• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Functie combineren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Debje19

Gebruiker
Lid geworden
12 jul 2010
Berichten
26
Hoi iedereen,

Ik heb een excel bestand die het volgende doet:

Kolom C: start datum
Kolom D: eind datum

Kolom H: berekenen verschil tussen de twee data's d.m.v. =SOM((D16-C16)/30,4375) - als celopmaak heb ik gezet dat de uitkomst afgerond moet worden op 1 decimaal achter de komma.

Als ik nu een som maak met de uitkomst van kolom H, dan pakt excel nog steeds alle cijfers achter de komma mee.
Nu weet ik dat als je =afronden(H1;1) doet dat je dan een 'harde' waarde krijgt waardoor excel de overige cijfers achter de komma negeert.

Is het mogelijk om een som en afrond formule in dezelfde cel te gebruiken?
Of moet ik dan een extra kolom aanmaken waarin de afrond formule gebruikt word om verder te kunnen rekenen?

Zie bijgevoegd bestand zoals ik het nu heb. (nog zonder afrondfunctie).Bekijk bijlage Test SOM en AFRONDEN.xlsx
 
Wat doet die deling door 30,4375 precies in je formule? De 2 datums van elkaar aftrekken geeft het verschil in dagen. Wat wil jij precies weten dan?
 
Wat doet die deling door 30,4375 precies in je formule? De 2 datums van elkaar aftrekken geeft het verschil in dagen. Wat wil jij precies weten dan?

30,4375 is het gemiddelde aantal dagen in een maand als je er vanuit gaat dat je 4 jaren hebt waarvan 3 met 365 dagen en 1 met 366 dagen.
 
De vraag gaat hierom: "berekenen verschil tussen de twee data's".
Welk verschil ben je naar op zoek? Standaard levert dat een verschil in hele dagen op.
 
Er wordt hier ook onnodig gebruik gemaakt van de SOM functie.
Voldoet dit aan de wensen?
 

Bijlagen

  • Test SOM en AFRONDEN.xlsx
    9,8 KB · Weergaven: 76
Er wordt hier ook onnodig gebruik gemaakt van de SOM functie.
Voldoet dit aan de wensen?

Bedankt!
Dit is inderdaad precies wat ik zocht.
En ook bedankt voor het verwijderen van de SOM functie, dacht altijd dat dit moest, maar schijnbaar dus niet :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan