Access moet BarTender bestand lezen (en omzetten naar afbeelding)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tamar114

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
25 apr 2017
Berichten
4
Goedendag,

Wij werken bij ons op het bedrijf (Orchideeënkwekerij) sinds een aantal maanden met Access, om stickers te printen (en te bewerken) gebruiken wij BarTender. De stickers willen wij gemakkelijk aan de bijbehorende orders kunnen koppelen. Nu heeft onze systeemmaker ingesteld dat wij deze BarTender bestanden aan de orders kunnen koppelen (, gewoon via een zoekscherm zoeken en juiste sticker selecteren), maar Access herkent dit bestandstype niet waardoor wij de sticker niet zichtbaar krijgen op de pakbon. (De pakbonnen worden uitgeprint zodat het personeel op de werkvloer weet wat ze moeten pakken voor de klant).

Om de sticker op de pakbon zichtbaar te krijgen moeten wij vanuit BarTender deze sticker óók opslaan als .PNG, deze afbeelding moeten we koppelen aan de order en dan snapt Access het wel. Maar aangezien wij zelf nog het BarTender bestand nodig hebben (o.a. om te printen) moeten we deze ook opslaan en koppelen, dit is dus eigenlijk dubbel werk. Onze systeemmaker (van Access) had het over "Command prompt cmd. exe" van BarTender zodat Access zelf het BarTender bestand zou kunnen lezen en als het ware als afbeelding herkent.

Weet iemand wat de juiste "Command prompt cmd. exe" is? Of weet eventueel een andere manier om Access zelf BarTender bestanden te kunnen laten lezen?
(De systeemmaker kwam er zelf niet uit en kent BarTender niet. Onze contactpersoon van BarTender heeft het te druk om dit uit te zoeken, vandaar dat ik het zelf op deze manier probeer :))

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, alvast bedankt!

Groetjes,
Tamara
 
De 'voorbeeld' code is niet echt bruikbaar want start alleen de command prompt (met de opdracht cmd.exe). Wat je eerder kan doen is met een SHELL opdracht Bartender starten. Maar een directe koppeling is verder niet mogelijk want je kunt met VBA niet de besturing van een ander pakket overnemen.

Plaatjes kun je uiteraard wel simpel koppelen aan je records. Maar waarom maak je de stickers niet vanuit Access? Lijkt mij net zo makkelijk.
 
- Wat is precies het doel als we met een SHELL opdracht BarTender starten?

- Om Access het BarTender bestand te kunnen laten lezen moet hij dus als het ware het de besturing overnemen?

- Plaatjes koppelen lukte nu inderdaad wel, maar dan moet ik eerst zelf het BarTender bestand als afbeelding opslaan voordat ik hem kan koppelen.
Wij krijgen ook van een aantal klanten het stickervoorbeeld via BarTender gestuurd en namaken is soms erg moeizaam vandaar dat wij BarTender willen gebruiken.
 
Een SHELL opdracht is niks anders als een opdracht waarmee je een programma start. Bartender dus in dit geval. Verder doet het niks. Hooguit kun je parameters meegeven waarmee je het te starten programma een bepaalde handeling laat uitvoeren (zo kun je Word opstarten met een specifiek sjabloon of macro d.m.v. een parameter), maar verder gaat het niet. Als Bartender een eigen programmeertaal heeft, en een macro-parameter accepteert, zou je op die manier de output kunnen automatiseren, maar dat betwijfel ik.
Ik vermoed dat je dus op handmatig werken aangewezen blijft. Al zegt de website dat je m.b.v. de BarTender Integration Builder een koppeling kan leggen met databases, en dat is toch precies wat je wilt? Data opslaan in de database, en het etiket maken in Bartender?
 
Oké, weer wat geleerd :thumb:

Dat is inderdaad wat ik wil, maar misschien juist andersom(??):
Ik wil de sticker maken in BarTender, als BarTender bestand opslaan en aan Access koppelen. (Tot zover geen problemen).
Access moet vervolgens uit zichzelf het BarTender bestand kunnen 'lezen'/ er als het ware zelf een afbeelding van kunnen maken. (Hier gaat het mis omdat Access het BarTender bestand niet herkent).
 
Laatst bewerkt:
Als Bartender VBscript verstaat, kun je vanuit Access wel wat dingen uit laten voeren. Je hebt dan de SHELL opdracht (die niet meer doet dan Bartender opstarten) verder niet nodig. Je kunt de Bartender bibliotheek dan het beste met Early Binding gebruiken (de bibliotheek aanzetten dus) zodat je de IntelliSense kunt gebruiken om de juiste commando's te vinden.

Code:
Dim btApp As BarTender.Application
Set btApp = CreateObject("BarTender.Application")
btApp.Visible = true
 
Bedankt, ik ga dit doorgeven aan onze systeemmaker, kijken of hij er toch iets op kan verzinnen na jullie tips :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan