Oude laptop HDD ombouwen voor Desktop ( intern )

Status
Niet open voor verdere reacties.

schumim

Gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2017
Berichten
43
Nu heb ik een station gekocht waar 2 oude 2.5 inch HDD inpassen van twee dezelfde oude laptops, beiden zijn een HDD van 100 gb.
Via een kabel dat ik in de computerwinkel gekocht heb zouden ze allebei moeten werken ( zie foto's ).

behuizing.jpgP1060850.jpg

Behuizing Kabels.

Nu heb ik twee aansluitingen voor de ene HDD en een andere aansluiting voor de andere HDD :

P1060852.jpgP1060855.jpg

En stroom kabel zitten er ook bij :

P1060858.jpg

En je ziet duidelijk dat het via IDE aansluiting is :

P1060855.jpg

Nu het probleem is dat ik telkens bij het aansluiten van alles altijd maar eentje werkend krijg, de andere niet. Haal ik de kabel uit de eerste werkt de andere zonder problemen, steek ik de kabel er terug in, en haal de kabel uit de andere werkt die ook gewoon, maar met beiden krijg ik ze niet aan de praat, in bios wordt er maar eentje herkent.

ps : sorry voor de slechte foto's.
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk staan beide HDD's als "master" ingesteld, dan krijg je dit effect.
Bij deze oude PATA ( IDE )-schijven moet er 1 als "master" en 1 als "slave" ingesteld worden d.m.v. een jumper als je ze beiden op zo'n kabel aansluit.
Je moet dus op Google even merk & model HDD inkloppen met de zoekterm "master / slave jumpersetting"...
 
Waarschijnlijk staan beide HDD's als "master" ingesteld, dan krijg je dit effect.
Bij deze oude PATA ( IDE )-schijven moet er 1 als "master" en 1 als "slave" ingesteld worden d.m.v. een jumper als je ze beiden op zo'n kabel aansluit.
Je moet dus op Google even merk & model HDD inkloppen met de zoekterm "master / slave jumpersetting"...

Moet je op beiden een jumper plaatsen of enkel op de slave, momenteel zit er enkel op slave een jumper.
 
bedankt, of te wel snap ik er geen bal van, maar ik heb maar 4 pinnetjes, en op deze uitleg spreken ze over 8 pinnetjes.

Het gaat over deze HDD Samsung HM100JC ( laptop HDD dus een kleine ).
 
Hallo

Na ingeven typenr van uw h.d.d. , een van de eerste hits :

http://www.produktinfo.conrad.com/d...-de-SAMSUNG_2_5zoll_HDD_100GB_HM100JC_IDE.pdf

Master -> geen jumper

Slave --> jumper plaatsen

Master zit de eerste op de flatcable.

Geen flauw idee of deze drives tesamen zullen werken in master/slave combinatie.

Persoonlijk zou ik :

Controleren in welke fysieke staat deze drives zijn d.m.v. crystaldiskinfo. (uiteraard dient deze good te zijn)

Testen of beide drives als master werken op b.v.b. de 2e i.d.e. poort v/d p.c. , dit in combinatie van b.v.b. een c.d./d.v.d. speler.

Testen of beide drives als slave willen werken , dit in combinatie van b.v.b. een c.d./d.v.d. speler.

Als dit lukt --> proberen of ze allebei tesamen ook nog korrekt worden herkend.

Mocht het niet lukken om deze drives allebei te laten praten , zou ik ze aansluiten via zoiets :

http://www.benl.ebay.be/itm/USB-2-0...821303?hash=item1c78cd8d77:g:gb0AAOSw2xRYYjHX

Extern , of intern aan te sluiten via extra u.s.b. aansluitingen motherboard ...

Peter





Peter
 
Laatst bewerkt:
[...]Master zit de eerste op de flatcable.[...]

Peter

Master hoort aan het uiteinde van de IDE flatcable. Mogelijk bedoelde je dat ook, maar is dan wat ongelukkig omschreven.
Staat trouwens ook in de gelinkte Conrad handleiding, pagina 4 ("Konfiguration")

Slave configuratie via jumper staat op pagina 5 van de gelinkte Conrad handleiding.

Tijs.
 
Bedankt voor de info, vanavond eens proberen, ik denk dat de jumper verkeerd geplaatst heb namelijk zo : dit zijn de 4 puntjes : : op de twee bovenste geplaatst
 
Dit werkt langs geen kanten, als slave op het uiteinde zit herkent bios als slave, als master op het uiteinde zit herkent bios deze als master, maar samen werken ze niet, ik heb precies de indruk dat een stuk van die kabel niet werkt, of niet wordt herkent, geen enkele HDD wordt daarop herkent, maar krijgt wel stroom, hoor ze allebei draaien.
 
Ik vraag me ernstig af of je IDE kabel wel correct is: Ik meen te zien dat die uit 2 delen bestaat (de ene als verlengstuk op de andere), met (bovendien) te weinig lengte tussen de twee connectoren voor de harddisks.
Dit is een IDE kabel zoals ik 'm ken voor 2 harddisks (de kleur doet er niet toe, overigens).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan