Geen Dolby 5.1 vanaf LG TV

Status
Niet open voor verdere reacties.

damnsharp

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 jan 2012
Berichten
1.394
Hoi,
Ik heb een LG 55UH850V televisie die via optische kabel (audio out) aangesloten is op Sony STR-DB780 versterker.
Op de tv is ook een PC via HDMI aangesloten.
Als ik via de PC (met bijvoorbeeld Kodi/XBMC) een film afspeel geeft de versterker geen Dolby 5.1 of DTS geluid af.

Ik ben natuurlijk door alle instellingen van de TV gelopen (zijn er veel) maar alles lijkt goed te staan.

De doorgang van het Dolby signaal van PC via HDMI naar de TV naar de versterker via optisch gaat niet goed.

Waaraan zou het kunnen liggen?
Thanks!
 
Alle menu's bekeken, ook van Kodi? je kunt soms kiezen tussen tussen 5.1 auto en on. Als je media dan zowel een stereo als een 5.1 track bevat, kan het zijn dat de mediaspeler voor de stereotrack kiest. Met de app 'Media info'(gratis) kun je precies zien welke tracks er in een videobestand zitten.
Het gaat er in jouw geval dus ook om dat de TV 5.1 moet kunnen uitvoeren vanaf een HDMI input. Heb je dat gecheckt?
Je zou ook een optische +HDMI splitter kunnen nemen, en dan vanuit je PC direct naar de versterker kunnen gaan.
https://www.allekabels.nl/hdmi-omvormer/1792/1218636/hdmi-naar-hdmi-audio-extractor.html
 
Inderdaad goede vragen of aan de inputkant je vanaf de PC wel 5.1 audio over de HDMI kabel stuurt en aan de outputkant of de tv wel in staat is om als relay/'doorgeefluik' te fungeren van 5.1 audio (via Toslink/optische kabel).

Mocht je ook een blue ray speler hebben dan kun je daarmee waarschijnlijk met meer controle gaan testen dan vanaf een pc.

Tijs.
 
Hoi! Bedankt voor de tips! Ik ben inmiddels stukken verder in troubleshooting maar probleem nog niet opgelost.

Mijn Ziggo Humax heb ik nu ook ingesteld op Dolby en dan wordt via Optisch Out vanaf de LG TV naar de Sony versterker Dolby weergegeven. Dus dat werkt!

Het gaat dus mis bij dat doorgeefluik van PC via TV naar versterker.
Kodi heb ik extra gechecked en Dolby of DTS kanaal was gekozen. Heb ook paar Dolby / DTS test bestanden en die hebben maar 1 audiokanaal. Ook heb ik Kodi vast op Dolby 5.1 kanaal gezet.
Ook VLC mediaplayer getest maar zelfde probleem.
Ik heb nu de HDMI kabel op mijn laptop geprobeerd en ook getest met zowel Kodi als VLC maar ook zelfde probleem.

De versterker geeft overigens aan dat PCM 48 signaal binnenkomt.

Op zowel mini PC als laptop zie ik bij geluidsinstellingen LG TV staan bij tabblad Afspelen dat de ondersteunende indeling maximaal 2 kanalen is. Coderingsindeling DTS en Dolby.

Chips, wil het graag aan de praat krijgen zonder dat optische + HDMI splitter maar het is wel een goede tip @vandahl.

Zou ik bij zowel mini PC als laptop nog iets anders aan instellingen kunnen doen?

En @vandahl je schrijft: "Het gaat er in jouw geval dus ook om dat de TV 5.1 moet kunnen uitvoeren vanaf een HDMI input. Heb je dat gecheckt?" hoe kan ik dit checken, bedoel je handleiding tv? Daar staat:
Supported HDMI Audio format :
Dolby Digital (32 kHz, 44.1 kHz, 48 kHz),
DTS (44.1 kHz, 48 kHz),
 
Laatst bewerkt:
Zo uit de handleiding gekeken op:
Rondleiding langs instellingen -> Geluid -> Geluidsuitgang
en
Rondleiding langs instellingen -> Geluid -> DTV audio-instelling

In de eerstgenoemde staat de volgende input => output tabel, van belang als Audio Out (Optisch) is geselecteerd, eerder:
Code:
Geluidsinvoer 		Digitale audiouitvoer
[b]Automatisch[/b]
MPEG 			PCM
Dolby Digital 		Dolby Digital
Dolby Digital Plus 	Dolby Digital
HE-AAC 			Dolby Digital
DTS 			DTS / PCM
DTS Express 		PCM
DTS-HD MA 		PCM / DTS
[b]PCM[/b]
Alle 			PCM

Zoals je gemerkt hebt kan de tv inderdaad als relay optreden, dus als de uitvoer (met pc aangesloten) PCM 48 aangeeft, dan zal dat ook het invoersignaal zijn geweest (tenzij bij MPEG of DTS Express gecodeerd bestanden, zie tabel boven).

Geen idee hoe je je pc of laptop zover kunt krijgen om surround sound door te geven. Eerlijk gezegd heb ik dat ook nog nergens gezien, dus dat het niet verder gaat dan stereo (=PCM). Misschien zegt de handleiding van beiden wel iets over de mogelijkheden van de uitvoer van surround sound (over HDMI).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Bij tomsguide meer info gevonden en zo te lezen kan niet wat ik wil:

"Because optical can only transmit 2 channel uncompressed sound, or a surround sound container format like Dolby Digital or DTS.
Your PC is transmitting 8 channel uncompressed sound via HDMI. Hence, you only get 2 channel from your PC."

Moet mini pc rechtstreeks op versterker aansluiten via optische aansluiting dus ik zal die optische+HDMI splitter moeten kopen :-(
Maar er is een oplossing, da's fijn.
 
Interessant citaat, dat maakt het duidelijk hoe het zit (dank hiervoor).

Betekent wel dat als je zo'n splitter gaat kopen dat die het inkomende geluid moet omcoderen als Dolby Digital vanaf 8 ch. uncompressed, maar als ik link van Vandahl zo lees zou ik het idee krijgen dat de splitter dat inderdaad doet.

Tijs.
 
@damnsharp: je geeft het antwoord zelf al:
geluidsinstellingen LG TV .. tabblad Afspelen .. maximaal 2 kanalen
Dat is 'Device ID' info die via de HDMI kabel wordt doorgegeven, en zorgt voor je probleem. Behalve als er een (audio) 'Pass through' functie zit op die TV. Verder, inderdaad PCM 48 is niet okee, er zou moeten staan: SPDIF, DD, DTS of AC3.
Splitter wordt de enige mogelijkheid. Inderdaad, veel te duur (en dat is nog de goedkoopste die ik kan vinden) herstel, edit:
https://www.marktplaats.nl/z/hdmi-optical.html?query=hdmi optical&priceTo=50,00&startDateFrom=always
Maar, addertje onder het gras: hier komen verzendkosten bij, en die lui moeten bijna alles nog uit China halen. Levertijd vaak minstens een maand..

Edit2: Die Tom's guide info klopt een beetje. Het ligt er maar aan wat je aanbiedt. HDMI kan PCM 8 kanalen vervoeren, maar ook SPDIF (dat is gecomprimeerde multichannel bitstream)
 
Laatst bewerkt:
Thanks @Tijs en @vandahl voor jullie bijdragen! :thumb:
Heb via MP splitter gekocht, deze.
Ik zet de vraag op opgelost :)
 
Chips... de vraag is tóch nog niet opgelost.
Ik heb nu deze splitter gekocht.
Kastje heb ik op optie Bitstream gezet dat moet het zo te lezen op staan.
De versterker geeft aan dat signaal via optische ingang komt maar is een PCM signaal met maar 2 kanalen.
Bij de pc zie ik bij Geluid, Afspeelapparaten, eigenschappen van de TV en bij ondersteunende indelingen dat er 8 (ipv eerst 2) kanalen aangestuurd kunnen worden.

Kan het zijn dat ik bij de pc nog iets moet aanpassen?

Thanks! :thumb:
 
Nogmaals hetzelfde als in posting #3, zou ik doen...

Tijs.
 
Thanks Tijs!
Bedoel je nu mijn blu-ray speler aan te sluiten op de hdmi splitter? Om kabel problemen uit te sluiten?
 
Ja, dat is wat ik bedoel.

Niet zozeer voor uitsluiten van kabelproblemen maar omdat je dan meer controle hebt over wat er uit de blu-ray speler komt als output richting de splitter dan vanaf je pc.
"Probleem" zou kunnen zijn dat je dan niet 8 kanalen uncompressed kunt testen, want ik neem aan dat er geen blu-rays zijn waar je dat als audio-spoor kunt kiezen (of kunt laten transcoderen naar 8 kanalen uncompressed door de blu-ray speler).

Als je ervan overtuigd bent dat je wél vanaf de pc met zekerheid bij een of ander medium/film 8 kanalen uncompressed over de HDMI kabel kunt sturen richting de splitter dan hoef je natuurlijk niet te testen met de blu-ray speler, lijkt me (alhoewel het misschien, voor het totale beeld, wel handig zou kunnen zijn, zeker als je overweegt de splitter terug te sturen).

Tijs.
 
Thanks @Tijs voor je feedback. :thumb: Ik ga het vanavond testen met blu-ray speler en laat weten hoe het afloopt.
 
Goedemorgen!
Nou weer een stap verder.
Ik heb mijn WD TV Live (die ik in de kast had gelegd) weer aangesloten en nu op de HDMI splitter. Bij de WD TV Live gekozen voor audio output via HDMI et voila, wordt door de HDMI splitter via de optische uitgang naar de versterker gestuurd en Dolby of DTS netjes afgespeeld.

Dus... het ligt aan de pc.
Ik heb een Windows 7 laptop en een Windows 10 pc via HDMI aangesloten op HDMI splitter maar versterker krijgt geen Dolby signaal.

Pfff.. nu weet ik het niet meer. Ik wil graag via die Windows 10 pc met Dolby films kunnen kijken.

@Tijs, wat zou ik nog kunnen checken?
 
Het is opgelost, wat ik lees bij specificaties dat beide pc's geen Dolby ondersteunen :-(

De W10 (mini) pc heeft als audio een Realtek ALC283.
De W7 laptop heeft als audio een Realtek ALC269Q-VB5-GR.
 
Hee, da's jammer.. Maar het lijkt er op of hier ook wat aan te doen is (behalve een nieuwe externe geluidskaart te kopen): 'unlock Dolby digital'.
Op Youtube staan veeel instructies om dat te doen. 't is niet heel moeilijk, maar ook niet voor digibeten: deze bijvoorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=z3vLvFgVlzY
of deze, iets langzamer: https://www.youtube.com/watch?v=8qxYGs1DIMs
Het enige wat ik niet zeker weet of je met die hack ook Dolby Digital over HDMI kunt laten werken, hij is eigenlijk bedoeld voor een optical out poort.
 
Hack werkte niet. Uiteindelijk andere mini-pc gebruikt en die doet het perfect. Heeft mini-jack optische uit. Thanks allen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan