• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Onderscheid in datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0219

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2017
Berichten
107
Beste helpers van het forum,

Momenteel ben ik begonnen met het maken van tabellen en grafieken op basis van visdata. Nu lukt dit tot op heden toe redelijk. Ik zit met een klein iets, ik weet nog niet hoe ik het moet maken of laten wegschrijven ik denk ik ga eerst vragen of het mogelijk is voordat ik me aan iets ga beginnen wat niet eens mogelijk is.

Het idee ( probleem ):

Ik laat me visdata wegschrijven op blad5. Nou zou ik graag iets willen creëren op basis van 4 punten. Gevangen, Geblankt, verspeeld en de datum. Hetgene wat ik graag zou willen ( indien mogelijk of misschien moet ik het in een eerder script gaan veranderen ) . Mijn bedoeling is, als op blad 5 kolom 32 geblankt, gevangen of verspeeld staat, dat hij deze bijtelt op blad 6 maar dan in desbetreffende maand en kolom ( zie Bekijk bijlage Grafieken.xlsb voorbeeld ).

Misschien is dit iets wat ik in een eerder script zou moeten verwerken maar dan zit ik alsnog met het probleem van de verschillende maanden hoe ik dit zou moeten gaan onderscheiden.
Hopelijk is het een beetje duidelijk uitgelegd.

Alvast bedankt voor alle reacties.

mvg,

gast0219
 
Helaas wordt ik er niet veel wijs uit.
Je schrijft over blad5 en blad6, maar die zijn er niet.
Noem ze bij naam als het kan, en geef de cellen op waarover het gaat.

Het is maar een tip.
 
Beste HSV,

Ik zal het duidelijker proberen uit te leggen. Ik bedoelde dus eigenlijk blad "Uitleggen" kolom AF en AG waar ik deze tabel op wil maken op blad1. Deze had ik even als voorbeeld erbij gepakt.

Wat ik dus graag zou willen als ik in januari een vis gevangen of geblankt of een vis heb verspeelt ( blad "Uitleggen", kolom AF ) dat dit automatisch wordt weggeschreven ( gewoon 1 erbij tellen ) in blad1 kolom N5 tot P5, als ik in februari dus een vis heb geblankt, verspeelt of gevangen dat hij dit wegschrijft in blad1 kolom N6 tot P6 aan de hand van de datum in blad Uitleggen kolom AG

Is zoiets mogelijk of zou ik een eerder script moeten gaan aanpassen omdat dat makkelijker zou zijn? bv het script waar we in moeten aangeven of we hebben gevangen of geblankt?
Nogmaals ik weet niet eens of dit mogelijk is dat excel het onderscheid tussen verschillende maanden ziet en dan nog deze 3 opties van gevangen, geblankt of verspeelt kan wegtellen op blad1.

In ieder geval alvast bedankt voor de reactie en het meedenken.
 
Zomaar een gedachtegang.
Code:
Sub hsv()
Dim cl As Range
For Each cl In Sheets("uitleggen").Columns("AF").SpecialCells(2)
 If InStr(1, "geblankt verspeelt gevangen", cl, 1) > 0 Then
  Select Case InStr(1, "geblankt gevangen verspeelt", cl, 1)
    Case 1
     Sheets("blad1").Range("N4").Offset(Month(cl.Offset(, 1))) = Sheets("blad1").Range("N4").Offset(Month(cl.Offset(, 1))).Value + 1
    Case 10
     Sheets("blad1").Range("N4").Offset(Month(cl.Offset(, 1)), 1) = Sheets("blad1").Range("N4").Offset(Month(cl.Offset(, 1)), 1) + 1
    Case 19
     Sheets("blad1").Range("N4").Offset(Month(cl.Offset(, 1)), 2) = Sheets("blad1").Range("N4").Offset(Month(cl.Offset(, 1)), 2) + 1
   End Select
 End If
 Next cl
End Sub

Of:
Code:
Sub hsv()
Dim cl As Range, ofskolom As Long
For Each cl In Sheets("uitleggen").Columns("AF").SpecialCells(2)
 If InStr(1, "geblankt verspeelt gevangen", cl, 1) > 0 Then
  ofskolom = InStr(1, "geblankt gevangen  verspeelt", cl, 1) \ 10
    Sheets("blad1").Range("N4").Offset(Month(cl.Offset(, 1)), ofskolom) = Sheets("blad1").Range("N4").Offset(Month(cl.Offset(, 1)), ofskolom).Value + 1
 End If
 Next cl
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Hartelijk bedankt voor je reactie HSV, ik ga er wel morgen mee aan de slag, uiteraard laat ik het nog wel weten of het gelukt is
 
Mij lijkt een draaitabel met een grafiekje ook wel een optie.
 

Bijlagen

  • Grafieken1.xlsb
    138,4 KB · Weergaven: 14
Beste HSV en VenA,

HSV, hartelijk dank voor uw hulp, uw script werkt uiteraard weer perfect zoals ik in gedachten had. Hier kan ik weer op me gemak verder mee werken.

VenA, dit is uiteraard ook een optie, deze zal ik ook zeker in overweging nemen. Mijn dank voor uw voorbeeld en ook het meedenken.

mvg,

gast0219
 
Code:
Sub M_snb()
  sn= Sheets("uitleggen").usedrange.Columns(32).resize(,2)

  For j=1 to ubound(sn)
     y=InStr("geblankt verspeeld gevangen", sn(j,1))\10
     If y Then
       with Sheets("blad1").cells(4,14).Offset(Month(sn(j,2)),y)
          .value=.Value + 1
       end with
     End If
   Next
End Sub
 
Laatst bewerkt:
Beste SNB,

Ook hartelijk dank voor het meedenken en uw reactie op mijn vraag.

Ik heb eigenlijk 2 vragen over de gegeven scripts, misschien kan dit kort en krachtig uitgelegd worden aan me. ( ik kom nu heel dom over maar misschien ga ik excel nog eens goed begrijpen )

vraag 1. in de 1e script van HSV staat
Code:
Select Case InStr(1, "geblankt gevangen verspeelt", cl, 1)
    Case 1
     Sheets("blad1").Range("N4").Offset(Month(cl.Offset(, 1))) = Sheets("blad1").Range("N4").Offset(Month(cl.Offset(, 1))).Value + 1
    Case 10
     Sheets("blad1").Range("N4").Offset(Month(cl.Offset(, 1)), 1) = Sheets("blad1").Range("N4").Offset(Month(cl.Offset(, 1)), 1) + 1
    Case 19
     Sheets("blad1").Range("N4").Offset(Month(cl.Offset(, 1)), 2) = Sheets("blad1").Range("N4").Offset(Month(cl.Offset(, 1)), 2) + 1

Ik ga er vanuit dat case voor het gevangen, geblankt of verspeelt staat, maar waarom loopt de nummering van case1, case 10 en case 19, dit snap ik even niet ( het werkt wel dus zal wel goed zijn maar even voor mijn begrip ) ben je "verplicht" om deze nummering aan te houden omdat excel het anders niet begrijpt of iets dergelijks?

Vraag 2.
In de script van SNB staat "Ubound", dit is ook weer een nieuw begrip voor me, ik heb het wel vaker gezien maar ik snap niet helemaal de werking of toepassing hiervan.

Hartelijk dank in ieder geval voor alle reacties en het meedenken.
 
De werking van de case komt voort uit de coderegel "Instr(...".; waar wordt geblankt, verspeeld, gevangen gevonden.
Als geblankt wordt gevonden is dat op de eerste karakter in de string.
Als verspeelt wordt gevonden is dat het 10e karakter.
En gevangen op 19.


Het spijt me, maar de code van @snb doet niet wat het moet doen.
Code:
Sub hsv()
Dim sn, sp, j As Long, y As Long
sn = Sheets("uitleggen").UsedRange.Columns(32).Resize(, 2)
With Sheets("blad1")
 sp = .Range("N5:P16")
   For j = 1 To UBound(sn)
      y = InStr(1, "geblankt verspeelt gevangen", sn(j, 1), 1)
      If y > 0 Then
        sp(Month(sn(j, 2)), y \ 10 + 1) = sp(Month(sn(j, 2)), y \ 10 + 1) + 1
      End If
   Next j
 .Range("N5:P16") = sp
End With
End Sub
 
Beste HSV, hartelijk dank voor deze uitleg hierover. De code van snb had ik nog niet geprobeerd... Vanmorgen alleen uw script snel geprobeerd en vanavond ga ik weer stoeien, alle scripts uitproberen en dus verder knutselen met alles.
Mvg,
gast0219
 
Verspeeld schrijf je in het Nederlands met een d op het eind (want geen onderdeel van t fokschaap of het kofschip)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan