Harde schijf kapot of is er meer aan de hand?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stevenh88

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
14 apr 2017
Berichten
2
Dag iedereen,

Ik heb een Dell inspiron laptop die sinds kort nadat windows net is opgestart weer uitvalt. Het bluescreen die ik dan te zien krijg geeft de volgende foutmelding: "stop: 0x000000F4 (.....).

Ik heb tijdens het opstarten het diagnostics programma van Dell uitgevoerd en die geeft vervolgens aan dat er een probleem is met de harde schijf (error code 2000-0142, validation 51532, msg: hard drive 0 - s/n 5ws3a85f, self test unsuccessful. Het lijkt dus zo te zijn dat de harde schijf stuk is en dat ik deze moet vervangen. De diagnostics test van dell geeft verder aan dat alle andere componenten goed werken.

Ik heb echter ook een memtest86 uitgevoerd, het probleem is alleen dat de computer tijdens de test (wanneer hij ongeveer voor 30% is voltooid) zomaar uitvalt. Mijn vraag is: kan dit passen bij een probleem met de harde schijf of is er mogelijk nog meer aan de hand? Ik dacht namelijk dat de harde schijf helemaal niet gebruikt wordt tijdens de memtest.

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Vriendelijke groet Steven
 
Kan inderdaad de HDD zijn, voer daarom een schijfcontrole uit na het opstarten met volgend commando => chkdsk /f en kijk wat dat oplevert.
Je kunt ook Cystal Discinfo installeren en de schijf laten analyseren.... elke andere kleur als blauw ( voor de conditie van de schijf ) is foute boel.
Je kunt ook eens opstarten in "Veilige modus" en kijken of hij dan ook uitvalt..?
 
If you use CHKDSK /R that means that you are automatically using CHKDSK /R /F. The /R mean that everything that /F does is done as well as anything extra that /R does. Since everything that it does has already been accounted for, there is no reason to use the /F at all.
Een chkdsk /r controleert ook de platter magnetisatie en niet alleen het bestandssysteem en verplaats de data van sectoren die zijn beschadig en zet er een "flag" bij zodat die niet meer worden gebruikt.

Maar een SSD erin zal een hele verbetering zijn mocht de schijf zijn beste tijd hebben gehad.

Code van Windows achterhalen als je die niet meer op sticker hebt of opgeschreven welke Windows meld je niet maar v.a. 8.0 is de key niet meer nodig bij een nieuwe installatie.
Met deze tool kun je elke Windows ophalen die je wilt.
https://www.heidoc.net/joomla/techn...icrosoft-windows-and-office-iso-download-tool
 
Wellicht zou je die test kunnen uitvoeren als je start met de Windows 10 PE SE x64 Live Disc.
Dan zou je zelfs de hdd kunnen uitshakelen door de stekker te trekken (voor het opstarten)
Dan weet je zeker dat het niet aan de hdd ligt.
 
Ik heb de chkdsk /r test uitgevoerd en er werd hierbij een fout gevonden 'er zijn beschadigde clusters in bestand 23092 met naam ..... vervangen'

Toen ik daarna windows weer opstartte werkte windows weer normaal en hij is tot nu toe nog niet uitgevallen. Eerst deed hij dat echt direct na het opstarten van windows dus ik denk dat het probleem is opgelost.

Bedankt voor jullie snelle reacties!
 
Zou toch met die Crystal Disk Info de S.M.A.R.T. uitlezing bekijken.

Een cluster bestaat uit meerdere sectoren en als zijn beschadigd, meestal alleen magnetisch, dan wordt het steeds erger.
 
En als het niet duidelijk is wat Lange Pier schrijft: Het wordt tijd voor een andere/nieuwe schijf, als de data je lief zijn.
Je kunt je schijf 1 op 1 kopieren en dan loopt het weer zoals je gewend bent, als er niet ondertussen nog meer uitval ontstaat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan