• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Temperatuur logger, gemiddelde uitrekenen over bepaalde tijdspannes

Status
Niet open voor verdere reacties.

TimBleker

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
21 apr 2017
Berichten
2
Beste lezer,

Ik ben een test aan het uitvoeren waarbij ik elke minuut op 4 plekken de temperatuur meet in een prototype, ik ben een soort waterzak aan het opwarmen met een bouwlamp en wil meer weten over de gemiddelde temperatuur op de 4 plekken. Elke dag gaat de bouwlamp om een vaste tijd aan en uit. Daarnaast doe ik eens in de dag of meerdere dagen een meting om het verdampte (en teruggecondenseerde water) te bepalen.
Nu komt het...Ik wil de gemiddelde temperatuur weten voor elke plek in het prototype tussen 2 metingen in de tijd dat lamp aanstaat. Ik wil NIET handmatig een bereik slepen in excel, ik wil een begintijd en eindtijd invoeren en dat excel deze punten zoekt. Zodat ik kan zeggen, hoeveel water er is verdampt, bij welke gemiddelde temperatuur. (Het verdampen gaat door nog wat processen, dus kan ik wat zeggen over de efficientie per plek)


Ik ben helaas vastgelopen op het volgende; Ik kan de gemiddelde temperatuur uitrekenen op een dag van bijvoorbeeld 14:00 uur tot 20:00 op dezelfde dag (Lamp uit) en hetzelfde voor 9:00 (Lamp aan) tot
16:00 (een volgende meting).
Maar wat me niet lukt is om een gemiddelde te nemen van bijv. 14:00 op dag 1 tot 16:00 op dag 2 (of dag 3,4 etc) waar die de Lamp UIT fase buiten beschouwing laat...

Ik hoop dat de vraag enigszins duidelijk is, ik denk bij het zien van de bijlage dat er wel meer duidelijk word van mijn probleem. Ik blijf het gevoel hebben dat ik dichtbij ben...

Bekijk bijlage Temp averageTEST.xlsx
 
En wat is het juiste resultaat voor bijvoorbeeld cel O4 ? 75,213 graden? je kunt met behulp van sumproduct redelijk eenvoudig uitrekenen hoeveel correcte getallen er zijn en ook optellen. vervolgens deel je ze door elkaar:
Code:
=SUMPRODUCT((($H4:$H60000>($K$4+$L$4))*1*($H4:$H60000 < ($M$4+$N$4))*1)*(HOUR(H4:H60000)>=9)*(HOUR(H4:H60000)<=20))
=SUMPRODUCT((($H4:$H60000>($K$4+$L$4))*1*($H4:$H60000 < ($M$4+$N$4))*1)*(HOUR(H4:H60000)>=9)*(HOUR(H4:H60000)<=20)*D4:D60000)

NB: Overigens daalt de temperatuur pas om 21 uur, niet 20 uur. Ik heb mijn formule daarop aangepast. Als je zeker weet dat het 20 uur moet zijn moet je even de uurvergelijking aanpassen
 
In 1 woord,
PERFECT!!
En niet alleen antwoord op de vraag, zelfs een verbetering waar ik overheen had gekeken!
Heel erg bedankt, grappig om te zien hoe het op een net andere manier veel logischer is. Maar dat heb je/jullie waarschijnlijk wel vaker.

Nogmaals bedankt voor de snelle reactie!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan