Gebeld door Microsoft...

Status
Niet open voor verdere reacties.

reef66

Gebruiker
Lid geworden
3 jul 2012
Berichten
133
Ik ben gisteren en vandaag gebeld (anoniem) door iemand die vertelde dat hij van Microsoft was. Nadat hij de eerste keer vertelde dat hij belde omdat ik problemen met mijn computer zou hebben, heb ik meteen verteld dat ik hem niet vertrouwde en heb vervolgens de verbinding verbroken.

Vandaag belde hij weer en in eerste instantie zei ik meteen dat ik hem niet vertrouwde en heb meteen weer opgehangen. Hij belde meteen weer en ik heb hem vervolgens zijn verhaal laten doen. Volgens hem konden ze zien dat ik besmette software had gedownload en dat mijn computer elk moment kan crashen.
Hij kon het bewijzen omdat ze mijn ID-nummer oid hadden en dat ze alleen nog een tracking-ID naar me wilden sturen om me te kunnen helpen.
Vervolgens heb ik hem opnieuw verteld dat ik hem niet vertrouwde en opnieuw opgehangen. Daarna bleef het stil.

Was dit nu een gevalletje van "phishing"? Zijn accent klonk Iers ofzo en de manier van praten gaf geen vertrouwd gevoel.

Ik weet niet of dit wel een topic is voor dit forum, maar wist zo gauw even niets anders te bedenken.

Ronald
 
Duidelijk en geval van phishing. Beste advies:
Hoorn op de haak!
 
MS belt de mensen nooit!!

Hoewel ik Linux gebruik, hebben ze mij weleens gebeld hoor. Als ik tegen ze zeg dat ik Linux gebruik, hangen zij gelijk op hahahahaha!

Dus, trap er niet in! Gelijk ophangen.
 
Bijna perfect gehandeld.
Als ze weer bellen kun je 2 dingen doen.
Haak er naast en weg gaan. Kletsen ze voor niets. Alleen als het op de een of andere manier een betaald gesprek is waar jij voor opdraait, dan is dat minder.
Bellen ze direct daarna weer, verbinding verbreken en da haak er naast leggen.
 
Een betaald inkomend gesprek waar jij voor draait kan alleen als hun collect call bellen, of als jij met je mobieltje in het buitenland zit via roaming.

Maar volgens mij heeft KPN Collect Call dienst al lang beëindigd.
Een dergelijk gesprek gebeurt overigens alleen na jouw goedkeur. Verhalen dat dit wel mogelijk is is niets meer dan een 'broodje aap'.
 
Principe is gelijk, kan telefonisch maar ook via internet en veel sites werken daar 'onbewust' (via advertenties) aan mee.

Ze waarschuwen voor ernstige computerproblemen, systeemfouten en malware-infecties. Waarom?' Het heeft één doel: u geld uit de zak kloppen. Op afstand en tegen betaling willen ze met uw pc verbinden om de 'problemen' op te lossen. Krijgen ze toegang dan voeren ze eenvoudig zaken zoals een chkdsk of diskcleanup uit. U blij… want u ziet, er gebeurd wat! Maar er zijn te veel kwaadaardige bestanden om alles op te lossen. U kunt gebruik maken van hun software onderhoudsdienst jaarlijks 125,- euro en twee jaar 250,-

Om deze dienst te betalen moest ik hen een email sturen met mijn volledige naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres en volledige creditcardgegevens/bankgegevens. Ik moest ook in de e-mail schrijven dat ik toestemming heb gegeven om mijn creditcard in rekening te brengen. Naast dit alles moest ik ook een kopie van mijn rijbewijs faxen. Ze hadden nu veel van mijn persoonlijke gegevens.
Natuurlijk heb ik al die informatie verstrekt. Ik heb toch niets te verbergen!Zij zorgden ervoor dat de betaling door ging terwijl ik aan de telefoon was!

Zodra de betaling is gedaan, kunnen ze doorgaan met het opruimen van de infectie. Dit heeft geleid tot het opruimen van de gebeurtenisviewer en het uitschakelen van gebeurtenislogging, zodat ik in de toekomst geen waarschuwingen meer zou kunnen zien. De technicus ("gecertificeerde Microsoft-technicus") verzekerde me dat de malware-infectie nu is opgeruimd. Aan het einde van het gesprek lezen ze een klein printje uit waarin zij verklaarden dat ze op geen enkele wijze verbonden waren met Microsoft.
 
Dit is het meest bizarre wat ik ooit meemaakte op computer gebied. Bizar en mijn klomp is niet gebroken. Ik keek zojuist een uurtje of wat geleden naar deze vraagstelling. Ik bekeek het filmpje van radar zie @ frisian en werd anoniem gebeld na ongeveer een kwartier.

Je geloofd het bijna niet, maar echt waar, door een onbenul met een indiaas accent. Ik dacht wat is dit nu weer. Hahaha.

Ik heb een uurtje later dat filmpje weer bekeken en werd weer gebeld. Ik was natuurlijk voorbereid. Ik heb het gesprek natuurlijk nu opgenomen met mijn mobiele telefoon. De kwaliteit is niet denderend, zet je geluid wat harder, maar het is wel bizar. Voor de liefhebbers heb ik het bestand in een link van dropbox gestopt. Dan kun je luisteren hoe het ging zo ongeveer een half uur geleden.

Dit is echt bizar of niet. Hoe ver strekt het internet. Ik heb mijn hele computer nog eens grondig gescand natuurlijk maar vond niets. Hier onder de link.

https://www.dropbox.com/s/c988qe2yx7y2gx8/microsoft.m4a?dl=0

Groeten van mij manamana
 
Laatst bewerkt:
@ manamana
Voor de eerste keer? Ik ben inmiddels -denk ik- wel een keer of twintig benaderd door deze lui. Het komt een beetje met vlagen. Dan is het weer een tijdje rustig, en dan heb je er weer een weekje last van, maar vervelend is het zeker.

Wel grappig dat je net ná deze topic een telefoontje kreeg. :)


**Edit
Opgelicht zocht ze trouwens op. Hier een leuk item over dit onderwerp.

https://opgelicht.avrotros.nl/uitzending/uitzending-gemist/20-12-2016/fragment/1739/
 
Laatst bewerkt:
Ja. Dit was voor mij de 1e keer, 2e keer. Toeval of niet. ;)
 
Oké, ik moet nog wat aan mijn accent werken, dat geef ik toe:eek:
 
Gelijk een kip tandoori bestellen.......

Er zijn best veel naïeve mensen die erin trappen anders zouden ze niet meer bellen.

1 x zo'n belletje gehad maar ze wilden geen bestelling opnemen.:cool:
 
  • Hang op
  • Klik weg
  • Bel uw bank


Komt dit bekend voor? :D
 
Ik speel het spelletje vaak eerst even mee, en doe dan eerst wanhopig. Dan zeg ik zelfverzekerd dat ik inderdaad een virus kan hebben omdat mijn pc (zogenaamd) veel problemen vertoont. Zodra ze vragen om iets als 'cmd' in te typen vertel ik dat ik een error krijg:
< Which error doe yoe see?
> Ehmm.... "Look out: Hackers trying to call you now to abuse your computer!"
< Hangt vaak vloekend de verbinding op.
 
Dus wat iedereen zegt is dat jullie een te goedkope teleoperator hebben .Mij bellen ze niet het is gewoon te duur omdat er op elk oproep enkele centen is en voor hen dat al te veel is.Dus je kiest een iets duurdere teleoperator en je bespaart veeeeel tijd.
 
Dus wat iedereen zegt is dat jullie een te goedkope teleoperator hebben .Mij bellen ze niet het is gewoon te duur omdat er op elk oproep enkele centen is en voor hen dat al te veel is.Dus je kiest een iets duurdere teleoperator en je bespaart veeeeel tijd.

Nou, zo goedkoop is KPN nou óók weer niet volgens mij...;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan