NAS instellen, welke RAID?

Status
Niet open voor verdere reacties.

madmuppet

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
5 dec 2001
Berichten
2.273
Ik heb na lang twijfelen besloten een NAS te kopen. Ik wil hem gebruiken als primaire opslag, zodat data te benaderen is vanaf meerdere apparaten. Maar.... Ik wil óók graag die data veilig stellen, dus wordt een NAS met meerdere schijven.
De vraag is nu... welke configuratie? Ik ben een beetje verward door de diverse RAID opstellingen.
RAID0 leek in eerste instantie de meest voor de hand liggende, maar het probeem daarvan is dat de data op de ene schijf een exacte kopie is van de andere. In geval van het per ongeluk verwijderen van bestanden of een virus, heb je dus alsnog een probleem. Eventueel is dat op te lossen door een regelmatige kopie op een externe schijf, maar dat wil ik eigenlijk niet. Juist een van de redenen waarom ik een NAS wil is " set&forget".
RAID5 kan dat oplossen, maar daarvoor heb je weer minstens 3 schijven nodig, met overeenkomstig prijskaartje.

Ik dacht ivm kosten eigenlijk aan een Synology DS216, eventueel een WD, met 2 schijven. Wat is de beste configuratie om toch een veilige backup te maken?
 
Geen. Je zit namelijk op het verkeerde spoor. Eender welke RAID opstelling kan je enkel behoeden voor het fysiek uitvallen van 1 of meerdere harde schijven. Het kan je nooit behoeden voor problemen door het verwijderen van data of het versleutelen van je data door ransomware.

Daarvoor volstaat overigens ook een kopie niet. Je hebt echt een volwaardige backup oplossing nodig. Iets met op zijn minst versiebeheer en het feit dat de dat op een andere fysieke lokatie is opgeslagen. Hiermee kun je de meest gangbare rampen wel doorstaan.

Een DS216 met 2 schijven (2x Western Digital RED) in RAID 1 of Synology SHR is dan al voldoende.

Als backup gebruik ik momenteel een combinatie van Timebackup met een externe USB aan mijn Synology. Dit zorgt ervoor dat ik meerdere versies van bestanden heb. Dit aangevuld met Acronis op mijn pc. Hiermee zet ik alles in de cloud. Voordeel van Acronis is dat het rechtstreeks overweg kan met data op een netwerkschijf, iets wat de meeste pc gebaseerde backupoplossingen niet ondersteunen.
 
Aha.... het wordt me langzaam duidelijk.
Die echte externe backup kan natuurlijk sowieso geen kwaad, want in geval van meer serieuze ellende als diefstal, brand, waterschade etc. is je NAS, ongeacht het aantal schijven, natuurlijk ook gewoon weg.

Ik zal eens naar dat Arconis kijken. Momenteel gebruik ik Ashampoo, maar dat is ook niet ideaal.


EDIT: gisteravond nog eens op het Synology forum rondgekeken. Daar ook een en ander gelezen over kopieën en backups.
Ondertussen ook ontdekt dat een DS216 beschikt over een USB poort aan de voorzijde van het apparaat, die als "hot plug" gebruikt kan worden om direct na inpluggen van een extern station een automatische backup te maken. Dat maakt het alweer wat eenvoudiger.
Misschien toch beter om nog eens vaker op dat forum rond te kijken, zodat ik iets beter weet wat er kan en hoe het werkt.... #feelingstupid
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan