• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

plattegrond en een database.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Begin eens met je 'database' op te bouwen als een database en niet als één kolom met verschillende velden onder elkaar; dat gaat nooit werken zo. Althans: alleen belachelijk en nodeloos ingewikkeld.
 
Een ander opzet zal het inderdaad wat eenvoudiger en sneller maken.

Om het simpel te houden even de gegevens in 1 bestandje gezet. Gebruik bij voorkeur geen samengevoegde cellen. In het voorbeeldje heb ik een userform gebruikt. Dubbelklik in een cel en de informatie wordt weergegeven. Je kan de gegevens natuurlijk ook in een comment zetten.
 

Bijlagen

  • plattegrond.xlsb
    23,6 KB · Weergaven: 94
Laatst bewerkt:
VenA: weer bijzonder mooi uitgedacht. Ik ben er blij mee. bedankt
 
Misschien zoiets?
In bijlage voorzetje.
Je hoeft het bestand database niet te openen, maar beide bestanden moeten in dezelfde map staan.
Het werkt nu voor ks1 en ks2 (groene vakjes), dubbelklik op een van de twee. (ergens met je muis gaan opstaan kan je vergeten, Excel no snappie:confused:)
zipje eerst uitpakken.
 

Bijlagen

  • gegevens opzoeken.zip
    47,8 KB · Weergaven: 57
dank je, ik zal het vannacht tijdens mijn nachtdienst zeker ook even bestuderen.
 
Ben het vba nog lang niet machtig, maar ik denk dat het erg veel regels worden. Het gaat op dit moment om meer dan 300 huizen. Jouw benadering is wel leerzaam en begrijpelijker dan VenA. Ik probeer toch eerst de userform onder de knie te krijgen. bedankt
 
ik vind het ongelooflijk hoe duidelijk en professioneel jullie hulp bieden.
Heel veel respect. In dit geval was de toepassing van VenA echt wel de kers op de taart.
Hoe meer oplossingen ik krijg hoe meer ik mijn tekortkomingen zie. Ik ben te oud (63) om nog zo geniaal te zijn met excel.
Bedankt nogmaals
 
@ Ropw,
Ik weet niet meer waar ik het vandaan heb (gezien mijn leeftijd:confused:), maar het schijnt dat je nooit te oud bent om te leren.:rolleyes:
Suc6
 
of met:

Code:
Sub M_snb()
  On Error Resume Next
  
  For Each cl In Sheets("plattegrond").UsedRange.SpecialCells(2)
    c01 = "Onbekend"
    Sheets("database").Columns(2).Find(cl, , -4163, 1).Offset(, -1).Resize(8, 2).Copy
    
    With GetObject("new:{1C3B4210-F441-11CE-B9EA-00AA006B1A69}")
        .GetFromClipboard
        c01 = Replace(Replace(.GetText, vbTab, ": "), vbCrLf, vbLf)
    End With
    
    If cl.Comment Is Nothing Then cl.AddComment
    With cl.Comment.Shape
      .Parent.Text c01
      .Fill.ForeColor.RGB = RGB(0, 128, 255)
      .TextFrame.Characters.Font.Color = vbWhite
      .TextFrame.Characters.Font.Size = 11
      .TextFrame.AutoSize = True
    End With
  Next cl
End Sub

PS. Om over leeftijd maar te zwijgen .....
 
VenA: ik durf het haast niet te vragen. maar met jouw macro is het dan mogelijk om wijzigingen in het userform in te voeren, zodat deze het in de database aanpast?
En nog gedurfder en ook minder van belang, als b.v. de eerste invoercel van het userform beveiligd moet zijn tegen invoer/wijziging?
 
Dat is met 1 regel code te realiseren.

Code:
f.Offset(1).Resize(7) = Application.Transpose(Array(TextBox2, TextBox3, TextBox4, TextBox5, TextBox6, Format(TextBox7, "mm-dd-yyyy"), TextBox8))
We even f als Public declareren.
 

Bijlagen

  • plattegrond-3.xlsb
    23,6 KB · Weergaven: 62
Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
Public ar, f As Range
End Sub
Kan ik hiertussen gewoon Public ar, f as range plaatsen?

en bij de ander:
Code:
Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)

  Dim f As Range

  Set f = Sheets("database").Columns(2).Find(Target, , xlValues, xlWhole)
  '
    f.Offset(1).Resize(7) = Application.Transpose(Array(TextBox2, TextBox3, TextBox4, TextBox5, TextBox6, Format(TextBox7, "mm-dd-yyyy"), TextBox8))

  'If Not f Is Nothing Then
    ar = f.Resize(8)
    container.Show
   Else
    MsgBox "Geen gegevens gevonden voor: " & Target
  End If
  Cancel = -1
End Sub

wat doe ik niet goed?
 
Bekijk het geplaatste voorbeeldje eens rustig en kijk waar de code staat.
 
het heeft even geduurd (idd een kwestie van goed lezen), maar het werkt. Topper !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan