Kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

eddie01

Gebruiker
Lid geworden
28 jun 2008
Berichten
202
Hallo,

Ik heb een vraagje omdat ik een leek ben in Word.

Wat ik wil doen.

Eerst wat gewone tekst typen op ongeveer 4 regels.
Eronder wil ik 2 kolommen maken met een tussenruimte van 2 cm.
Dit lukt me ook met tekst erin.

Maar daarna wil ik weer gewonnen regels typen zoals in het begin.
Ik moet de 2 kolommen afbreken zodat ik weer gewonnen regels kan intypen.
Onderaan rechts bij slagroom moet de kolommen worden opgeheven. (zie bijlage)Bekijk bijlage Voorbeeld.docx

Heeft iemand hiervoor een antwoordt ?

Eddie
 
Gek genoeg wéét je de oplossing al, want je hebt hem zelf al toegepast :). Kolommen zijn een eigenschap van een sectie, dus als je een deel van je document in een andere kolomindeling wilt maken als de rest, dan heb je minstens 3 (doorlopende) secties nodig: sectie 1 met de oorspronkelijke indeling (heb je), sectie 2 met de aangepaste kolommen (heb je ook) en sectie 3 met de oorspronkelijke indeling (één kolom). En die laatste sectie heb je dus nog niet, en moet je nog maken. Maar aangezien je sectie 2 al wel hebt kunnen maken, zal sectie 3 ook geen probleem zijn, toch?

Overigens een goede tip: op het moment dat je een lijstje met prijzen gaat maken, en je moet meer dan één keer op de tab toets drukken, kun je er gif op innemen dat je de tabinstellingen verkeerd hebt staan. Jij moet in sommige gevallen zes keer op de tab toets drukken... Daarnaast kun je getallen veel beter uitlijnen op een decimaaltab en niet op een rechtslijnende tab.
 
Beste OctaFish,

Dit is nu juist het probleem de derde selectie.

Als ik in de derde selectie 1 kolom pak dan geld dit voor de hele pagina.
Dat is nu juist mijn probleem.

De 2 kolommen moet stoppen rechts onderaan bij slagroom.
De volgende regel moet weer beginnen met 1 kolom.

Eddie
 
Dan pak je denk ik de verkeerde sectiesoort; je moet ook voor de derde sectie <Doorlopend> gebruiken.
 
Hier de uitwerking.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.docx
    19,2 KB · Weergaven: 24
Beste OctaFish,

Bedankt voor de hulp, nu is het mij duidelijk.
Ik moet ook "einde kolom: doen en dat was ik steeds vergeten.

Met de tab instellingen is voor mij ook een raadsel.
Kan ik ook niet mee overweg.

Eddie
 
Einde kolom is niet nodig, en heb ik er alleen bijgezet om de twee kolommen netjes te scheiden. De sectie-einde daarentegen wél.
 
Beste OctaFish,
Weer zit ik in de problemen met de kolommen.
Ik ben van 4 kolommen naar 2 gegaan.
De tekst pakt hij goed onderaan.
Maar ik wil bovenaan rechts naar de pagina, maar hij gaat automatisch rechts onderaan.
Zie voorbeeld.
Kun je me nog even helpen ?

EddieBekijk bijlage Voorbeeld.docx
 
Ik neem aan dat je het over pagina twee hebt, waar je nu inderdaad 4 kolommen hebt gemaakt, waarvan je er overigens maar 2 van gebruikt. En dat is gelijk het probleem: secties beslaan altijd de hele bladspiegel. Je kunt een sectie doorlopend maken, zodat hij een deel van de pagina bestrijkt, maar de sectie zal altijd van de linker naar de rechter marge lopen. Kies je er voor om de sectie op te delen in 4 kolommen en je gebruikt er maar 2, dan zul je dus altijd een lege 'helft' overhouden; de cursor zal altijd naar de lege plek onder die sectie springen. Je zult dus ofwel je secties anders moeten gebruiken (3 kolommen bijvoorbeeld i.p.v. 4) ofwel met een tabel moeten werken. In jouw geval zou ik dat sowieso altijd al gedaan hebben, dus ik zou niet eens secties gebruikt hebben maar een tabel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan