Ongewenste dubbele regelafstand

Status
Niet open voor verdere reacties.

ltk

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Berichten
719
Sinds een update van Thunderbird alweer enige tijd geleden krijg ik bij het schrijven van een mailtje na het gebruik van de Enter toets ineens een dubbele regelafstand. Vroeger was dat gewoon enkele afstand. Als ik tekst achterelkaar door tik heb ik er geen last van, dan is het gewoon als vanouds enkele regelafstand. Ik vind het vooral vervelend bij opsommingen of het opgeven van bv een adres in de gebruikelijke 3 regeltjes (situaties waar geen behoefte is om de hele regel vol te tikken). De dubbele afstand is gewoon te groot, maakt het lezen onprettig en onoverzichtelijk omdat er geen verschil meer is met bv een bewust gekozen volgende alinea. Kan ik die afstand ergens zelf instellen?? Ik zie het niet...
 
Zoek eens op google naar: thunderbird single line spacing
Kom je (bijv.) uit op
attachment.cgi

en de volgende instructie etc.:
Tools > Options > Composition > General tab. Here you need to uncheck where it says "When using paragraph format, the enter key creates a new paragraph.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Kijk hier even naar. Tijs was iets eerder.
 
Vanaf het hoofdmenu de volgende keuzes maken BEELD >> WERKBALKEN >> OPMAAKBALK

In de Opmaakbalk vind je een optie waarin je kan kiezen tussen (o.a.) Tekst of Alinea

Bij de instelling Alinea krijg je dubbele regelafstand (de alinea's worden visueel gescheiden)
Bij de instelling Tekst komen de regels direct onder elkaar
 
Opgelost! Dank allemaal, ik moest de puzzelstukjes even bij elkaar zoeken. De werkbalken zijn bij iedereen altijd net weer een beetje anders ingericht, ook afhankelijk van versies. Zo kon ik bv van tecsman de OPMAAKBALK niet vinden, maar dat zette me wel op het spoor van de menubalk die niet aangevinkt bleek, logisch dat ik niks kon vinden van instellingen ;)

Ik vond nu op het Mozilla supportforum ook nog een duidelijke uitleg van Onno Ekker die ook deels overeenkomt met die van jullie:

Je hebt meerdere mogelijkheden:
Als je soms enkele regelafstand wilt en soms dubbel, dan kan je de enkele regelafstand krijgen door de Shift-toets ingedrukt te houden voordat je op Enter drukt.
Als je altijd enkele regelafstand wilt, kan je dat in Thunderbird instellen: ga naar Extra -> Opties -> Opstellen -> Algemeen -> HTML en verwijder het vinkje bij ‘Bij gebruik van tekstopmaak Alinea creëert de Enter-toets een nieuwe alinea’.
(In de volgende versie van Thunderbird zal deze tekst veranderd worden in ‘ Standaard tekstopmaak Alinea gebruiken in plaats van Tekst’, omdat de huidige tekst niet duidelijk genoeg was.)
 
'Je gaat het pas zien als je het door hebt.':thumb:
 
Note: Het gedrag van enkele regelafstand via Shift-Enter kennen we ook in Microsoft Word, omdat een Enter daar het begin van een nieuwe paragraaf aangeeft (begint in de nieuwere versies van Word standaard met een extra regelovergang) en Shift-Enter een regelovergang is in dezelfde paragraaf.
Ik ben dus niet verbaasd dat Shift-Enter ook in Thunderbird dezelfde functie heeft in de berichten-editor als Word.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan