IMAP-mappen toewijzen op Samsung S7 Edge

Status
Niet open voor verdere reacties.

McMeller

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 apr 2007
Berichten
1.524
Een vriendin gebruikt een Samsung S7 Edge. Ik ben niet zo onderlegd op Android-gebied maar voor zover ik heb kunnen nagaan is het toestel up-to-date.

Zij heeft twee IMAP-mailaccounts. Deze zijn gemakkelijk in te stellen en werken in de basis prima met de standaard mail-app.

Wat mij echter niet lukt is het instellen van de IMAP-prefix INBOX en het toewijzen van de gewenste mappen voor concepten, verzonden, en prullenbak.

Online vind ik een aantal handleidingen waarin staat dat dit moet kunnen via de instellingen van de inkomende e-mail maar ik zie simpelweg de knop niet in het menu.

Heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe óf kan iemand een mail-app voor Android aanbevelen die deze optie zeker wel heeft?

Het lijkt mij nogal een basisfunctie van IMAP dus heb zelf het vermoeden dat ik het over het hoofd zie.
 
Geen idee of dit werkt bij jou (ik heb alleen Exchange ActiveSync mailaccounts, geen IMAP):

I have found a solution for this problem with my Internet provider, whose Sent mailbox is called "Sent" just like on the Android -- only not really. It's actually called INBOX.Sent, though it doesn't look that way in Webmail.

Here is the solution: In the Android Mail app (Android 5.0 on Samsung Galaxy S5; the same app was present under Android 4), go to Settings → Manage accounts → (select the account) → MORE SETTINGS (button at bottom of screen — scroll down) → Incoming settings → IMAP path prefix. Enter the appropriate IMAP path prefix. (Get that info from your ISP. For my ISP, it was: INBOX) I did this today, and now my Sent folder syncs just fine, same as all the other folders.

Deze informatie komt uit deze link, op ongeveer 4/5 van de reacties.
Overigens ga ik er hier natuurlijk vanuit dat je de standaard mailapp gebruikt, dus niet de Gmail (of andere) mailapp etc.
Verder zou je de path prefix ook moeten kunnen instellen bij het instellen van een geheel nieuw IMAP account, als ik het goed begrepen heb (bij de instellingen van de inkomende mailserver, onderste optie). Dus als je nu niets nuttigs hebt kunnen doen met je IMAP account, verwijder 'm en voeg 'm opnieuw toe, met meteen de juiste path prefix ingevuld.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor het meedenken, Tijs. Ben alleen bang dat het me niet helpt.

Inmiddels aan de lijn gehangen met een bevriende Android-kenner en met de helpdesk van Samsung. Laatstgenoemde belt de gebruiker morgen terug.

Eigenlijk weet ik intussen bijna zeker dat de functie niet (meer) aanwezig is, het is gewoon onvindbaar in de accountinstellingen.

Ook heb ik een exemplarisch probleem uitgesloten, omdat dezelfde vriend zo vriendelijk is geweest om een door mij aangemaakt mail-account op zijn S7 Edge in te stellen. Bij hem zijn de instellingen ook onvindbaar.

Bizar dat anno 2017 de nieuwste versie van zogenaamd het populairste mobiele OS deze functie niet bevat. Ik kan me nog verdiepen in alternatieve app's. Tips zijn welkom.

Leve de iPhone.
 
Geverifieerd op mijn Galaxy S5, met Android 6.0.1: Bij een handmatig ingesteld nieuw Imap account kan het prefix Imap-pad worden ingesteld.

Probeer dus ook een nieuw Imap mailaccount, waarbij je kiest voor Handmatige instellingen (na het invullen van e-mailadres, server en wachtwoord).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Bovendien kan ik, precies de gegeven instructie volgend, ook van een bestaand Imap account de prefix invullen/wijzigen.
Apps - Instellingen - Accounts - E-mail - Instellingen - (klik Imap account aan) - MEER INSTELLINGEN - Instellingen inkomende e-mail - (Vul prefix in, druk op GEREED etc.)

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Sorry voor mijn late reactie. Andere prioriteiten.

Dank voor de suggesties.

Handmatig configureren maakt geen enkel verschil.

Bovendien kan ik, precies de gegeven instructie volgend, ook van een bestaand Imap account de prefix invullen/wijzigen.
Apps - Instellingen - Accounts - E-mail - Instellingen - (klik Imap account aan) - MEER INSTELLINGEN - Instellingen inkomende e-mail - (Vul prefix in, druk op GEREED etc.)

Klinkt heel logisch en in lijn met wat ik zou verwachten. In Android 7.0 heet de derde stap kennelijk Cloud en accounts en daarna kan ik inderdaad kiezen voor E-mail. Echter, de IMAP-accounts worden daar wel weergegeven maar er gebeurt simpelweg niets wanneer ik erop tik. Ik kan via de E-mail-app wel naar de accountinstellingen alwaar ik onder meer de inkomende en uitgaande server, de gebruikte login, poort en SSL kan wijzigen. Maar geen prefix of map-toewijzing.

Logisch gevolg is dat alle mappen worden weergeven als submappen van Postvak IN. Daarnaast probeert de telefoon de mappen voor verzonden en verwijderde berichten op de server aan te maken op het hoogste niveau, wat onmogelijk is. Gevolg is dat verstuurde e-mail bijvoorbeeld helemaal niet op de server belandt.

De informatie van dnties doet vermoeden dat deze opties zijn geschrapt in Android 7. Onbegrijpelijk, dit maakt de IMAP-integratie in Android ronduit waardeloos. Hier heb je helemaal niks aan.

Ik hoop zó dat ik ernaast zit en iemand mij spoedig vertelt hoe ik het oplos, maar ben bang dat dat allang gebeurd zou zijn als er een oplossing was.
 
Hmm... Dus in het instellingen-veld van de Inkomende server is niet (ergens onderin, dus veeg zo ver mogelijk naar beneden) geen invulvakje voor de Imap prefix? Dat is dan uiterst teleurstellend...
Op Google/Internet is er weinig over te vinden m.b.t. Android 7 (Nougat), helaas...

Tijs.
 
Ik heb zojuist, om alles na te spelen, Nougat / Android 7.0 geïnstalleerd in een virtuele machine, en ik kan daar wel degelijk bij het aanmaken van een nieuw Settings -> Accounts -> "Personal (IMAP)" account de IMAP path prefix instellen, als ik aangeef Handmatige instellingen te willen doen, en dan bij de serverinstellingen voor inkomende berichten kan ik de prefix instellen op de plek waar ik het verwachtte, namelijk als laatste optie.
Zie schermafdruk in de bijlage, waar ik INBOX als IMAP path prefix invul.

Geen idee hoe het er bij jou uit ziet. Ik ga er nu niet meer tijd in stoppen, zeker ook omdat ik nergens gelezen heb dat de optie in Nougat / Android 7.x geschrapt zou zijn.

Tijs.
 

Bijlagen

  • imap_prefix.png
    imap_prefix.png
    59,1 KB · Weergaven: 91
Laatst bewerkt:
Interessant en ongekend dat je deze moeite neemt, fantastisch. Ik zie de instellingen echt niet en een kennis heeft het met een test-account dat ik heb aangemaakt getest op zijn S7 Edge. Hij ervaart hetzelfde.

Sowieso lijkt het mij opmerkelijk dat wanneer ik naar Cloud en accounts, E-mail ga, ik de hele account niet kan aantikken. Dat ervaar ik op beide toestellen.

Overigens zetten je woorden mij wel aan het denken. Volgens mij, gaat de regel Persoonlijk (IMAP), altijd over Google Mail, of heb ik dat mis? Die optie zie ik bij haar namelijk ook maar daar staat een Google Mail-logo bij. Ik hoop dat mijn interpretatie fout is, want anders hebben we hier misschien een ingang gevonden.

By the way, hoe ingewikkeld is het voor mijzelf om Android te installeren binnen Parallels, Virtual Box of een andere emulator op mijn Mac?
 
Laatst bewerkt:
Zover ik kan nagaan heeft mijn account-setup niets te maken met de Gmail app maar 'gewoon' met de ingebouwde mail app, maar je kunt natuurlijk kijken of je in de Gmail app wel terecht kunt met een Imap prefix.

De instructie die ik gevolgd heb om het werkend te krijgen in de VMWare (Workstation) Player (op Windows 64-bit) is deze, met als variant voor VirtualBox en Vmware deze

Er is ook een filmpje, maar de links waar de man naar verwijst komen met reclame (en zelfs phishing!): deze
Uiteindelijk heb ik daar vandaan (via veel malen "Skip Add" te kiezen in de zogenaamde download-link) naugatx8620160902.iso.bz , waar ik (na uitpakken) de naugatx8620160902.iso gebruikt heb in VMWare als CD-rom voor de installatie van Android. Daar zijn (zie de links van hier boven) ook andere download-links van, gelukkig.

Overigens kun je ook Android Studio gebruiken om Android 7.0 (en ook Android 7.1.x) te emuleren, maar dat heb ik nooit goed werkend gekregen omdat ik problemen had met de installatie van Intel HAXM (vanwege XP ipv. Windows 7 of later). Lijkt mij logisch dat Android Studio ook voor MAC te downloaden/installeren is (of in het slechtste geval in Parallels etc.)

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad is Android Studio ook te downloaden voor MAC: hier.
Je kunt in Android Studio ook de allernieuwste versie van Android emuleren (Android / Nougat 7.1.x), als je in de AVD Manager een nieuw device device maakt en daar de juiste versie van Android aan 'koppelt'. Dat device kun je dan aldaar starten door op het groene 'startknopje' te klikken.

Tijs.
 
Vandaag heb ik haar verder geholpen. Ze klaagde dat verwijderde e-mail automatisch terugkwam in haar inbox. Leek me samen te hangen met het niet kunnen instellen van de IMAP-mappen.

We hebben drie apps geprobeerd: Microsoft Outlook, myMail en BlueMail. Alledrie werken ze prima met IMAP en zijn de mappen gewoon instelbaar. Opvallend genoeg bieden ze alledrie géén optie tot het instellen van een IMAP-prefix, maar in alledrie de gevallen ging dit blijkbaar automatisch goed want de map-weergave klopte gewoon meteen.

Alledrie de apps zijn goed bruikbaar. Bij Outlook vond ik het vreemd dat ik na configuratie nergens de account-instellingen kon terugvinden. Dat wil zeggen alléén de map-instellingen en mogelijkheid tot het verwijderen van het account, maar niets qua servers. Wellicht heb ik niet ver genoeg gezocht.

Qua bediening sprak myMail haar het meest aan, maar die kon gek genoeg niet overweg met een &-teken in de naam voor uitgaande mail, wat toevallig van toepassing is. Daarom is de keuze dus gevallen op BlueMail en haar mail werkt nu zoals je van een goede IMAP-setup mag verwachten.

Pas achteraf vertelde ze dat het ook niet lukte om mail te versturen via haar wifi-verbinding van Ziggo. Nu ze BlueMail gebruikt, werkt het wel.

Wat betreft de standaard aanwezige mail-app... Ik zoek de fout graag bij mezelf maar het is gewoon uitgesloten dat ik iets niet goed heb ingesteld. In andere apps lukt het immers wel. Ik werk al jaren met deze accounts in macOS, iOS, en Thunderbird. Ongelooflijk dat Samsung zo'n rampzalig stukje software durft mee te leveren.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan