot device.’ Om een of andere reden wordt OS dus niet gedetecteerd na installatie.
Kortom: - Windows installatie geen probleem
- Hardware lijkt ook geen probleem te zijn
- Dus het probleem zit hem ergens in een BIOS setting denk ik?

Heb al getoggeld met de M.2 Genie setting, de Windows 8 enable setting, maar dat verandert niets.
Het probleem lijkt hem ook niet te zitten in de schijf. Aangezien ik de windows installatie tevens gedaan heb op een andere SATA HD, maar daarbij krijg ik dezelfde melding na herstarten..

Opmerkingen:
- Laatste versie BIOS firmware is geinstalleerd
- BIOS settings staan op default (ook tijdens installatie van windows)
- In Bios ‘UEFI + Legacy’ setting geselecteerd (Als ik deze setting op ‘UEFI’ zet is de M.2 schijf niet zichtbaar tussen de bootable devices)
- Als ik bij diskpart kijk zie ik de M.2 schijf ingesteld als GPT

Systeem specs:
MOBO: MSI Z170A SLI PLUS
CPU: I7-6700K
RAM: Crucial Ballistix DDR4 2400Hz 16GB
GPU: 2x MSI R7950 Twin Frozr 3GD5/OC (crossfired)
PSU: Cooler Master G750M

Iemand ideeen? Ik zit nu al een drietal weken met een mooi systeem opgescheept, waar ik alleen geen gebruik van kan maken:(
 
Wat ik zou doen:

Boot eens met Hiren's bootcd.
In het opstartmenu staan verschillende bootmanagers. Wellicht lukt het met een van die om je installatie te booten.
Lukt dat, download dan http://neosmart.net/EasyBCD/ en loop dan de instellingen door. Wellicht vind je dan de instelling die je nodig hebt.

Lukt dat niet, dan de ssd in bios op 1 zetten (had je al gedaan) en de zaak opnieuw installeren. Bij die installatie eerst alles wissen en dan opnieuw installeren.
Dat wissen zou je ook met de/een bootcd kunnen doen (Windows 10 PE SE x64 Live Disc).

Veel succes.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan