Hulp met syntax van Dcount-functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

tomswaelen

Gebruiker
Lid geworden
8 dec 2004
Berichten
349
Ik heb een tabel 'Opvragen officieel bewijs' met een kolom 'Taal'. Deze kolom kan NL of FR bevatten. Er is oa ook een kolom 'Datum brief verstuurd'.

Ik ben aan het proberen om met een Dcount het aantal records te tellen waar taal 'NL' is en waar het veld 'Datum brief verstuurd' leeg is.

Ik wil het resultaat van deze functie implementeren in een ander stukje code. Als het resultaat van de Dcount 0 is, hoeft de code immers niet uitgevoerd te worden. Die code heb ik al.

Uiteraard kan ik dit ook via een omweg doen met een query die het aantal records telt en een Dcount die het aantal records in de query telt, maar kan dit ook niet rechtstreeks op een tabel?
 
Lijkt mij noch in een query, noch met DCount een probleem.
 
Met een query kan ik het inderdaad direct oplossen, maar ik steek liever mijn database niet vol met zulke query's :)

Hoe zou ik dit doen met Dcount? Ik heb de syntax al opgezocht, maar Access geeft mij niet het gewenste resultaat.
 
Ik wil het resultaat van deze functie implementeren in een ander stukje code.
Je hebt het over 'een ander stukje code'; dat riekt niet als een opgeslagen query. En dat hoeft uiteraard ook helemaal niet.
 
Het ander stukje code zegt of er iets moet uitgevoerd worden, afhankelijk van het resultaat van een Dcount-functie.

Maar mijn vraag is dus hoe ik die Dcount kan laten lopen op een tabel, qua syntax en voorwaarden.
Een Dcount op een query kan ik wel, omdat ik de voorwaarden en filters in de query zelf steek. De syntax van de Dcount is dan eenvoudiger, daarom dat ik daar geen problemen heb.

Maar zoals ik al zei, ik steek niet graag zoveel kleine query's in mijn database, ik doe de Dcount liever op de tabel zelf. Dat lijkt me performanter. Het gaat overigens sowieso om heel kleine tabellen.
 
Dat lijkt me performanter.
Dat is een woord dat ik niet ken.... Het riekt alsof je wilt zeggen dat DCount in jouw ogen qua performance beter is als een extra query. Dat is het niet: DCount (en alle overige Dfuncties) zijn veruit de sloomste oplossing. Ik vermijd ze dan ook als het even kan, tenzij het op een gefilterde query is bijvoorbeeld, waar maar een paar records in zitten. Dan valt het snelheidsverlies te billijken, want verwaarloosbaar. Als je een functie (of knop) hebt die de handel uitvoert, kun je net zo goed (of beter) met losse recordsets werken, die zowel op een query als tabel exact hetzelfde werken, dus dat onderscheid dat jij maakt zie ik eerlijk gezegd ook niet zo.
 
Net zoals alle andere tips die we hier kunnen geven: we werken niet met jouw productie omgeving, dus wat het exacte effect is van bepaalde oplossingen, kunnen we op afstand nooit goed inschalen/inschatten. Kijk dus altijd wat voor jou goed werkt, en gebruik die varianten waar je vertrouwd mee bent. D-functies zijn (zeker als je simpele filters gebruikt) redelijk makkelijk te maken (één regel) en maken je totale code dus doorgaans niet veel langer. Als de snelheid ervan goed is, kun je ze rustig gebruiken :). Bedenk wel dat je er altijd tekst mee ophaalt, dus je moet er doorgaans wel een conversieslag op loslaten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan