• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken met meerdere voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

8Leonie8

Gebruiker
Lid geworden
7 jul 2008
Berichten
61
Hallo Excellers,

Ik moet in een excelbestand een waarde zoeken op basis van twee criteria. Ik heb een land en een postcode en zoek daar de juiste persoon bij. Niet alle postcodes zijn echter per rij gedefinieerd, maar de postcode ligt tussen een bepaald bereik.

Omdat dit niet met verticaal zoeken kan ben ik uitgekomen bij de volgende site: http://clickandknow.nl/nieuwsbericht/index-en-vergelijken-excel-functies/. Hier kom ik een heel eind mee, maar omdat de waarde die gezocht moet worden niet altijd exact overeen komt, maar ook groter/kleiner dan kan zijn kom ik er niet uit.

Het is een beetje lastig uitleggen, maar hopelijk helpt de bijlage. Hebben jullie een idee hoe ik dit op kan lossen?

Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx
 
met een filter misschien
 

Bijlagen

  • voorbeeld (1).xlsm
    19,6 KB · Weergaven: 314
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie, maar volgens mij is dat geen optie in dit geval. Er is namelijk een hoofdbestand met adressen (meer dan duizend) wat in deze tabel de juiste persoon erbij moet zoeken.

Ik ben zelf al een heel eind gekomen met INDEX en VERGELIJKEN, maar omdat de postcodes geen exacte waardes zijn, kan ik dit niet werkend krijgen.
 
en vertikaal zoeken al geprobeerd?

Voor NL
Code:
=VERT.ZOEKEN(H4;B2:D6;3;WAAR)
 
Voor de combinatie van land en postcode is de formule iets ingewikkelder. Ik heb nu het opgelost met de combinatie van ZOEKEN en ALS en afsluiten als matrixformule (control + shift + enter), zie voorbeeld. Als het goed is staat hij goed zo en kijkt hij landspecifiek naar de postcode en brengt de juiste naam terug.
 

Bijlagen

  • LR voorbeeld (12).xlsx
    10,7 KB · Weergaven: 1.155
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan