qosmio x500 wordt te warm en schakelt uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

johan79

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2007
Berichten
299
hey mensen,

ik zit met een vervelend probleem met mijn laptop.
hij valt wel eens uit, soms na een half uur en soms een tijd niet..
nu voelt hij wel erg warm aan, dus denk aan een koeling probleem oid.

nu had ik een programmaatje gevonden die informatie kon geven over de temperatuur.
daar geeft die weer dat de temperatuur van de cpu 98 graden is en van de moederbord ook.

kan iemand mij vertellen wat er dan misschien stuk is zodat ik dan misschien naar een onderdeel kan gaan zoeken...

gaat om een toshiba qosmio x500-11u

hoop dat iemand mij er mee kan helpen.

gr johan
 
In deze video laten ze zien hoe je die laptop uit elkaar haalt.
blokeer de ventilator en spuit met een compressor de ventilator en de heatpipe-radiator schoon van stof en andere aanwezige narigheid en kik hoe het dan is..
Gebruik wel hoge druk, een spuitbusje perslucht volstaat niet , daarvoor is de druk te laag.
Verwijder desnoods de hele koelunit, incl. ventilator maar vergeet niet omdaarna bij het terugplaatsen de cpu en gpu en de koellichemen van nieuwe koelpasta te voorzien !
 
Even in de gaten houden de ventilatoren tegen te houden tijdens het doorblazen daarvan met (bijv.) de punt van een potlood, om schade aan de lagers (etc.) van de ventilatoren te vermijden.

Tijs.
 
Hallo

Hopelijk voor u is deze situatie nog niet te lang zo ...

Meer dan realistische kans op motherboardschade ---> door langdurige extreme hitte , kan de g.p.u./motherboardchipset zelfs loskomen van het motherboard.

Aan de constructie van deze laptop te zien (filmpje) , is dit geen recent model , en niet eenvoudig om te openen / terug in elkaar te krijgen.

Persoonlijk zou ik eerst eens proberen of het helpt , om beide heatpipradiatoren/fans uit te blazen zonder de laptop te openen.

Hoe je dit snel/eenvoudig kunt doen :

http://www.helpmij.nl/forum/showthr...l-hard?highlight=laptop+zuiver+stofvrij+maken

Mocht uiteindelijk blijken , dat het toestel toch moet worden geopend ...

G.p.u./c.p.u. kleven door verharde thermisch geleidende pasta zo goed als zeker stevig vast aan cooler/heatpipe.

Wees dus niet te enthousiast (lees extra voorzichtig) om deze te lossen , om de soldeerverbindingen g.p.u./motherboard niet te beschadigen.

De koelelementen voorzichtig iets opwarmen kan helpen om deze vlotter te demonteren.

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info.

P.s.:

Dit :

daar geeft die weer dat de temperatuur van de cpu 98 graden is en van de moederbord ook.

Zou kunnen duiden op een defekte ventilator , mits het motherboard ook geen koeling krijgt.

Mits er echter 2 ventilatoren in deze p.c. zitten (1 c.p.u. / 1 g.p.u.???) die motherboard koelen , gok ik op door stof (volledig ???) verstopte heatpiperadiatoren.

Peter
 
Laatst bewerkt:
hey mensen

super voor de snelle reacties.
zal eens kijken hoe ver ik kan komen met het schoonmaken er van, want je moet best wel veel dingen openen om er goed bij te kunnen komen.
het is voor mij al lang geleden dat ik laptops open haalde, anders misschien toch door een ander laten doen. alleen denk ik dat de kosten best zullen oplopen dan.
ik ga het proberen.

gr johan
 
hey mensen,

ik heb de laptop open gehaald en schoon gemaakt. bij het grilletje was wel erg veel stof, echt helemaal dicht. gelukkig doen de ventilatoren het wel.

temperatuur is nu 64 graden cpu en moederbord 70 graden

bedankt voor alle hulp
 
Goed werk en een prima resultaat. Dat uitschakelen zal nu wel verleden tijd zijn bij "normaal" gebruik...bij gamen kan het alsnog voorkomen maar lijkt mij onwaarschijnlijk..:thumb:
 
ik heb nu geen geluid meer, weet iemand waar het fout gegaan kan zijn?stekkertje vergeten misschien :-(
 
Zou kunnen, tenminste, als je zo'n stekkertje tijdens de schoonmaak hebt losgehaald of wellicht per ongeluk aangestoten hebt waardoor deze slecht of helemaal geen contact meer maakt.
Eerst echter alle geluids-gerelateerde instellingen nalopen voor je weer met de schroevendraaier aan de gang gaat...:thumb:
 
Hallo

"ik heb nu geen geluid meer, weet iemand waar het fout gegaan kan zijn?stekkertje vergeten misschien :-( "

Misschien ook veel te veel stof in het 3.5mm chassisdeel gekomen , waardoor het schakelaartje nu niet meer werkt ????

Proberen zuiver te maken met luchtdruk ... weerom zonder toestel te openen ...:eek:

Chassisdeel zelf kun je ook eens testen met een koptel ... indien dat wel werkt ... zo goed als zeker schakelaar in chassisdeel defekt door stof.

Een halve druppel "vloeibare technieker" , beter bekend als kontaktspray kan ook wel eens helpen.

Met al het bovenstaande , ga ik er wel van uit , dat al de software / instellingen in orde zijn.

Peter
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan