Wifi monitor met tijdlijn (software gezocht)

Status
Niet open voor verdere reacties.

globe

Verenigingslid
Lid geworden
18 mrt 2001
Berichten
3.584
Kennelijk heb ik een probleem dat mijn wifi signaal soms helemaal wegvalt, geen langere tijd maar een fractie van een seconde. Bij dagelijks gebruik is dit niet erg, maar bij het inloggen op mijn terminal server sessie op mijn werk klapt om de paar minuten mijn verbinding eruit. Geen regelmaat en willekeurig.

Mijn netwerkbeheerder zegt dat het aan mijn wifi ligt. Lijkt me raar want er is niks in de setup veranderd.

Bestaat er software die de sterkte van je wifisignaal kan monitoren en hiervan een logfile of tijdlijn kunnen genereren?

geen google links, maar echte ervaringen graag.
 
Laatst bewerkt:
Ja die bestaat. er bestaan echter mogelijk een paar bezwaren/beperkingen waar je omheen moet:

De beste software werkt met speciale drivers die directe toegang tot de wifi apparatuur verschaffen. Deze zijn er vaak alleen voor linux en voor specifieke hardware wat je mogelijk beperkt in wat je kan bereiken.

Er is ook software die de verbinding indirect kan meten met OS bindings naar de algemene driver. Zoiets werkt ook in windows en er zijn verschillende programma's voor, maar je bent dan beperkt door de updatesnelheid van het OS en de kwaliteit van de algemene driver.

Je moet je wel bedenken dat je op deze manier geen conflicten kunt zien die eventueel ontstaan door een eventueel ander wifi signaal op hetzelfde kanaal. Hoewel, de meeste software kan ook naar eventuele conflicten op de band kijken.

Als laatste kun je ook stream drops ervaren door het missen van beacons en slechte error handling in hardware/drivers. In zo'n geval zul je meestal geen power drops zien in je grafiek voorafgaand aan een probleem. In zo'n geval zal je ook naar problemen met individuele pakketten moeten kijken.

Persoonlijk zou ik in dit geval een extra wifi-dongle lenen of kopen voor een paar euro en kijken of het ook met deze alternatieve wifi gebeurt. Scan de omgeving en verzeker jezelf ervan dat er geen ander netwerk op hetzelfde kanaal zit en kies anders eventueel een ander kanaal. Als beide niets oplossen zou ik pas drastischere maatregelen willen aanbevelen.
 
Ik denk dat Globe meer vraagt naar namen van programma's
net stumbler maar ik heb gehoord dat die het niet meer doet.
inssider gebruik ik zelf.
Hier kun je er nog een paar vinden.

Succes er mee.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan