ethernet kabel verlengen

Status
Niet open voor verdere reacties.

fsasfsas

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2006
Berichten
429
Dag

Ik heb enorm veel posts hierover gevonden maar velen spreken elkaar tegen. Ik zie nu door de bomen het bos niet meer.
In een huis wat we nog niet zo lang geleden gekocht hebben zijn ethernet-kabels getrokken naar elke kamer. Een van die kabels is doorverbonden middels een koppelstukje. Een van (de verbindingen van) de beide kabeluiteinden is blijkbaar niet goed want de betreffende internetverbinding viel eerst een paar keer in snelheid terug (er tegenaan tikken wilde nog wel eens helpen), toen viel ie een paar keer uit en nu doet ie helemaal niks meer. Het probleem is echter dat er niet genoeg ruimte in de kabels is om een nieuwe verbinding te maken (dus nieuwe stekkertjes naar een koppelstukje). Dat is dus geen oplossing. Nieuwe kabels trekken is ook geen oplossing: er zit geen beweging in de kabels. Er is dus ook niet een stukje ruimte te winnen door een kabel een stukje verder eruit te trekken.

Ik weet het type kabel niet. Ik weet wel dat de bewoners hoge snelheden halen (Ziggo), ik meen 100 Mbps maar dat kan ik mis hebben. Hoe kan ik dit op lossen? Er is maar weinig ruimte. Elk kabeluiteinde is ongeveer 5 cm. Er is niet voldoende ruimte om een koppelstuk tussen te zetten als er een stukje van de kabel af zou gaan (wat immers moet als er nieuwe stekkertjes opgezet worden). De kabels komen wel op dezelfde plek uit de muur. Er is dus wel genoeg ruimte om ze aan elkaar te verbinden op een andere manier. Solderen (geen ervaring mee)? Kroonsteentjesachtige dingen geschikt voor die dunne draadjes? mannetje-vrouwtje stekkers? Weet iemand de beste oplossing die tevens geen snelheidsverlies geeft? Met lagere snelheden zijn ze niet blij....Of een link ergens naar toe?

groetjes, Anjo
 
ik zou eerst eens een meter op de kabels zetten.
wie zegt dat de stekkers de boosdoener zijn.
Het kan ook het koppelstuk zijn welke stuk is, is dat al vervangen.
 
Het koppelstuk is goed. Is al vervangen. Toen leek het opgelost maar dat is dus waarschijnlijk toeval geweest. In het begin hielp het immers nog wel eens om er tegenaan te tikken. Het hele traject is toen doorgemeten en bleek goed. Maar ja, even bewegen en het was weer mis. En nu baat er geen bewegen meer aan. Maar dit is dus al een ander koppelstuk. het probleem moet dus eigenlijk wel in een van de stekkertjes zitten. We weten niet welk stekkertje omdat alleen het hele traject gemeten is. We kunnen nu niet goed meten omdat we geen meter hebben. Destijds had de elektricien (die was er voor iets anders) zo'n meter en hij heeft het toen doorgemeten.
Het koppelstuk is het probleem dus niet. Maar de kabels zijn te kort voor nieuwe stekkertjes.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
woon je in de buurt van enschede ?
 
niet echt... utrecht :(
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Post eens een foto van de situatie.

Ik kan me zo voorstellen dat je de kabels in een wanddoos afmonteert. Dat lijkt me een stuk toekomstvaster dan hetgeen je nu hebt.
 
oeps. een foto lukt nu niet. het is niet in ons huis, het is in een ander huis wat we onlangs gekocht hebben. Ik kan de situatie wel beschrijven. het is een dubbele wanddoos. in de rechterkant zit de aansluiting voor de radio/tv. de linker is leeg (rond). Twee kabels komen daar in uit via de muur. De ene kabel komt van het modem en de andere kabel loopt naar de kamer. Die twee kabels zijn, in dat doosje, met elkaar verbonden middels een koppelstukje . Dus de kabels hebben allebei een stekkertje en met dat stekkertje zitten ze allebei in het koppelstukje. De kabels komen ongeveer op dezelfde plek uit de muur en zijn allebei ongeveer 5 cm lang. Omdat het linkerdeel van de wandcontactdoos dus verder leeg is, past dat koppelstukje daar mooi in. je ziet het dus gewoon zitten maar zit wel beschermd "in" de muur. Ik kan er een foto van maken maar dat zal pas over enkele dagen kunnen (ivm tentamens kan ik er niet eerder terecht). Ik kan even vragen of ze een foto kunnen maken en die mailen. ga ik doen.

groetjes, Anjo
 
Laatst bewerkt door een moderator:
en nu vergeet ik nog op je foto te reageren:
is zo'n ding er ook als "tegenstekker?" dus ik bedoel male - female? dan lukt het wel. Ik begrijp uit de foto dat daar 1 kabel op aangesloten kan worden.
bestaat er ook ziets waarbij ik gewoon twee kabels kan aanlsuiten? dus zeg maar een kroonsteenjte maar dan niet voor 2 maar 8 dunne draadjes? geschikt voor cat6 (is het dat?)

groetjes, Anjo
 
ja dat zou het kunnen zijn maar het voorgestelde chassisdeel zou ook kunnen aan elke kabel1 en dan een patch kabels ertussen.
 
ah ja. dat snap ik. Dus twee dezelfde (female zijn die geloof ik?) en dan een kabeltje ertussen male-male.
Maar gezien de ruimte (het zit in een doos in de muur) ben ik dan beter af met zo'n "dubbel" koppelstuk, lijkt me? oh nee, want dan zit ik nog steeds met die te korte kabeltjes (ze zijn te kort om dan nog een koppelstukje te kunnen "overspannen" . Nou nog even de vraag wat ik dan moet hebben. Hoe heten die dingen? En moet ik nog ergens anders op letten? Ik zag namelijk tijdens mijn zoektocht op internet dat er allerlei soorten (en namen dus) zijn. Is het erg afhankelijk van de kabel ? Ik weet namelijk niet hoe ik aan de kabel kan zien wat het is. Is er ergens een link die dat duidelijk maakt zodat ik weet wat voor een aansluiting ik moet kopen? Ze hebben 8 adertjes, dat weet ik zeker. En ook behoorlijk snel internet, dat weet ik ook zeker.
sorry als het domme vragen zijn maar ik ben absoluut niet thuis op dit gebied.

groetjes, Anjo
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En misschien is zelfs 1 zo'n ding afdoende. Als we er achter kunnen komen welk van de stekkertjes verkeerd is dan kunnen we dat foute stekkertje vervangen en het nog goede stekkertje er gewoon op aan sluiten. Wellicht kan ik ergens in mijn vrienden- en kennissenkring iemand vinden die zo'n metertje heeft..

groetjes, Anjo
 
je zult cat 5e kabels hebben.
maar jouw voorstel nalook werken hoor.
en kabels zijn niet tekort.
je moet ze aanpellen en dan op de juiste manier in de aansluiting doen.
dan een patch kabel ertussen en het werkt.
 
Dank je enorm voor al je hulp. Een stuk wijzer geworden. Zou ik je nog mogen vragen hoe zo'n ding heet?

groetjes, Anjo
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik bedoel dus dat ding op de foto in de link die je gaf.

groetjes, Anjo
 
dank je nogmaals!

Ik ga morgen op zoek naar iemand met een meter zodat we weten welk stekkertje we dienen te vervangen. En als we geen metertje kunnen vinden, vervangen we gewoon allebei de stekkertjes en zetten er een kort kabeltje tussen. Dan maar een lusje uit de muur. Kwestie van netjes afschermen. En hopen dat het dan werkt (met de goede snelheid)...

groetjes, Anjo
 
succes verder en laat eens horen hoe je het opgelost hebt.
 
Zal ik doen!

Zoals ik al eerder schreef kan ik nu niet goed in het huis terecht ivm tentamenperiodes dus dat kan enkele dagen duren. En daarna moet ik sowieso op jacht naar die dingen. Hopelijk tref ik ze hier in de buurt in een winkel aan en anders maar online. Ik laat nog van me horen.

groetjes, Anjo
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan