Kolommen in WordPress

Status
Niet open voor verdere reacties.

Renske60

Gebruiker
Lid geworden
29 apr 2014
Berichten
116
Hallo allemaal,

Ik werk op mijn WordPress-site veel met kolommen. Dat werkt heel simpel met codes: div/start kolom 1/div - start kolom 2 etc. Op zich werkt dat wel.

Maar als ik een tekst globaal in kolommen heb verdeeld, moet ik die kolommen meestal nog op maat maken. Zeker als ik aan een kolom later nog iets toevoeg.
Dat is een hoop gedoe, want ik moet dan handmatig toefjes content van de ene naar de andere kolom verplaatsen. Net zo lang tot de kolommen ongeveer even lang zijn. (En dan nog houd je altijd wat verschillen bij de verschillende browsers, maar ja.)

Ik zoek dus een plugin die dat automatisch doet. Laatst dacht ik dat ik er een had: Equal Height Columns. Maar hij doet niks. Ofwel hij werkt niet met mijn theme, ofwel hij kan niet wat ik wil, ofwel ik snap niet hoe ik hem moet bedienen. (En dat laatste kan best, want de instructies bij de plugin zijn summier.)

Mijn vraag is al met al: kent iemand een plugin die de content automatisch netjes over twee kolommen kan verdelen, zodanig dat die kolommen even lang worden? En die de kolommen vervolgens ook bijwerkt als je aan een kolom nog wat toevoegt?

Alvast bedenkt voor jullie hulp.

Met vriendelijke groeten,

Renske Cramer
 
Laatst bewerkt:
Hallo Manamana, bedankt voor de tip! Helaas werkt die plugin volgens het zelfde systeem als mijn theme en de losse plugins die ik op de pluginpagina van WordPress tegenkwam. Je moet uiteindelijk de lengte van de kolommen zelf aanpassen...
 
@Manamana: Thx! Ik heb even gekeken, maar die werkt ook op dezelfde manier. Tja, dan zal ik het toch handmatig moeten doen. Bedankt in elk geval!
 
Je wilt dus een tabel maken die even breed is in alle rijen?
Of wat wil je precies?

Wat je kan doen is dit als voorbeeld nemen op je WP website:
http://www.quackit.com/html/html_table_generator.cfm

En wat bedoel je met tabellen nog op maat maken?
Als je de tabellen maakt zoals dit voorbeeld aangeeft: http://bouke-blog.nl/competitiewedstrijden-2016-2017/
dan is elke rij even groot. Je kan hem dan zelf langer of korter maken.

Je kan de tabel die je daar ziet, kopiëren en plakken. Daarna kan je hem aanpassen.
 
@Femke: Hai Femke, tijd geleden, alles goed? Nee, het gaat niet om tabellen maar om tekstkolommen. Zie dit voorbeeld op mijn site.
 
@Femke: Graag! Ja, dat stukje van Boon had ik al gezien. Die plugin werkt op dezelfde manier als mijn thema. Je moet de kolommen toch zelf op maat prutsen.
 
@Femke Ja, dat werkt goed, maar zo werken al die plugins. Het creeeren van die kolommen is ook niet mijn probleem, maar het op maat maken en - houden. Op maat maken is vaak al een hele klus. En als je dan later nog iets wijzigt in een kolom, bijvoorbeeld door tekst toe te voegen/weg te halen, moet je de boel weer aanpassen. Want dan is 1 kolom weer langer of juist korter dan de andere. Ik zoek nu een plugin die de lengtes automatisch gelijk trekt en liefst ook nog gelijk houdt. Maar dat laatste, het gelijk houden, zal wel een lastige worden. Dat is technisch gezien waarschijnlijk lastiger dan op maat maken...
 
Manamana het gaat niet om een tabel maar om een tekstkolommen op een pagina.

https://www.better-world-webdevelopment.com/kolommen-in-wordpress/
Nog gevonden.

Sommige WordPress themes zoals die van Studiopress hebben standaard kolommen. Andere themes ondersteunen kolommen niet van nature.

Sorry Renske60, verder dan dit kom ik niet. Misschien dan toch een theme uitzoeken die het in zich heeft?
Die zijn er genoeg. ;)
Maar ik snap dat je bij dit theme wilt blijven, hij is mooi.
 
Laatst bewerkt:
De tekst wordt niet automatisch over de kolommen verdeeld. Als je kolommen van ongeveer gelijke lengte wilt, moet je de verdeling, elke keer als je de inhoud aanpast, zelf in de gaten houden. Dat is ook met die wordpress zo. Ik kan er ook niet meer van maken.

tekstkolommen.JPG
 
@Manamana: Dank je wel. Maar volgens mij lost het mijn probleem niet op. Als je een stuk content bijplaatst in kolom 1, wordt de inhoud van kolom 1 niet automatisch 'uitgedreven' naar kolom 2. En dat is dus wat ik wil.

@Femke: Ja, het thema is mooi he! Veel mogelijkheden, o.a. een ingebouwde kolommengenerator in de vorm van classes. Alleen: die generator vult dus in de lengte de kolommen niet uit. Misschien kun je hem dat kunstje wel leren, maar ik kan niet programmeren. Ik heb diverse andere kolommenmakers geprobeerd, waaronder Grid Columns, en geen van allen drijft tekst uit. (Gat in de markt?! Ik denk dat ik lang niet de enige ben die zoiets zoekt.)

@beiden: vooralsnog denk ik dat er voor mijn 'probleem' geen pasklare oplossing is. Ik blijf het dus gewoon handmatig doen. Ben ik maar van de straat he ;-)) Bedankt voor jullie input!
 
Vraag het Bron eens, die zit hier ook op het forum. Die heeft echt verstand van zaken, maar ook PhP4 kan je eens vragen er naar te kijken.

Leuk dat zo'n theme dan een kolommengenerator heeft, maar als dat niet helemaal werkt zoals je wilt, dan heb je er niet zo veel aan.

Ik zeg succes!! En laat nog eens weten of de heren die ik genoemd heb (ik neem aan dat het heren zijn ;) ) je hebben kunnen helpen.
 
Haha Femke, thanx :d maar dat valt wel mee hoor. Ik doe een poging.......

Als de editor beperkt is in mogelijkheden dan kan je het zonder plugin met het "list" knopje doen.
Code:
<div class="li-tabel">
  <ul>
    <li>Links 1</li>
    <li>Rechts 1</li>
  </ul>
  <ul>
    <li>Links 2 r1<br/>Links 2 r2</li>
    <li>Rechts 2</li>
  </ul>
  <ul>
    <li>Links 3</li>
    <li>Rechts 3</li>
  </ul>
</div>
Voeg voor de opmaak dit toe aan het .css bestand
Code:
.li-tabel, .li-tabel ul, .li-tabel ul li {
  box-sizing: border-box;
  margin: 0;
  padding: 0;
}
.li-tabel {
  display: table;
  width: 100%;
  border-top: 1px solid #ccc;
  border-left: 1px solid #ccc;
}
.li-tabel ul {
  display: table-row;
  width: 100%;
  list-style: none;
}
.li-tabel ul li {
  display: table-cell;
  width: 50%;
  padding: 10px 15px;
  border-right: 1px solid #ccc;
  border-bottom: 1px solid #ccc;
}

** edit

Dat is een hoop gedoe, want ik moet dan handmatig toefjes content van de ene naar de andere kolom verplaatsen. Net zo lang tot de kolommen ongeveer even lang zijn.
Je bedoelt denk ik het concept van kranten kolommen. Dat zit ook in MS Word. Dus een automatische overloop naar de rechter kolom als je in de linker kolom tekst toevoegt. Klopt mijn vertaling van je vraag?

Suc6. Have fun.
 
Laatst bewerkt:
@Femke: dank je wel voor je hulp en verwijzing! Ja, Bron heeft al geantwoord ook!
PS Wat ik nog maar steeds vergat: ik ben intussen bijna helemaal over op Linux! Ubuntu en Mint staan respectievelijk op de notebook en de laptop. Werkt goed! Nu de desktop nog... Binnenkort publiceer ik een blogje over Mijn Avonturen met Linux. ;-)

@Bron: Dank u voor het listknopje! Ik bewaar dat voor als ik eens kolommenproblemen krijg bij dit of een volgend thema. Maar vooralsnog werkt de kolommengenerator van mijn thema goed. Er kan van alles mee. Alleen dat overlopen zit er niet in. (Uw vertaling van mijn vraag klopt dus.) Geen van de kolommenplugins die ik tot nu toe heb gezien, beschikt over die mogelijkheid. Vandaar dat ik dacht: ik gooi het eens in de groep, wie weet kent iemand een plugin die het wel kan.
 
PS Wat ik nog maar steeds vergat: ik ben intussen bijna helemaal over op Linux! Ubuntu en Mint staan respectievelijk op de notebook en de laptop. Werkt goed! Nu de desktop nog... Binnenkort publiceer ik een blogje over Mijn Avonturen met Linux. ;-)
Oh wow, wat leuk om te horen!
Ik werk nu al 10 jaar met Linux en sinds dat Mint uitkwam, altijd met Mint. Gewoon heerlijk stabiel en ik kan er alles mee wat ik vroeger op Windows ook deed. Geen Windows voor mij meer!

(maar heel jammer dat sommige fabrikanten en dan voornamelijk de navigatie fabrikanten geen software maken voor Linux. Onze MIO moet een upat krijgen via Windows. Zo jammer!)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan