• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Filteren met 3 keuzerondjes en één combobox

Status
Niet open voor verdere reacties.

wieter

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
26 jun 2009
Berichten
1.128
Moeilijk om de vraag te verwoorden.
Wellicht geeft de bijlage duidelijkheid.

Ik gebruik 3 keuzerondjes en 1 combobox om een filtering telkens te verfijnen.
Met het 1ste keuzerondje filter ik op de datum = OK
Als ik nu met het 2de keuzerondje de filtering wil verfijnen, naar een klant, blijft in de combobox de eerste filtering (datum) nog altijd zichtbaar.

Het is niet moeilijk om bij de keuze van een nieuw keuzerondje, de combobox leeg te maken, maar dan verdwijnt de reeds gemaakte filtering.
Is het mogelijk om bij wisseling van een keuzerondje, de combobox leeg te maken, zonder dat de reeds gebeurde filtering verdwijnt?
 

Bijlagen

  • Filteren2.xlsm
    53,5 KB · Weergaven: 57
Ed heeft ondertussen zijn antwoord gewist.(Toch bedankt voor de aandacht).
Ik vermoed dat er iets meer uitleg nodig is.

Eerst filter ik op datum, en kies in de combobox voor "januari".
Daarna wil ik verfijnen en kies keuzerondje 2.
In de combobox staat nu nog altijd "januari".
Bij de keuze van een nieuw keuzerondje, had ik graag opnieuw een lege combobox.
Is dat mogelijk?
 
Dan is het dus geen verfijning voor de combobox maar een nieuwe filtering. Zet dit dan boven in de Combox1_Change:
Activesheet.Combobox1.Clear
 
Laatst bewerkt:
Ik denk, dat wat ik wil niet mogelijk is.
De waarde van de combobox zal altijd de filtering bepalen.
Als ik tussen 2 keuzerondjes een lege combobox wil, zal de reeds gebeurde filtering altijd verdwijnen.
Het bestand moet dan maar blijven zoals het nu is.
Het is niet zo erg, dat bij een volgende filtering, de waarde van de eerste filtering nog in de combobox staat.
Bedankt Ed voor de moeite.
 
Graag gedaan, maar wat ik zei maakt dus eerst de combobox leeg.
 
Hey Ed,
Het leeg maken van de CB zal altijd problemen geven.
Als ik een eerste filtering uitvoer (vb op datum) en ik wil daarna het filterresultaat verfijnen naar een klant, zal het leeg maken van de CB, de eerste filtering doen verdwijnen.
Het lijkt me onuitvoerbaar, wat ik wil.
Toch bedankt
 
wieter,

Misschien een dom iets?
Zou je niet een paar comboboxen op elkaar kunnen zetten?
Deze dan zichtbaar of onzichtbaar te maken bij de OptionButton keuze?

Of zou zoiets niet kunnen werken, of te lastig om het met de code te verwerken.
 
Beste EA,
Met 3 aparte comboboxen is het direct opgelost.
Maar ik wou een aardigheidje proberen om met 3 option buttons en 1 combobox te werken.
De option buttons moeten dan de combobox-list bepalen, waaruit gekozen kan worden.
Dit lukt ook aardig.
Maar naar mijn gevoel zit er echter een schoonheidsfoutje in.
Als je de 2de optionbutton aanklikt, staat in de CB nog altijd de eerste keuze die je gemaakt hebt met de 1ste optionbutton.
Die eerder gemaakte keuze wou ik laten verdwijnen als ik de 2de optionbutton aanklik.
Dit blijkt echter niet te kunnen. Dus laat ik alles maar zoals het nu is. Het werkt nu ook zoals het moet.
Bedankt!
 
Komt dit in de buurt?
 

Bijlagen

  • Filteren2.xlsb
    51,5 KB · Weergaven: 42
Hey VenA,
Wat een geweldige verbetering !!! Jij hebt er zoiets als een "getrapte combobox" van gemaakt. SUPER!
Hoewel mijn vraag ging over het telkens leeg maken van de CB, (bij het wisselen van een optionButton), is jouw bijdrage pas echt een verbetering van het bestand.
Echt bedankt voor de inbreng. Groeten, wieter
 
Een alternatieve methode:
 

Bijlagen

  • __Filteren snb.xlsb
    51,8 KB · Weergaven: 46
Bedankt SNB,
Jou bijdrage is het antwoord op mijn oorspronkelijke vraag: "Bij wisseling van een optionbutton, de combobox tijdelijk leeg maken."
Plus, ik heb weer een bezigheid om uw code te doorgronden.
Mercie(zoals ze in Vlaanderen wel eens zeggen)
 
Het aardige is dat de combobox bij mij nooit wordt 'leeggemaakt'.
 
Het visueel leegmaken van een Combobox doe je door de listindex op -1 te zetten.

De code heb ik een beetje aangepast zodat de gegevens in de combobox gesorteerd weergegeven worden.
 

Bijlagen

  • Filteren3.xlsb
    45,2 KB · Weergaven: 54
Nu is het helemaal TOP.
Ik had nooit verwacht dat mijn eenvoudig probeersel, tot op zo 'n niveau kon geperfectioneerd worden.
Bedankt snb en VenA
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan