Bootdevice?

Status
Niet open voor verdere reacties.

pompebled

Gebruiker
Lid geworden
12 okt 2012
Berichten
47
Ik heb twee harde schijven in m'n PC, ééntje met XP en eentje met Win 10.

Als ik de XP HD wil gebruiken, dan zet ik de PC uit en wissel ik de aansluitingen van de beide HD's om.

Vanochtend gedaan omdat ik een bestand zocht, dat mogelijk op de XP schijf kon staan, niet dus.
PC uitgezet en de kabels weer op de oorspronkelijke HD gezet en de PC weer opgestart.

Het scherm blijft zwart en er wordt gevraagd om een bootdevice, met name: CD/DVD:TSSTcorpCDDVDW SH-222BB

Voor het geval iemand het wil weten; ik heb de PC nog eens uitgeschakeld en de XP HD nog eens aangesloten, bij het opstarten krijg ik dezelfde melding.
Het euvel schijnt in het booten van de PC te zitten, niet gehinderd door welke HD dan ook, moederbord defect?

Ik heb geen idee wat een bootdevice is, dus op m'n vrouw d'r d'r laptop gegoogled. Het zoekresultaat stuurt me naar een site waar het blijkbaar gedownload kan worden, ware het niet dat Norton daar een stokje voor steekt. http://www.solvusoft.com/en/update/drivers/dvd-writer/tsstcorp/cddvdw/sh-222bb/model-numbers/
Ik heb Norton uitgezet en het bestand toch gedownload (6,3Mb), maar nu loop ik vast, want ik kan het niet installeren, of naar een CD kopiëren, zodat ik het in mijn PC beneden kan douwen.

Als klap op de pudding is Norton weer ingeschakeld en is het gedownloade bestand inmiddels weer van de laptop gegooid...

Enig idee hoe dit aan te pakken?

Groeten, Jan.
 
Een bootdevice is het hardware onderdeel waarvan opgestart, geboot, kan worden, kan een harde schijf zijn, een CD/DVD of USB stick zijn.
Het is geen software dus downloaden ervan is onzin.

Overigens kun je via de BBS, via een F toets toegankelijk, het bootmenu openen waar je de gewenste schijf op kunt laten starten.
Vermoed dat er nu een kabel niet goed zit, begin met die te reseaten.
 
ga er maar vanuit dat Norton jou beschermd en dat dat daadwerkelijk een vrius is die je probeerde te installeren.

Boot device letterlijke vertaling is Opstart apparaat.
In dit geval zoekt jou pc een opstart medium zoals lange pier aangeeft.

Het lijkt erop dat je pc nogal moeite heeft om je harde schijven te benaderen.
 
Laatst bewerkt:
De manier van schijven wisselen ontgaat mij volledig, maar is uw keuze.
Ik vermoed dat je dan een probleem hebt met je kabeltjes, kijk of ze er goed in zitten.
Vermoed dat je hd dan niet wordt gevonden om van te booten en dan is de logische volgende stap (indien ingesteld in de bbs) de dvd station.
 
Lange Pier;5942051 Overigens kun je via de BBS zei:
Zodra ik weet wat een BBS is en welk F-toets daar toegang toe geeft, dan zal ik daar eens naar kijken.
Om de beide schijven uitsluitend fysiek te kunnen aansluiten was niet mijn keuze, maar die van de computerwinkel, de XP schijf kwam uit m'n vorige PC en de leverancier wilde alleen op deze manier garantie verlenen.

Goed, ik zal de kabels opnieuw loshalen en aansluiten en er op letten dat ze zo goed mogelijk contact maken.

Ik laat het weten wat het resultaat is.

Groeten, Jan.
 
Na een vruchteloos potje kabels lostrekken en weer vastzetten, wordt de HD nog steeds niet gevonden.
Zowel de HD als de CD-DVD speler/brander zit middels een identieke rode flatcable aan het moederbord, dus ik heb die eens omgewisseld, geen resultaat...

Er zitten zes aansluitingen voor dit soort kabels op het moederbord, ik heb ze allemaal geprobeerd, geen resultaat (bij de bovenste rij van drie zelfs geen mededeling op het scherm dat er geen bootable device is gevonden).

Ik vrees dat het morgen een ritje naar de winkel wordt...

Groeten, Jan.
 
Merk en type moederbord?
Veel mobo's hebben sata aansluitingen om van te booten en andere voor data schijven.

En daarnaast zijn sata kabels redelijk kwetsbaar.

Reset de bios eens en probeer het nog eens, of met jumper/jumperpinnen of het bios backupbatterijtje een 20 tal minuten eruit laten met de spanning er volledig af.
Wel erna even instellen, dus kijk hoe het nu staat.
 
Na een bezoekje aan de computerwinkel doet 'ie 't weer.
He bleek, dat ik de BIOS instellingen vernaggelt had door het wisselen van de bekabeling.
Waarom dit in het verleden wel altijd goed ging, is me een raadsel.

Ik zal eens googl'n hoe ik in de BIOS kom, want dat is een deel van de software waar ik weinig kom.
(Opstarten terwijl je F2 ingedrukt houdt?)

Als ik zoals Lange Pier zegt, meerdere HD, met een eigen OS kan opstarten vanuit de BIOS (dus zonder aan kabels te hoeven rommelen) dan zou ik graag weten hoe ik dat aanleg.

Groeten, Jan.
 
Dat vertelde ik dus niet, lees het stukje over de BBS.
Niet vanuit de bios maar het bootmenu van die bios.

En die bios reset had het probleem opgelost, wat het advies was.
 
Als je nou slim bent installeer en gebruik je EasyBCD van Neosmart om je bootmanager aan te passen.
Daarin stel je de standaard Windows-versie in die opgestart moet worden als je verder niks doet of en 2e, 3e of andere OS-versie door een keuze te maken uit het getoonde menu.
Ben je in 1 klap overal van af en hoef je nooit meer met kabels te klooien...:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan