• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

wie kan me helpen met vert zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

jannesgk

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2013
Berichten
64
hallo
ben bezig met een bestand waar ik vert zoeken wil toepassen
de bedoeling is dat door middel van een dropdowwn menu wat verwijst naar een andere tabblad
dat je dan een item selecteerd waardoor dan de rest wordt ingevuld links en recht van de geselecteerde cel
allleen krijg het niet werkend of is dit niet mogelijk wat ik wil

alvast bedankt voor jullie hulp

grt jannes
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xlsm
    34,9 KB · Weergaven: 42
Kijk nog eens goed naar je VERT.ZOEKEN functie want daar klopt helemaal niets van. Als het echt niet lukt krijg je uiteraard hulp.
 
Om te helpen (daar is het forum toch voor?) een formule die de gross weight wél ophaalt: =ALS($C9="";"";VERT.ZOEKEN($C9;'TABBLAD '!$C4:$G24;3;ONWAAR))
Onthoud dat bij Vert.Zoeken de zoekwaarde altijd in de eerste kolom moet staan. Als je een zoeklijst gebruikt om de artikelnaam op te zoeken, moeten de andere kolommen dus áchter die kolom staan, en niet, zoals Artikelnummer, ervoor. Tenzij je dáár de zoeklijst van maakt, en de overige artikeleigenschappen opzoekt op basis van het artikelnummer.
 
All
bedankt alvast voorde reacties het is dus niet mogelijk zoals ik wou doen
had de code gekopieerd uit een andere bestand alleen die werkte meet een tabblad
zijn er nog andere oplossingen om dit voor mekaar te krijgen

grt jannes
 
Je kan de aanwijzing van OctaFish ook gebruiken om de andere informatie op te halen.
 
Onthoud dat bij Vert.Zoeken de zoekwaarde altijd in de eerste kolom moet staan
Niet altijd.:) het kan perfect met VERTIKAAL.ZOEKEN. Maar deze wordt minder toegepast.Bekijk bijlage Verticaal zoeken en kiezen.xlsm
Meestal wordt er dan overgestapt naar index en vergelijken.
Plaats deze in A9
Code:
=INDEX('TABBLAD '!$B$4:$B$24;VERGELIJKEN(C9;'TABBLAD '!$C$4:$C$24;))
en sleep naar beneden
 
Laatst bewerkt:
Meestal wordt er dan overgestapt naar index en vergelijken.

Volgens formule Guru Excelisfun is de keuze van Index en Match zelfs vele malen beter en sneller dan Vlookup en zou je die laatste eigenlijk niet meer moeten gebruiken voor grote te doorzoeken tabellen (daar merk je het 't meest).

Bekijk deze zoekopdracht maar eens in Google... "speed difference between index / match and vlookup + excelisfun".
 
Laatst bewerkt:
@ Ginger
Ik niet niet het verschil tussen die weinig gebruikte vert. zoeken formule en de index vergelijken formule.
Beiden hebben maar 2 kolommen nodig, een zoek kolom en een weergave kolom. Dus veel tijdwinst zal er niet bij zitten.
Je hebt er wel in gelijk als je de vert. zoeken normaal gebruikt waarbij de hele tabel wordt gebruikt
 
@Plongske, Ik weet er persoonlijk ook niet het fijne van, maar de Guru's geven aan dat de Match functie een véél slimmer zoek-procedure heeft en daarom sneller is dan de Vlookup functie.
Daarnaast is het zowel naar rechts áls naar links een resultaat kunnen ophoesten óók niet vervelend... ;)
 
alle
bedankt voor de hulp :thumb: :thumb:
Plongske ook bedankt voor het meesturen en het lateen zien hoe de code moest gadeze gebruiken
ginger het voorstel van u is misschien ook een optie alleen begrijp ik de video nog niet hellemaal maar ga er zeker eens mee werken om te kijken hoe het werkt

gr jannes
 
@ Ginger
Ze haalt de resultaten ook zowel links als rechts op.
De zoek procedure is identiek als de Vergelijk functie. En de Kies functie doet hetzelfde van de Index functie.
Het is in feite een andere versie van de index en vergelijken formule.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan